Har gatmappat den till 1.7bar, skjuter på sjukt gött nu.
Tyvärr går den på 100% duty vid 6000rpm, lambda 0.83 vid 270kPa redan
Ser inga tendenser till tappa soppatryck så antar det är dags för större spridare. Men borde inte 880cc @ 3bar med 3.3bar grundtryck räcka åtminstonde till 650 hk? Dubbla wallbro med 10mm matning borde väl också räcka för det? Skall koppla in så jag kan kolla trycket imorgon vid fullgas körning.
Mätte med manometer under en fullgasrepa på 4:an och bränsletrycket låg stabilt på 4.9 bar. Vafan motorn kan ju omöjligt sluka ett par 880cc spridare vid 1.6bar, har papper där spridarna är flödestestade. Skall mäta flödet på returen nu och ev mäta spridarna om det inte är allt för bökigt. Vill ju inte byta till bf98, bilen går bra mycket bättre med e85 å samma ladd.
Ja verkligen. Nu har jag mätt upp soppaflödet efter regulatorn i bilen. Detta var när det var 11.8-12V enl sprutet. Å andra sidan har jag 13.4V när generatorn laddar så flödet ökar ytterliggare då. Mitt mål ligger runt max 2bar laddtryck.
3.3bar 450l/h
5.1bar 309l/h
6.0bar 195l/h
Det stämmer ganska bra mot det flödesschema jag hittat på internet.
Har även markerat in min värden mot 341 pumpen vid 12V.
Vid 5 bar och 13.4V ger pumparna då cirka 400l/h. 880cc kräver då 331l/h med 3.3 bar grundtryck. Höjjer jag trycket till 4 bars grundtryck flödar spridarna för 1016cc och kräver 365l/h. Å andra sidan ger pumparna vid 6bars laddtryck enbart flöde för 300l/h.
Kort o gott, 4 bar går inte med dessa pumpar, och pumparna skall räcka fint med dagens grundtryck. Konstigt att den slukar så mycket sås dock, måste fa be nån titta bakom bilen så det inte sprutar eller eld nåt dyl hehe Å andra sidan går den bättre nu än vad den gjorde på 2bar med bf 98.
Diagram med uppmätta punkter
Last edited by AndreasT on 17 Nov 2007, 18:48, edited 1 time in total.
Nu fattas det bara ett par större spridare sedan är bilen klar för mappning/bromsning.
Byggde en ny vevhusventilation i helgen då den gamla var lite sunkig:
Bilen:
Last edited by AndreasT on 17 Nov 2007, 18:49, edited 2 times in total.
1000cc är för lite tyvärr, vill inte ligga på närmare 100% dutycycle. Ingen som har 6st 1600cc eller liknande liggandes och kan avvara? Har kollat på alla ställen jag kan tänka mig, men ingen har dem på lager tyvärr. Det är tänkt att bilen skall bromsas hos PPF på måndag nämnligen
Hmm, fick svar ni hade slut på 1600cc och lev tid cirka 3v?
Iallafall så fick jag tag på en som hade 6st 1600cc igår och dom skall vara skickade med rek brev så hoppas dom bara kommer fram idag.
Det blev inget besök hos PPF denna gång, får hoppas dem har tid senare när jag vet den är 100%.
Fick tag på ett par bosch 1600cc som jag testade. Vems tillsammans med bosch 1600cc och denna motorn fungerar åt helvete dåligt. Allt under 2500rpm och 60kPa gick knappt att mappa. Som tur var fick jag lämna tillbaka spridarna . Så nu har jag väntat hela veckan på en uppsättning Precision 990cc men får vänta tills nästa vecka och hoppas dem kommer då .
Byggde förövrigt shortshift imorse, förlängde så mycket som möjlig nedanför kulan till den i stortsett tog i kardan, men tycker det fortfarande är för stora lägen. Bra mycket bättre än innan men kunde vart kortare.
Ludde, japp det blev dett tillslut, nu orkar jag inte byta mera !
Tänkte slänga in några bilder på moppen jag hjälpte förlänga b.l.a mot han polerade alla delar på bilen.
Skall ha 20hk+, å kunna gå 8:a på 201m, risk för bli frånkörd m.a.o . Skall få provköra den snart
Chrille - ja han skall han någon tråd på nåt känt scooter forum, kommer inte ihåg adressen.
Var ute å körde upp några liter e85 i Göteborg idag. Ladda bara 1bar men ack så skoj endå i 1-2h, till den jävla bögskruven i diffen gick av.
Va fan m16 skruv som bara skjuvas av, så fick bogsera hem skiten återigen.
Nu sitter resterna av skruven kvar i godset i diffen och jag har slitet 2h och försökt få ut den. Får jag inte ut den imorgon kör jag skiten till skroten, och går å tvångsknullar häxan på ICA
m16 vs org
Last edited by AndreasT on 17 Nov 2007, 18:49, edited 1 time in total.