Bmw E30 M5 Turbo Grenrörsbygge avklarat :)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Bmw E30 M5 Turbo: Jakten efter 1000whp

Post by Dajb »

efter lite närmre efterforskning så ska inte vara en corvette låda, utan en camaro låda
och enligt säkra källor så ska inte viper lådan ha någon skillnad jämfört med dessa, utan det är exakt samma innehåll, bara en längre och aningen grövre axel, annars identiska invändigt
dom här specs siffrorna som då denna ska vara specad till 450 lbs eller vad dom nu mäter, och vipern till 550, men det ska bara vara hittepå det med :P

låter ju förbannat trevligt då viperlådorna oftast är dyrare och passar inte bolt on med mitt fina svep hehe


Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Bmw E30 M5 Turbo: Jakten efter 1000whp

Post by Pimplaren »

Ska vara splinsade drev på 5 6 på viper, istället för fasta som i camarolådan! :)
Vet dock inte om det gör något på hållbarheten.

Kolla upp noga vilken olja du ska ha i lådan, synkarna tar stryk om man har i fel olja.
Dexron III ala http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1" onclick="window.open(this.href);return false;

:)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Bmw E30 M5 Turbo: Jakten efter 1000whp

Post by Dajb »

okej, ja det jag fick som svar när jag frågade var: The ratings on the trans are not a true rating, That unit will handle the same as a viper as the internal parts are the same as a viper

okej, det är den oljan man ska åka med alltså :)

tackar för det

mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stiiiv_
Posts: 573
Joined: 31 Aug 2007, 16:10
Location: Eskilstuna/kjula

Re: Bmw E30 M5 Turbo: Jakten efter 1000whp

Post by stiiiv_ »

Dajb wrote:efter lite närmre efterforskning så ska inte vara en corvette låda, utan en camaro låda
och enligt säkra källor så ska inte viper lådan ha någon skillnad jämfört med dessa, utan det är exakt samma innehåll, bara en längre och aningen grövre axel, annars identiska invändigt
dom här specs siffrorna som då denna ska vara specad till 450 lbs eller vad dom nu mäter, och vipern till 550, men det ska bara vara hittepå det med :P

låter ju förbannat trevligt då viperlådorna oftast är dyrare och passar inte bolt on med mitt fina svep hehe


Mvh
Fan va smutt om det är en camaro låda du har fått tag på:) då passar Bosse swepet direkt!:)viper lådan är något längre än camaron! Min är specad till 440lbs och är en camaro låda:)
M20B27 847whp

Our drinking team has a racing problem

S54
1055whp @1116nm
1,8bar


Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h

stefan larsson
0704177272
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Bmw E30 M5 Turbo: Jakten efter 1000whp

Post by Pimplaren »

Det går även 3.8L ala 250 bagis i lådan! :) hehe

Camaro t56 club sweden :twisted:
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Bmw E30 M5 Turbo: Jakten efter 1000whp

Post by Dajb »

stiiiv_ wrote:
Dajb wrote:efter lite närmre efterforskning så ska inte vara en corvette låda, utan en camaro låda
och enligt säkra källor så ska inte viper lådan ha någon skillnad jämfört med dessa, utan det är exakt samma innehåll, bara en längre och aningen grövre axel, annars identiska invändigt
dom här specs siffrorna som då denna ska vara specad till 450 lbs eller vad dom nu mäter, och vipern till 550, men det ska bara vara hittepå det med :P

låter ju förbannat trevligt då viperlådorna oftast är dyrare och passar inte bolt on med mitt fina svep hehe


Mvh
Fan va smutt om det är en camaro låda du har fått tag på:) då passar Bosse swepet direkt!:)viper lådan är något längre än camaron! Min är specad till 440lbs och är en camaro låda:)

Exakt, det var dom du rekomenderade i usa som sa det om lådan, thegearbox.org :)

ja ska montera av orginal kåpan i veckan och testa med bosses så man får se att det passar :)

okej, denna ska vara specad till 450lbs, men vi märker i sommar förhoppningsvis om det håller ;) haha
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Bmw E30 M5 Turbo: Jakten efter 1000whp

Post by Dajb »

Pimplaren wrote:Det går även 3.8L ala 250 bagis i lådan! :) hehe

Camaro t56 club sweden :twisted:

3.7 liter ala vadå? :P hehe

får vi se vem som fått tag i den bästa lådan som håller längst nästa år då? ;) hehe
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Bmw E30 M5 Turbo: Jakten efter 1000whp

Post by Bmwandreas »

Jag hade camarolåda och den höll då för massor med 9 sek repor.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Bmw E30 M5 Turbo: Jakten efter 1000whp

Post by Dajb »

Bmwandreas wrote:Jag hade camarolåda och den höll då för massor med 9 sek repor.

då hoppas jag på att den kommer göra detsamma för mig :)

hade du några flexande delar i drivlinan annars? sviktstålsaxlar bara eller?
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Bmw E30 M5 Turbo: Jakten efter 1000whp

Post by Pimplaren »

3.8L flytande guld i lådan! :) oljan alltså :oops:
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Bmw E30 M5 Turbo: Jakten efter 1000whp

Post by Dajb »

Pimplaren wrote:3.8L flytande guld i lådan! :) oljan alltså :oops:


aaaahaa då hänger jag med :P inte lätt att va skåning och hänga med i svenskan ;)
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Bmw E30 M5 Turbo: Jakten efter 1000whp

Post by Dajb »

Har lite sådär svårt vid val av kolvar och stakar

först var jag helt bensäker på Je kolvar och Pauter stakar

nu börjar jag mer glida över och titta på Cp kolvar och Arrow Precision stakar

har hört gott om båda, men har hört att arrow stakarna är något av det bästa man kan sätta i sin motor?!

Inte helt lätt då man vill ju såklart ha det bästa man kan få :P
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: Bmw E30 M5 Turbo: Jakten efter 1000whp

Post by Bäckis »

Att köpa Arrowstakar är ju definitivt inte kostnadseffektivt, de är dyra. Vi har kört massor av effekt med våra som kostar 1/3 och det är inga bekymmer.

Ang kolvar så är CP klart finast, det är därför vi valt dem.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Bmw E30 M5 Turbo: Jakten efter 1000whp

Post by Dajb »

Bäckis wrote:Att köpa Arrowstakar är ju definitivt inte kostnadseffektivt, de är dyra. Vi har kört massor av effekt med våra som kostar 1/3 och det är inga bekymmer.

Ang kolvar så är CP klart finast, det är därför vi valt dem.
okej, det kanske inte skiljer tillräckligt mycket för att det ska vara värt det?
jag får ge ungefär samma pris för arrow stakar som det kostar att köpa verdi av er, och vad väljer man då med handen på hjärtat? verdi eller arrow?
jag har själv inte riktigt någon koll på vad som är vettigast

okej, ja cp kolvar lutar det åt, är bara en tusenlapp dyrar ungefär än Je, men har aldrig heller hört något dåligt direkt om Je så det är lite därför dom är med i matchen :P

Tack!
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Bmw E30 M5 Turbo: Jakten efter 1000whp

Post by Bmwandreas »

Han menade HD stakarna för 850 kr st.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Re: Bmw E30 M5 Turbo: Jakten efter 1000whp

Post by johankihl »

Jag hade Arrow i min gamla maskin. Hade med handen på hjärtat köpt Verdi, mycket finare modell än Arrow som mer liknade Kina stakarna. Verdi är smäckrare och finare samt ett genuint hantverk från ett av Sveriges mest renommerade namn inom motorsport världen över!
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Bmw E30 M5 Turbo: Jakten efter 1000whp

Post by Pimplaren »

Stefan Verdi kan sin sak :)

Man lär köra ras på alla 3 för att veta vilken som är bäst! :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply