MiZt - Lite annorlunda E30

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
worre
Posts: 764
Joined: 05 Dec 2005, 08:06
Location: Piteå
Contact:

Post by worre »

ok. nä dom brukar ju vilja gå lite varm.
svårt att tro att den där lilla klumpen väger så pass mkt ändå
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
MiZt
Posts: 20
Joined: 20 Feb 2006, 16:03
Location: Arjeplog/Arvidsjaur

Post by MiZt »

Joo, värme är ett stort problem med dom. Bra kylare för både vatten och olja är ett måste om man ska ha lite effekt.


Helt lätta är dom inte, men dom är ju å andra sidan nästan massiva, så att dom väger en del kan man väl förstå...däremot känns den bra nätt om man jämför med en lite större kolvmotor....tycker den kändes nätt att lyfta mot min gamla B21 också.
User avatar
worre
Posts: 764
Joined: 05 Dec 2005, 08:06
Location: Piteå
Contact:

Post by worre »

jo. men mos är dom inte rädd för i övrigt. rovan som ligger i peggan ska få smaka ladd. är nästan samma recept på den som din.
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
User avatar
worre
Posts: 764
Joined: 05 Dec 2005, 08:06
Location: Piteå
Contact:

Post by worre »

jo. men mos är dom inte rädd för i övrigt. rovan som ligger i peggan ska få smaka ladd. är nästan samma recept på den som din.
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
MiZt
Posts: 20
Joined: 20 Feb 2006, 16:03
Location: Arjeplog/Arvidsjaur

Post by MiZt »

Halla!

Nu sitter jag pa ett Internetcafe i Heilbronn i Tyskland och knappar lite. Har saklart inte kunnat jobba nat pa bilen, men jag tänkte att man kan ju skriva iaf.

Tyskland är sig likt med bilar i överflöd. Porschar finns det hur mkt som helst av och dessutom har man fatt se nagra nya M3or nagra R8or mfl. Gör ju att suget att bygga klart ökar atminstone.

Idag har vi 32+ och sol...blir nog nan öl och lite Whisky ikväll tror jag :D

Jajja...ha det där uppe!
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

Häftigt projekt! hänt något senaste året?
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Jonte_smte
Posts: 498
Joined: 23 Aug 2006, 13:42
Location: Vedevåg

Post by Jonte_smte »

MiZt wrote:Kylkanalerna vet jag inte än...har inte hunnit fundera så långt...ska läsa på mer när det börjar vara dags att sätta ihop motorn på riktigt. Blir att försöka bygga så mkt som möjligt på den under vinterhalvåret.

Fuelrailen måsta ändras ja, men Gabi (abiex) på www.g-r.se sa att dom skulle börja tillverka fuelrails för toppmatade snart, så jag väntar och ser hur dom blir...kommer ändå troligtvis att starta upp den utan turbo först, och då behöver jag inte byta spridare före. I dagsläget beror det mesta på hur mkt pengar man kan få loss till projektet...och tid naturligtvis :cry:

Tack tack! =)


ja gabi och shaun är riktigt grmma killar det!!!
MiZt
Posts: 20
Joined: 20 Feb 2006, 16:03
Location: Arjeplog/Arvidsjaur

Post by MiZt »

Sååja...Efter många månader och mycket funderande bygger jag nu vidare på mitt lite annorlunda projekt!

På grund av jobbet (Jobbar numera som ApplikationsIngenjör istället för Bilelektriker, men inom samma företag) och att jag spenderar så mkt tid i utlandet har jag inte hunnit bygga speciellt mycket tyvärr, vilket har gjort att jag även funderat en hel del på om jag ska fortsätta eller sälja bort bilen. Kanske bara sälja Wankeln o bygga en vanlig kolvmotor istället? Jag vill ju köööra lite också!
Nåja...efter ett uppehåll på nästan ett år, samt en hel del motivation och bollande med ideer med kompisar har jag nu bestämt mig för att bygga vidare. Åtminstone karossen kommer att byggas färdigt enligt planerna, och med största sannolikhet även Wankeln!




Jag jobbar i Tyskland även i sommar, så jag har bara några veckors semester att bygga på uppdelat i två perioder.
Den första perioden var slutet av Juni och jag spenderade några veckor i garaget och rensade, sorterade, byggde o beställde.

Jag har nu mer eller mindre monterat framskärmarna (måste fästas lite bättre i nederkant), monterat dörrar, köpt, kapat till och monterat Aluminiumplåt invändigt i bilen, skurit till och monterat Makrolonrutor på dom tre bakre rutorna, samt lite finjusteringar som jag hade ogjort.

Har köpt en Fuelcell på 45L, samt 2st bränslefilter (Bosch såklart :wink: ). Och för att bilen ska kunna stanna liiite bättre i alla fall även fast ingen större effekt kommer att plockas ur motorn på ett bra tag har jag även köpt stålomspunna bromsslangar, Tar-Ox bromsklotsar, samt att jag kommer att beställa Zimmermann skivor från PPF innan jag åker hem nästa gång.
Dessutom har jag för att bli kvitt takluckan beställt ett helt tak i Kolfiber, samt bakspoiler o sidokjolar i glasfiber. Har inte bestämt vilken frontspoiler jag vill ha än.

Tanken är att jag även ska beställa följande innan jag åker hem till Sverige till vintern:
* 2st Bosch 044 bränslepumpar
* Makrolonrutor till dörrarna
* Fjäderbensstag från PPF (Wiechers) Fram och Bak i Aluminium
* Helbur med extra allt från PPF (Wiechers) i Aluminium (Ej lackad eller polerad)

Min nästa semesterperiod är inplanerad till mitten av September och jag kommer då troligtvis att spendera ett par veckor i garaget.
Målet då är att hinna:
* Montera alla Makrolonrutor
* Montera Bakskärmar, bakspoiler och sidokjolar
* Montera bromsar (hinner nog inte dra alla bromsledningar, men skivor o klossar iaf)
* Göra iordning bagaget och montera Fuelcell samt pumpar och filter där.

Troligtvis kommer jag väl inte att hinna med hälften av vad jag har tänkt, men jag ska försöka iaf!

Jag har också börjat fundera lite på vilken motorstyrning som kan tänka sig att passa till både Wankeln, samt min gamla M20 som besiktningsmotor. Jag har kvar original motorstyrning till M20:in, men kabelhärvan är klippt. Kanske går att pussla ihop?
Nån som har ett tips på en bra motorstyrning som passar Wankel? Tankarna går just nu runt Autronic SM4 eller Nira i3+.


Slutligen några bilder på hur jag lämnade bilen för några veckor sedan...Återigen har jag tyvärr varit tvungen att censurera bakgrunden pga vart jag håller till, men jag hoppas ni får en lite blick av hur bilskrället ser ut! (Huven och bakluckan ligger bara där...ej monterade)

Image

Image

Image

Image



Hittade förresten att klipp från Fifth Gear från när Tiff Needell var och hälsade på på jobbet. Tyvärr var det året innan jag började =/ Dock får man se lite hur det ser ut där jag jobbar samt inne i garaget där jag håller till med bygget! (Runt 3:25)
http://www.youtube.com/watch?v=j-hHWSQhKuc


Såja...tips, kritik, och allmänt motiverande inlägg mottages gärna! :D

/MiZt
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

Ge inte upp det här bygget!! Jag vill se film på när din bil rullar ut för egen maskin nångång :) Är ju sånt överjävligt skönt ljud i en masserad wankel alltså!! Helt rätt maskinval från din sida :D

Ser riktigt fint ut måste jag säga..

Mvh Christian
Enköping, 073-3104393
User avatar
Resgard
Posts: 1561
Joined: 07 Jul 2008, 23:26
Location: Mora

Post by Resgard »

Fränt med wankel!
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

bygg klart denna! ser riktigt riktigt bra ut!
MiZt
Posts: 20
Joined: 20 Feb 2006, 16:03
Location: Arjeplog/Arvidsjaur

Post by MiZt »

Kul att ni gillar det...jag tror själv att det kommer att bli en kul leksak när den är klar. Synd bara att det tar så J*vla många år att bygga klart den! =/

Eftersom jag har väldigt ont om tid att bygga på bilen hoppas jag kunna köpa ett motorstativ innan vintern, så att jag kan skruva ihop motorn i vinter...om jag bara kan lista ut hur delarna ska sitta...eller...framförallt hur mycket av delarna jag inte behöver?! =)
Jag kommer som sagt att försöka få i motorn utan turbo först och testa en säsong...skulle ju vara skoj om det blev redan nästa säsong!!
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Får jag fråga om du har mycket hemliga saker i garaget, med tanke på bilderna du gör om i paint med alla vita rutor, det är nästan drygt att kolla på dom.

Mvh Matte
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
User avatar
PegiPax
Posts: 1199
Joined: 09 Dec 2006, 15:38
Location: Finland

Post by PegiPax »

Storås wrote:Får jag fråga om du har mycket hemliga saker i garaget, med tanke på bilderna du gör om i paint med alla vita rutor, det är nästan drygt att kolla på dom.

Mvh Matte


haha det funderade jag också på
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
Overdrift-Johan
Posts: 43
Joined: 19 Feb 2008, 17:11
Contact:

Re: MiZt - Lite annorlunda E30

Post by Overdrift-Johan »

MiZt wrote:Den lokal jag använder ägs av Bosch och den är full med testbilar hela vintern.

Använder som sagt Bosch lokal och där är det egentligen fotoförbud (på vintern i alla fall), men jag ska försöka lägga upp lite bilder...får väl sudda ut lite bakgrunder...
She said "It's just a car!"
I told her "you're just a girl"
MiZt
Posts: 20
Joined: 20 Feb 2006, 16:03
Location: Arjeplog/Arvidsjaur

Post by MiZt »

Som Herr Overdrift säger så beror det på att jag använder mig av Bosch lokaler där det tyvärr är fotoförbud...

Är ju inte direkt nåt hemligt där på sommaren, men jag tar det säkra före de osäkra och suddar lite =) Ser inte så kul ut, men det är väl bättre än att inte ha några bilder alls? =)


För den som är intresserad så har jag ju länkat till ett klipp på YouTube från TopGear då man får se lite innifrån verkstan under vintertid, med lite prototyper o nån Ferrari bland annat...

/MiZt
MiZt
Posts: 20
Joined: 20 Feb 2006, 16:03
Location: Arjeplog/Arvidsjaur

Post by MiZt »

I Förrgår fick jag förresten SMS av firman som tillverkar mitt Kolfibertak. Taket, sidokjolarna och bakspoilern var klara och väntade nu bara på att jag ber dom skicka det...Så i slutet av nästa vecka slår jag en signal till dom och ber dom skicka mitt Godis
Post Reply