Det var inte igår jag skrev här..
Bilen är numera registrerad som ombyggt fordon med en BMW 525 motor från -88 som är turbokonverterad
2013:
Registreringen gick bra, det var lite frågetecken kring motortypen, man får inte ha turbokonverterat den befintliga motorn av någon anledning, men registreringsbesiktningen köpte det när den kom från en 525a.
Bullerprovet var inga problem med så liten turbo, katt och en extra ljuddämpare, (ljuddämparen hade inte behövts)
Tyvärr så blev inte mycket åka av 2013 då det drog ut på tiden med allt som hade med registreringen att göra samt att min dotter föddes i Juni.
Bilen besiktades iaf i November 2013 på bilprovningen för första gången som ombyggt och det gick kalas.
2014:
När våren kom så började bilen användas lite men säsongen blev inte lång då jag började få missljud i motorn.
Det visade sig att det var 3st kolvar som glappade i loppen, kolvarna var ordentligt slitna och den värsta cylindern var 0,5mm för stor. Varför? Ingen aning, blocket var nyborrat innan mappningen slutet 2012..
Då skickade jag upp motorn till F.P Engines som fick göra all bearbetning och montering ink nya CP kolvar, renovering av stakar och insugsventiler då dom inte hade mycket slipmån kvar.
Fick tillbaka motorn i Oktober och besiktigade på bilprovningen i November U.A. för säsongen 2015.
Spridarna jag hade tidigare rostade ihop under stilleståndet så det fick bli nya Bosch ev14 1200cc.
Eftersom det blev en del nya saker i motorn och spridare så blev den en justering hos Ppf.
Nu hittade Ärtan 644whp och 770Nm @2,1bar (begränsat) och ett bättre register!
Nu hoppas jag att 2015 kommer bli mycket mer köra och mindre skruva!