MiZt - Lite annorlunda E30
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Joo, värme är ett stort problem med dom. Bra kylare för både vatten och olja är ett måste om man ska ha lite effekt.
Helt lätta är dom inte, men dom är ju å andra sidan nästan massiva, så att dom väger en del kan man väl förstå...däremot känns den bra nätt om man jämför med en lite större kolvmotor....tycker den kändes nätt att lyfta mot min gamla B21 också.
Helt lätta är dom inte, men dom är ju å andra sidan nästan massiva, så att dom väger en del kan man väl förstå...däremot känns den bra nätt om man jämför med en lite större kolvmotor....tycker den kändes nätt att lyfta mot min gamla B21 också.
Halla!
Nu sitter jag pa ett Internetcafe i Heilbronn i Tyskland och knappar lite. Har saklart inte kunnat jobba nat pa bilen, men jag tänkte att man kan ju skriva iaf.
Tyskland är sig likt med bilar i överflöd. Porschar finns det hur mkt som helst av och dessutom har man fatt se nagra nya M3or nagra R8or mfl. Gör ju att suget att bygga klart ökar atminstone.
Idag har vi 32+ och sol...blir nog nan öl och lite Whisky ikväll tror jag
Jajja...ha det där uppe!
Nu sitter jag pa ett Internetcafe i Heilbronn i Tyskland och knappar lite. Har saklart inte kunnat jobba nat pa bilen, men jag tänkte att man kan ju skriva iaf.
Tyskland är sig likt med bilar i överflöd. Porschar finns det hur mkt som helst av och dessutom har man fatt se nagra nya M3or nagra R8or mfl. Gör ju att suget att bygga klart ökar atminstone.
Idag har vi 32+ och sol...blir nog nan öl och lite Whisky ikväll tror jag
Jajja...ha det där uppe!
- Jonte_smte
- Posts: 498
- Joined: 23 Aug 2006, 13:42
- Location: Vedevåg
MiZt wrote:Kylkanalerna vet jag inte än...har inte hunnit fundera så långt...ska läsa på mer när det börjar vara dags att sätta ihop motorn på riktigt. Blir att försöka bygga så mkt som möjligt på den under vinterhalvåret.
Fuelrailen måsta ändras ja, men Gabi (abiex) på www.g-r.se sa att dom skulle börja tillverka fuelrails för toppmatade snart, så jag väntar och ser hur dom blir...kommer ändå troligtvis att starta upp den utan turbo först, och då behöver jag inte byta spridare före. I dagsläget beror det mesta på hur mkt pengar man kan få loss till projektet...och tid naturligtvis
Tack tack! =)
ja gabi och shaun är riktigt grmma killar det!!!
Sååja...Efter många månader och mycket funderande bygger jag nu vidare på mitt lite annorlunda projekt!
På grund av jobbet (Jobbar numera som ApplikationsIngenjör istället för Bilelektriker, men inom samma företag) och att jag spenderar så mkt tid i utlandet har jag inte hunnit bygga speciellt mycket tyvärr, vilket har gjort att jag även funderat en hel del på om jag ska fortsätta eller sälja bort bilen. Kanske bara sälja Wankeln o bygga en vanlig kolvmotor istället? Jag vill ju köööra lite också!
Nåja...efter ett uppehåll på nästan ett år, samt en hel del motivation och bollande med ideer med kompisar har jag nu bestämt mig för att bygga vidare. Åtminstone karossen kommer att byggas färdigt enligt planerna, och med största sannolikhet även Wankeln!
Jag jobbar i Tyskland även i sommar, så jag har bara några veckors semester att bygga på uppdelat i två perioder.
Den första perioden var slutet av Juni och jag spenderade några veckor i garaget och rensade, sorterade, byggde o beställde.
Jag har nu mer eller mindre monterat framskärmarna (måste fästas lite bättre i nederkant), monterat dörrar, köpt, kapat till och monterat Aluminiumplåt invändigt i bilen, skurit till och monterat Makrolonrutor på dom tre bakre rutorna, samt lite finjusteringar som jag hade ogjort.
Har köpt en Fuelcell på 45L, samt 2st bränslefilter (Bosch såklart ). Och för att bilen ska kunna stanna liiite bättre i alla fall även fast ingen större effekt kommer att plockas ur motorn på ett bra tag har jag även köpt stålomspunna bromsslangar, Tar-Ox bromsklotsar, samt att jag kommer att beställa Zimmermann skivor från PPF innan jag åker hem nästa gång.
Dessutom har jag för att bli kvitt takluckan beställt ett helt tak i Kolfiber, samt bakspoiler o sidokjolar i glasfiber. Har inte bestämt vilken frontspoiler jag vill ha än.
Tanken är att jag även ska beställa följande innan jag åker hem till Sverige till vintern:
* 2st Bosch 044 bränslepumpar
* Makrolonrutor till dörrarna
* Fjäderbensstag från PPF (Wiechers) Fram och Bak i Aluminium
* Helbur med extra allt från PPF (Wiechers) i Aluminium (Ej lackad eller polerad)
Min nästa semesterperiod är inplanerad till mitten av September och jag kommer då troligtvis att spendera ett par veckor i garaget.
Målet då är att hinna:
* Montera alla Makrolonrutor
* Montera Bakskärmar, bakspoiler och sidokjolar
* Montera bromsar (hinner nog inte dra alla bromsledningar, men skivor o klossar iaf)
* Göra iordning bagaget och montera Fuelcell samt pumpar och filter där.
Troligtvis kommer jag väl inte att hinna med hälften av vad jag har tänkt, men jag ska försöka iaf!
Jag har också börjat fundera lite på vilken motorstyrning som kan tänka sig att passa till både Wankeln, samt min gamla M20 som besiktningsmotor. Jag har kvar original motorstyrning till M20:in, men kabelhärvan är klippt. Kanske går att pussla ihop?
Nån som har ett tips på en bra motorstyrning som passar Wankel? Tankarna går just nu runt Autronic SM4 eller Nira i3+.
Slutligen några bilder på hur jag lämnade bilen för några veckor sedan...Återigen har jag tyvärr varit tvungen att censurera bakgrunden pga vart jag håller till, men jag hoppas ni får en lite blick av hur bilskrället ser ut! (Huven och bakluckan ligger bara där...ej monterade)
Hittade förresten att klipp från Fifth Gear från när Tiff Needell var och hälsade på på jobbet. Tyvärr var det året innan jag började =/ Dock får man se lite hur det ser ut där jag jobbar samt inne i garaget där jag håller till med bygget! (Runt 3:25)
http://www.youtube.com/watch?v=j-hHWSQhKuc
Såja...tips, kritik, och allmänt motiverande inlägg mottages gärna!
/MiZt
På grund av jobbet (Jobbar numera som ApplikationsIngenjör istället för Bilelektriker, men inom samma företag) och att jag spenderar så mkt tid i utlandet har jag inte hunnit bygga speciellt mycket tyvärr, vilket har gjort att jag även funderat en hel del på om jag ska fortsätta eller sälja bort bilen. Kanske bara sälja Wankeln o bygga en vanlig kolvmotor istället? Jag vill ju köööra lite också!
Nåja...efter ett uppehåll på nästan ett år, samt en hel del motivation och bollande med ideer med kompisar har jag nu bestämt mig för att bygga vidare. Åtminstone karossen kommer att byggas färdigt enligt planerna, och med största sannolikhet även Wankeln!
Jag jobbar i Tyskland även i sommar, så jag har bara några veckors semester att bygga på uppdelat i två perioder.
Den första perioden var slutet av Juni och jag spenderade några veckor i garaget och rensade, sorterade, byggde o beställde.
Jag har nu mer eller mindre monterat framskärmarna (måste fästas lite bättre i nederkant), monterat dörrar, köpt, kapat till och monterat Aluminiumplåt invändigt i bilen, skurit till och monterat Makrolonrutor på dom tre bakre rutorna, samt lite finjusteringar som jag hade ogjort.
Har köpt en Fuelcell på 45L, samt 2st bränslefilter (Bosch såklart ). Och för att bilen ska kunna stanna liiite bättre i alla fall även fast ingen större effekt kommer att plockas ur motorn på ett bra tag har jag även köpt stålomspunna bromsslangar, Tar-Ox bromsklotsar, samt att jag kommer att beställa Zimmermann skivor från PPF innan jag åker hem nästa gång.
Dessutom har jag för att bli kvitt takluckan beställt ett helt tak i Kolfiber, samt bakspoiler o sidokjolar i glasfiber. Har inte bestämt vilken frontspoiler jag vill ha än.
Tanken är att jag även ska beställa följande innan jag åker hem till Sverige till vintern:
* 2st Bosch 044 bränslepumpar
* Makrolonrutor till dörrarna
* Fjäderbensstag från PPF (Wiechers) Fram och Bak i Aluminium
* Helbur med extra allt från PPF (Wiechers) i Aluminium (Ej lackad eller polerad)
Min nästa semesterperiod är inplanerad till mitten av September och jag kommer då troligtvis att spendera ett par veckor i garaget.
Målet då är att hinna:
* Montera alla Makrolonrutor
* Montera Bakskärmar, bakspoiler och sidokjolar
* Montera bromsar (hinner nog inte dra alla bromsledningar, men skivor o klossar iaf)
* Göra iordning bagaget och montera Fuelcell samt pumpar och filter där.
Troligtvis kommer jag väl inte att hinna med hälften av vad jag har tänkt, men jag ska försöka iaf!
Jag har också börjat fundera lite på vilken motorstyrning som kan tänka sig att passa till både Wankeln, samt min gamla M20 som besiktningsmotor. Jag har kvar original motorstyrning till M20:in, men kabelhärvan är klippt. Kanske går att pussla ihop?
Nån som har ett tips på en bra motorstyrning som passar Wankel? Tankarna går just nu runt Autronic SM4 eller Nira i3+.
Slutligen några bilder på hur jag lämnade bilen för några veckor sedan...Återigen har jag tyvärr varit tvungen att censurera bakgrunden pga vart jag håller till, men jag hoppas ni får en lite blick av hur bilskrället ser ut! (Huven och bakluckan ligger bara där...ej monterade)
Hittade förresten att klipp från Fifth Gear från när Tiff Needell var och hälsade på på jobbet. Tyvärr var det året innan jag började =/ Dock får man se lite hur det ser ut där jag jobbar samt inne i garaget där jag håller till med bygget! (Runt 3:25)
http://www.youtube.com/watch?v=j-hHWSQhKuc
Såja...tips, kritik, och allmänt motiverande inlägg mottages gärna!
/MiZt
- Christian.N
- Posts: 2834
- Joined: 15 Apr 2008, 21:38
- Location: Enköping
Kul att ni gillar det...jag tror själv att det kommer att bli en kul leksak när den är klar. Synd bara att det tar så J*vla många år att bygga klart den! =/
Eftersom jag har väldigt ont om tid att bygga på bilen hoppas jag kunna köpa ett motorstativ innan vintern, så att jag kan skruva ihop motorn i vinter...om jag bara kan lista ut hur delarna ska sitta...eller...framförallt hur mycket av delarna jag inte behöver?! =)
Jag kommer som sagt att försöka få i motorn utan turbo först och testa en säsong...skulle ju vara skoj om det blev redan nästa säsong!!
Eftersom jag har väldigt ont om tid att bygga på bilen hoppas jag kunna köpa ett motorstativ innan vintern, så att jag kan skruva ihop motorn i vinter...om jag bara kan lista ut hur delarna ska sitta...eller...framförallt hur mycket av delarna jag inte behöver?! =)
Jag kommer som sagt att försöka få i motorn utan turbo först och testa en säsong...skulle ju vara skoj om det blev redan nästa säsong!!
-
- Posts: 43
- Joined: 19 Feb 2008, 17:11
- Contact:
Re: MiZt - Lite annorlunda E30
MiZt wrote:Den lokal jag använder ägs av Bosch och den är full med testbilar hela vintern.
Använder som sagt Bosch lokal och där är det egentligen fotoförbud (på vintern i alla fall), men jag ska försöka lägga upp lite bilder...får väl sudda ut lite bakgrunder...
She said "It's just a car!"
I told her "you're just a girl"
I told her "you're just a girl"
Som Herr Overdrift säger så beror det på att jag använder mig av Bosch lokaler där det tyvärr är fotoförbud...
Är ju inte direkt nåt hemligt där på sommaren, men jag tar det säkra före de osäkra och suddar lite =) Ser inte så kul ut, men det är väl bättre än att inte ha några bilder alls? =)
För den som är intresserad så har jag ju länkat till ett klipp på YouTube från TopGear då man får se lite innifrån verkstan under vintertid, med lite prototyper o nån Ferrari bland annat...
/MiZt
Är ju inte direkt nåt hemligt där på sommaren, men jag tar det säkra före de osäkra och suddar lite =) Ser inte så kul ut, men det är väl bättre än att inte ha några bilder alls? =)
För den som är intresserad så har jag ju länkat till ett klipp på YouTube från TopGear då man får se lite innifrån verkstan under vintertid, med lite prototyper o nån Ferrari bland annat...
/MiZt