AndreasT - e36 3.2l Turbo, 912whp

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Har gatmappat den till 1.7bar, skjuter på sjukt gött nu.
Tyvärr går den på 100% duty vid 6000rpm, lambda 0.83 vid 270kPa redan :(
Ser inga tendenser till tappa soppatryck så antar det är dags för större spridare. Men borde inte 880cc @ 3bar med 3.3bar grundtryck räcka åtminstonde till 650 hk? Dubbla wallbro med 10mm matning borde väl också räcka för det? Skall koppla in så jag kan kolla trycket imorgon vid fullgas körning.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Mätte med manometer under en fullgasrepa på 4:an och bränsletrycket låg stabilt på 4.9 bar. Vafan motorn kan ju omöjligt sluka ett par 880cc spridare vid 1.6bar, har papper där spridarna är flödestestade. Skall mäta flödet på returen nu och ev mäta spridarna om det inte är allt för bökigt. Vill ju inte byta till bf98, bilen går bra mycket bättre med e85 å samma ladd.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Låter sjukt, annars får du köra 4 bars grundtryck..
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Ja verkligen. Nu har jag mätt upp soppaflödet efter regulatorn i bilen. Detta var när det var 11.8-12V enl sprutet. Å andra sidan har jag 13.4V när generatorn laddar så flödet ökar ytterliggare då. Mitt mål ligger runt max 2bar laddtryck.

3.3bar 450l/h
5.1bar 309l/h
6.0bar 195l/h

Det stämmer ganska bra mot det flödesschema jag hittat på internet.
Har även markerat in min värden mot 341 pumpen vid 12V.

Vid 5 bar och 13.4V ger pumparna då cirka 400l/h. 880cc kräver då 331l/h med 3.3 bar grundtryck. Höjjer jag trycket till 4 bars grundtryck flödar spridarna för 1016cc och kräver 365l/h. Å andra sidan ger pumparna vid 6bars laddtryck enbart flöde för 300l/h.

Kort o gott, 4 bar går inte med dessa pumpar, och pumparna skall räcka fint med dagens grundtryck. Konstigt att den slukar så mycket sås dock, måste fa be nån titta bakom bilen så det inte sprutar eller eld nåt dyl hehe :roll: Å andra sidan går den bättre nu än vad den gjorde på 2bar med bf 98.

Diagram med uppmätta punkter
Image
Last edited by AndreasT on 17 Nov 2007, 18:48, edited 1 time in total.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Nu fattas det bara ett par större spridare sedan är bilen klar för mappning/bromsning.
Byggde en ny vevhusventilation i helgen då den gamla var lite sunkig:

Image

Bilen:
Image
Image

Image
Image
Last edited by AndreasT on 17 Nov 2007, 18:49, edited 2 times in total.
User avatar
bumper
Posts: 766
Joined: 20 Nov 2005, 21:07
Location: Fagersta
Contact:

Post by bumper »

Den ser riktigt nice ut.

Hoppas du hittar spridare i tid.
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

"bmw_fredde" här på forumet har 6st 1000cc precision spridare till salu

Mvh Ludde
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

1000cc är för lite tyvärr, vill inte ligga på närmare 100% dutycycle. Ingen som har 6st 1600cc eller liknande liggandes och kan avvara? Har kollat på alla ställen jag kan tänka mig, men ingen har dem på lager tyvärr. Det är tänkt att bilen skall bromsas hos PPF på måndag nämnligen :?
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Har inte vi 6st kvar då?

Jag tror det, men jag är inte 100%.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Hmm, fick svar ni hade slut på 1600cc och lev tid cirka 3v?
Iallafall så fick jag tag på en som hade 6st 1600cc igår och dom skall vara skickade med rek brev så hoppas dom bara kommer fram idag.
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

vad händer?? hur går det?
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Det blev inget besök hos PPF denna gång, får hoppas dem har tid senare när jag vet den är 100%.

Fick tag på ett par bosch 1600cc som jag testade. Vems tillsammans med bosch 1600cc och denna motorn fungerar åt helvete dåligt. Allt under 2500rpm och 60kPa gick knappt att mappa. Som tur var fick jag lämna tillbaka spridarna :P . Så nu har jag väntat hela veckan på en uppsättning Precision 990cc men får vänta tills nästa vecka och hoppas dem kommer då :?.

Byggde förövrigt shortshift imorse, förlängde så mycket som möjlig nedanför kulan till den i stortsett tog i kardan, men tycker det fortfarande är för stora lägen. Bra mycket bättre än innan men kunde vart kortare.
User avatar
Ludde
Posts: 390
Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena

Post by Ludde »

okej, så det vart 1000cc endå?! . :)
M50 2.8L Turbo 900NM@4500Rpm

Bästa ET: 10,72
Bästa 60fot: 1,56
Bästa top speed 210km/h


Projekt tråd:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3732
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Ludde, japp det blev dett tillslut, nu orkar jag inte byta mera :twisted:!

Tänkte slänga in några bilder på moppen jag hjälpte förlänga b.l.a mot han polerade alla delar på bilen.
Skall ha 20hk+, å kunna gå 8:a på 201m, risk för bli frånkörd m.a.o :shock:. Skall få provköra den snart :D

Image
Image
Image
Image
Image
Image
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Hehe..
Jävla va grym moppe :)

Finns det nån sida me med info?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Chrille - ja han skall han någon tråd på nåt känt scooter forum, kommer inte ihåg adressen.

Var ute å körde upp några liter e85 i Göteborg idag. Ladda bara 1bar men ack så skoj endå i 1-2h, till den jävla bögskruven i diffen gick av.
Va fan m16 skruv som bara skjuvas av, så fick bogsera hem skiten återigen.
Nu sitter resterna av skruven kvar i godset i diffen och jag har slitet 2h och försökt få ut den. Får jag inte ut den imorgon kör jag skiten till skroten, och går å tvångsknullar häxan på ICA :evil:

Image

m16 vs org
Image
Last edited by AndreasT on 17 Nov 2007, 18:49, edited 1 time in total.
Post Reply