Page 2 of 5

Posted: 31 Jul 2007, 20:22
by HenrikF
Regnummret på 528an speglar resterna av den gamla 535an; LOL
Kul bygge, ordet snik ställs på sin spets:)

Posted: 01 Aug 2007, 00:03
by E28
Den där 528/535:an (Från Ängelholm?) var jag lite sugen på ett tag, men det verkar inte som om man gick miste om så mycket. Förutom motorn då kanske, men det har jag redan en över. :roll:

Posted: 09 Aug 2007, 20:06
by Margarus
hei.
holder på å lager akkurat likt turbo bygg som deg.
vet ikke helt hvordan jeg skal bygge downpipen.
flensen på eksos siden er 2.5", er det for lite ??
blir jævlig trangt mellom karroseri og manifoil vis jeg ska ha 3" down.

ser bra ut.. legger ved et bilde av mitt.
Image
jeg skal også ha ekstern wg

Posted: 20 Aug 2007, 21:18
by dannej
E28 wrote:Den där 528/535:an (Från Ängelholm?) var jag lite sugen på ett tag, men det verkar inte som om man gick miste om så mycket. Förutom motorn då kanske, men det har jag redan en över. :roll:


nja, det vet jag inte, köpte bilen för 6000:-, och har sålt låda, bakaxel och fälgarna för sammanlagt 10000:-, så det vet jag inte om man kallar ett dåligt köp.

motorn är förövrigt micket piggare än alla andra 535 jag har testat, vet dom inte varför, men det visar väl sig med tiden

Posted: 20 Aug 2007, 21:20
by dannej
Margarus wrote:hei.
holder på å lager akkurat likt turbo bygg som deg.
vet ikke helt hvordan jeg skal bygge downpipen.
flensen på eksos siden er 2.5", er det for lite ??
blir jævlig trangt mellom karroseri og manifoil vis jeg ska ha 3" down.

ser bra ut.. legger ved et bilde av mitt.
Image
jeg skal også ha ekstern wg



3" får plats utan större problem, jag har samma grenrör som du har på bilden

Posted: 22 Aug 2007, 22:00
by Drullen
dannej wrote:
E28 wrote:Den där 528/535:an (Från Ängelholm?) var jag lite sugen på ett tag, men det verkar inte som om man gick miste om så mycket. Förutom motorn då kanske, men det har jag redan en över. :roll:


nja, det vet jag inte, köpte bilen för 6000:-, och har sålt låda, bakaxel och fälgarna för sammanlagt 10000:-, så det vet jag inte om man kallar ett dåligt köp.

motorn är förövrigt micket piggare än alla andra 535 jag har testat, vet dom inte varför, men det visar väl sig med tiden


Ha ha din kohandlare !
Hur går de med hajjen ??

Ps: Fick du him bussfan sen förresten

Posted: 09 Sep 2007, 10:52
by E28
dannej wrote:
E28 wrote:Den där 528/535:an (Från Ängelholm?) var jag lite sugen på ett tag, men det verkar inte som om man gick miste om så mycket. Förutom motorn då kanske, men det har jag redan en över. :roll:


nja, det vet jag inte, köpte bilen för 6000:-, och har sålt låda, bakaxel och fälgarna för sammanlagt 10000:-, så det vet jag inte om man kallar ett dåligt köp.

motorn är förövrigt micket piggare än alla andra 535 jag har testat, vet dom inte varför, men det visar väl sig med tiden


Hehe, tycker inte att det var något dåligt köp. Men det var inte riktigt det jag menade. Pengar tjänar jag på jobbet, inte på att slakta gamla bilar. :lol:

Tänkte mest på bilens skick. :roll:

Såg förresten att du letade fjädrar och dämpare. Har eventuellt en uppsättning Bilstein-dämpare över från en M535i om det kan vara intressant?

Posted: 13 Sep 2007, 10:11
by dannej
2,8:an utplockad ur bilen som ska användas, någon som behöver motorn för en billig peng?
Image


Donatorbilen slaktad på reservdelar
Image


Lite till däck hämtade, 3 lass med däck, lite över 100st varje gång :lol:
Image


Organiserat spekvirke
Image


Samma fast bara 15"
Image


Växellådan som ska användas hade inga halgivare så det går fixas
Image


Färdigt
Image


tur nog så mätte jag lite när jag skulle montera kopplingen och insåg att man måste svarva svaänghjulet för att det ska fungera ihop med sinter, eftersom 5 serien har 10mm tjock lamell jämfört med dom flesta andra bilar som har 7mm, en sinter är 8mm, så därför blev det ca 2,2 mm försänkt tryckplatta
Image


Nä jag ändå hade det i svarven så passade jag på att banta av det ett par kg, vet itne hur mycket, men det vägen nu 6kg ungefär.
Image


Sen fick jag göra en kona för att kunna spänna upp det i en däck balanserignsmaskin
Image


Nått i den här stilen :lol:
Image


5grm obalans var det från början
Image


Obalansen spelade säkert ingen roll, samt att det inte går att lita på den här metoden om man vill ha precision, men jag ville bara kolla så det itne var hemskt obalans, gör nog ont i fötterna om svänghjulet slits bort och kommer in i bilen
Image


Bakre packbox läckte så det blev en ny, 300:- rena rånet
Image


Allt på plats, och draget med rätt moment, elle rätt och rätt, hittade på lite egna siffror som jag tyckte verkade lämpliga :lol:
Image


Oljereturen, ser ut som den är tänkt att sitta där från fabrik
Image


Alla flänsar slipade för dom var så rostiga och dåliga
Image


Återigen lite dyra delar 500:- :evil:
Image


Växellådan också på plats
Image

Posted: 13 Sep 2007, 10:19
by dannej
dannej wrote:Kostnader:
Svart 535: 6000:-
Låda såld från 535 (265): -5000:-
Lamelldiff såld från 535: -3000:-
Fälgarna sålda: -2000:-
528 kaross inköpt: 2000:-
Turbo inköpt: 500:-
Audi Wastegate: 300:-
Sinterlamell: 1500:-
Rör: 0:-
Flänsar vattenskunrna: 750:-
Spridare: 1300:-
2st 42,4 böjar: 30:-

Summa Utgifter i dagsläget: 2380:-



Mera utgifter.
Oljetrågspackning: 100:-
Grenrörspacknignar 500:-
Packningar mellan grenrör och avgasrör 100:-
Packbox vevaxel baktre: 299.-
Tot: 999:- :evil:
Sanslöst!, nu är det lätt att minnas varför dom flesta börjar bygga på volvo från början, exakt samma saker till en b230 kostar 234:- Det är skillnad! Vill inte ens tänka på va det kostar att bygga en "ny" maskin.

totala utgifter: 3379

Posted: 13 Sep 2007, 10:22
by P.Herrdahl
Crille borde helt klart skaka i brallerna om tronen som världens snålaste biltrimmare. :D

Ser bra ut detta med tanke på prislappen och kul faktorn! :wink:

Posted: 13 Sep 2007, 10:56
by dannej
Hollizini wrote:Crille borde helt klart skaka i brallerna om tronen som världens snålaste biltrimmare. :D

Ser bra ut detta med tanke på prislappen och kul faktorn! :wink:



Nja, trim får gärna kosta det har jag inget emot, men slitdelar, reservdelar och originalskräp ska av princip vara nästan gratis.

kolla på mina kostnader, summan för 4 packningar + en packbox är lika stor som summan för turbo+wastegate+grenrör.

Posted: 13 Sep 2007, 16:47
by JaJsEn
dannej wrote: Oljereturen, ser ut som den är tänkt att sitta där från fabrik


sitter där från fabrik på 745:orna

Posted: 14 Sep 2007, 07:57
by dannej
Drullen wrote:Ps: Fick du him bussfan sen förresten


Inte än. men det ska nog lösa sig, får nog pröjsa en slant bara, typ 5-6 tusen +moms :lol:

Posted: 14 Sep 2007, 08:34
by dannej
Raceaddic wrote:ska du köra etanol eller? kompsänkt maskinen något? 10.0 i komp blir intressant annars :lol:


ja, ska även köra utan ic så e85 är ett måste

Posted: 14 Sep 2007, 18:48
by dannej
Packningar
Image


Oljereturen
Image


Oljereturen i 4kants profil :lol:
Image


Ett blad på turbinen var lite skadat (ett av bladen till vänster i bild) så en "ögonmåttsbalansering" var nödvändig :lol:
Image


Det gör manhelt enkelt genom att kapa lite med vinkelslipen på motsvarande blad på andra sidan, och uppskattningsvis ta lika mycket, det blir garanterat bra :roll:
Image


Lite konstiga vinklar blir det på downpipen eftersom det är trångt vid oljelocket, och det ska ju helst gå att montera avgasystemet utan att behöva lossa på turbon
Image


Lite svarvning igen
Image


Och lite kapning så har man gjort sig en wastegateplugg
Image


Det är roligt att smida, särskillt på ett sånt här Fulbygge :lol:
Image


Del för del på plats
Image

Posted: 18 Sep 2007, 00:54
by Pimplaren
Värkar kunna bli rolig dendär!