Johnny: Orginal motor sitter fortfarande i. Turbomotorn skall i snart. Kommer besikta med orginalmotorn.
Lite uppdatering med.
Testade koppla in Vems för att se om det fungerade, och visst gjorde de det. Kopplade bara in strömmen alla jordpunkter, seriell kabeln och lcd:en.
Dags för bygga om avgassystemet. 3" från turbon är är byggt.
Sedan dubbla 2.5" till varsinsida. Började med kapa ur batteri lådan.
Har svetsat klart hela avgassystemet.
Det enda som återstår är är fixa utblås nu, görs imorgon.
Började även med ena tryckröret.
Svetsa klart det precis, så skall slipa fogarna och polera det.
Svetsa även dit oljereturen i kväll. Inte så van vid tig svetsen så fogarna blev inte dom fagraste
Last edited by AndreasT on 16 Jun 2006, 15:31, edited 3 times in total.
Ja då har man har fått tummen ur röven och fått gjort lite till. Har byggt klart avgassystem nu äntligen, var lite småbökigt allt rännande under bilen och till arbetsbänken för det skulle passa bra. Var nåt erbjudande på micro köp 3 betala för 2 så slog till på 3 ljuddämpare och lite rördelar, blev billigt runt 1500kr för bygga avgassystemet. Vet att simons inte är nåt höjdar märke men bara det håller 2 år och inte låter förjävligt är jag nöjd.
Byggde 3" från turbo och sedan dubbla 2,5" med 4st 2,5" utblås. Nlev helt okej enligt mig, ville inte lägga ut 1000kr för att få färdigt utblås så köpte kromat rör nån hundra lapp och gjorde egna. Hoppas man inte drabbas av alltför mycket resonans bara.
Motorn är ju i stort sett färdig så ur med gamla motorn.
Sedan var det tänkt den nya skulle i, men icke. När jag tittade ner i tändstifts hålet såg jag en jävla massa slipdamm. Klantigt av mig och inte täcka för motorn ordentligt när man slipar. Så rev motorn och titta vad jag fann i 1:a cylinder. En metalbit från ?, tror jag turbon skulle gilla.
Så en hel dag gick åt att riva och sätta ihop den rengjorde motorn, sedan åkte den in i bilen idag.
Last edited by AndreasT on 16 Jan 2006, 17:23, edited 1 time in total.
Skall uppdatera tråden till helgen och ladda in bilderna på nytt. Tydligen ansåg spray att jag missbruka deras tjänst när jag lade upp mina projekt bilder på ftp:n så dom raderade mitt konto.
Så då var alla bilderna uppladde igen. Har även tagit några nya.
Börjar närmar sig nu tills man kan kan börja vrida om nyckeln.
Oljereturen, oljematning, insuget, intercooler , fronten jag det mesta är på plats. Kabelhärvan är färdig till 80% och nu återstår att bygga luftintag till turbo och ställa in sprutet i stort sett.
Byggde det andra ic röret i helgen, hoppas det inte tar i vid gupp:
Tryckröret och ventilkåpan skall poleras och plastkåporna skall även fräschas upp efter första uppstarten är det tänkt.
Last edited by AndreasT on 16 Jun 2006, 15:31, edited 1 time in total.
Jadå skall försöka skriva ihop något när jag är klar eller kommit en bra bit på vägen, just nu har jag ju bara byggt härvan. Ett problem jag redan stött på är att om man vill köra med scondary trigger - vr och köpte en färdigbeställd box före årsskiftet, så måste man modda boxen. Är någon komponent som skall bort och ersättas. Även om man vill ha bättre kontroll på högomhiga spridare bör man löda in några extra flyback dioder. Har lämnat in min box till en av utvecklarna här i Göteborg som skulle fixa det åt mig.
Last edited by AndreasT on 16 Jan 2006, 19:00, edited 1 time in total.
Ja en FAQ för montering och inställning på M50 hade verkligen vart kalas
Nu när ni är inne och sniffar på det här med inkopplingen av VEMS...
hur gör man då med resten av elsystemet till bilen?
kommer t.ex instrumentbrädan fungera?
hur gör man för att varvräknaren ska funka?
sen också för dem som som är lite mesiga och det inte räcker med fartvinden för att kyla huvudet, hur gör man med ACn? såg på ett kopplingsschema över e36an att den skulle ligga på motorboxen....