Nu är det dags att skriva av sig lite känner jag!
Jag vill börja med att tacka Ärtan.. Han hade stort tålamod trots en låång dag med (vad jag tycker) åt helvete för mycket strul.
Till att börja med så var han väl mindre upphetsad över att han skulle jobba med Nira dagen till ära..
Dagen började med att vi inte kom över någon mjukvara till Nirat som ville funka. Nya versionen 2.20 ville inte ta kontakt med boxen över huvud taget.
Vi kom till slut över "gammla" versionen 2.10 och kunde börja!
Strobbade tändningen, som var OK tack vare Niras fantastiska Wisard (Eller hur Ärtan?)
Sen började vi småköra lite... Allt verkade funka, så skönt!
Jag hade grundinställt kammarna på 2mm lyft i TDC. Efter första pullet såg vi att vi skulle bli tvungna att justera kammarna, om jag nu inte ville få toppeffekten på typ 10000 varv..
Ställde fram insugskammen till 3mm och provade igen. Typ ingen skillnad.. justerade igen till 4mm. Nu började det se bättre ut, men nu ställde vi även avgas på 3mm. och blev väl rätt nöjda.
Vid det här läget körde vi endast på grundladdtryck (0,9 bar) och redan då hade vi 441Hk på motorn.
Nu ställde vi upp trycket till 1,3 bar och drog till 7500 varv. Efter det pullet började maskin gå på tre burkar.. Det knöt sig i magen och kan tänkte
"nu är det bara att packa o åka hem!"
Som tur var så visade kompprovet att det var ok med motorn. Det var bara en tändspole som utan anledning hade tackat för sig..
Samtidigt såg ärtan att nirat hade varnat för att 1000cc spridarna gick för 100% Grundbränsletrycket var ställt på 4 bar. Soppan borde räcka längre tyckte Ärtan..? Vi diskuterade lite och kom fram till att vi skulle montera 1600cc spridarna. Dom hade jag med mig ut i fall att liksom..
Sagt och gjort... i med skiten, sen var det bara att göra om bränslemappen. Efter ett tag kom vi till 1,3 bar igen och nirat varnade för samma sak igen!
Nej nu jävlar var det någe tajkon!
Det visade sig att soppatrycket inte föjde med när laddtrycket gick över 1 bar.
Pumparna läckte vid anslutningarna nere i taken...
GREAT!
Jag och Viktor tog tag och kastade ut baksätet och började riva efter dom jävla pumparna.. Vi fick ur dom och gjorde sen en riktig epa lösning bara för att få skiten att funka så vi kunde bromsa klart!
När allt funkade så kunde vi köra vidare...
Det slutgiltiga resultatet blev 615Hk och 662Nm på motorn vid 1,6 bar
Förutom strulet med pumparna, så skötte sig maskin klanderfritt under dagen..
Nu har jag tyvärr fått utegångsförbud av min sambo, och får inte åka till garaget för att få någon ordning på frambromsarna så jag kan provköra bilen. (Sista veckan har det blivit nååågra timmar för mycket i garaget...
) När jag kom hem efter bromsningen hade jag varit vaken utan en gnutta sömn i 41 timmar... Hehe i lördags och söndags var jag så jävla degig i huvet att jag inte ens kunde prata ordentligt.
Sen kan jag berätta att det blir ingen film upplagd från bromsningen.Dom är totalt värdelösa att kolla på! Upplevelsen inne i PPF:s verkstad med 318 ilsket rytandes går inte att uppleva på film. I filmen låter det mer som en lite kissemiss..
Jag återkommer när bilen är provkörd.
Ärtan. Kan du vara lite smågullig och lägga upp ett bromspapper kanske?