Page 10 of 28
Posted: 20 Feb 2008, 22:39
by peppe
HX50in har ju T4:a på 16cm^2 huset även. Så den kanske är en idé att leta? Men jag tror inte att 16 huset går på din för din har väll stora axeln?
20 - 22cm^2 lär du kunna hitta och få att passa? Du kan smyga iväg ett PM till Mattias Sandgren har han rätt bra koll på Holset serierna och vad man kan bygga med vad.
Annars hittar du en HX40 med 19 - 22cm^2 hus dom har också T4:a eller en lämplig Garrett med T4:a
Valen är oändliga.
Posted: 20 Feb 2008, 22:53
by pelko
peppe wrote:HX50in har ju T4:a på 16cm^2 huset även. Så den kanske är en idé att leta? Men jag tror inte att 16 huset går på din för din har väll stora axeln?
20 - 22cm^2 lär du kunna hitta och få att passa? Du kan smyga iväg ett PM till Mattias Sandgren har han rätt bra koll på Holset serierna och vad man kan bygga med vad.
Annars hittar du en HX40 med 19 - 22cm^2 hus dom har också T4:a eller en lämplig Garrett med T4:a
Valen är oändliga.
Ska jag vara ärlig så vet jag inte om jag har den stora axeln.
Jag ska skicka iväg ett PM, tack för tipset.
Ska kika lite på möjligheterna men om du säger att en lite större turbo fungerar med dem relativt små laddtrycken så känns det nästan lika bra att byta.
Med tanke på min skylthållare så känns det dumt att köpa Garret tex, mohaha
mvh Mathias
Posted: 20 Feb 2008, 22:59
by peppe
Ja alltså du måste ju dra upp mål. Du kanske inte ska stirra dig blind på aggregatet du har nu, att det är stort?
Om du ska uppgradera efter sommaren så kanske du kommer att behöva det?
Klart den funkar, men jag tror att kikar man på kompressor mapparna till dessa är man ju inte ens halvägs. Min HX50 funkade ju ända ner till 0.5bar då vi började "inkörningen" så ja allt är väll relativt.
Posted: 20 Feb 2008, 23:12
by pelko
Motorn blir ju oöppnad iår. Jag har ingen aning hur mycket man kan ladda med repsektive aggregat innan motorn börjar misstycka. Men jag vill iallafall lägga mig på "gränsen" så att säga. Rena spekulationer på laddtryck med min HX40 var ju runt 0.7-0.8, detta borde slutat på ~ 300hk. Notera att det enbart är spekulationer från min sida så allt kan vara åt fanders.
Det är ungefär det jag har "trott" att motorn håller för oöppnad, då med E85.
Sedan har jag nada erfarenhet så du eller någon annan Peppe, kan väll flika in.
Jag såg en film på youtube där någon Ludde körde med en oöppnad M50B25, GT32 har jag för mig, annat sprut och E85, han laddade runt 1 bar och det spekulerades i runt 400hk. Allt på en oöppnad maskin som sagt.
http://www.youtube.com/watch?v=jYcam3AqI8w
Till nästa år är det tänkt att byta kolvar och stakar och gör det lite mer hållbart för laddtryck, iår blir det såhär då det för det första är en förstabil, samtidigt som ekonomin börjar tryta.
mvh Mathias
Posted: 20 Feb 2008, 23:15
by peppe
Gör ett fint grenrör, bra wg setup och rätt turbo för den effekten du vill landa på SEN, det var så jag tänkte. Snabbt hänt så är din 50 med 27 huset inte helt fel då du vill krana på med smidda saker i motorn.
Men jag skulle nog byggt rör för T4:a sedan hitta en HX40 som jag nämner ovan, då kan du ju byta nästa år utan problem.
Det är ju fortfarande Februari så beta av det dryga med rör och allt nu så är det ju klart för "all framtid".
Posted: 20 Feb 2008, 23:24
by pelko
Det är lite så jag har tänkt, blir glad om skiten ens startar i år
Jag får se vad jag hittar, kan ju bli roligt att lära sig utav sina misstag också.
Vad tror du om filmen ovan? Känns det rimligt? Vore ju skoj att få en hint om hur det kommer se ut med en oöppnad motor.
Tack för din hjälp, har skickat PM till Mattias också.
mvh Mathias
Posted: 21 Feb 2008, 17:29
by peppe
Ja det är nog fullt rimligt på E85.
Mvh
Posted: 22 Feb 2008, 12:43
by pelko
Gött
Vi får la se hur det blir.
Denna HX55'an kom ut på säljes. Verkar la vara helt ok?
avgashus 19
inducer insug ca 65 filter 4"
inducer avgas ca 72 utlopp 4"
Avgashus 19 verkar ju lite bättre än 26 iallafall. Sedan skiljer sig väl inte mycket mer än siffrorna i modellbeteckningen på HX50 och HX55?
mvh Mathias
Posted: 22 Feb 2008, 16:27
by peppe
Nja den känns helt ärligt lite overkill sedan har den ju rätt litet avgashus så poängen faller ju lite där med en mega turbo känns det som?
Pröva 50in går som sagt att byta och labba rätt mycket med avgashus, brorsan ska ju köra en 50 med 28cm^2.
Posted: 22 Feb 2008, 17:35
by pelko
Fan då
Litet avgashus borde väll innebära en ganska hyffsad spool up va? Och avgashuset är väll inte för litet för att det ska bli ett stort mottryck i kalaset?
Jag läste någonstans att HX50 och HX55 i stort sett var samma turbos vid vissa storlekar, bara det att HX55 fanns i någon version som vart riktigt stor. Men det var bara lite snack från någon.
Får la leta efter någon 50 med mindre mått men med avgashus på 20-26 eller något?
mvh Mathias
Posted: 22 Feb 2008, 17:52
by peppe
Ja alltså HX55an är väll större båda impellrarna, inte bara storleken på avgashuset som bestämmer spoolup.
Din övriga setup bestämmer till 90% av hur lätt spoolat det blir om jag ska vara ärlig.
Jo 16cm^2 huset lär gå in i väggen innan turbon ens har hammnat där den trivs i kompressor mappen om du skulle köra din maskin med den. HX55 javisst, men ta då ett större hus om du nu måste ha en 55:a.
Posted: 22 Feb 2008, 17:58
by pelko
Tack!
Måste ha en passande turbo, spelar ingen roll vad de blir för någon. Bästa vore att ha en som fungerar iår och nästa år.
Ska kika vidare och terrorisera er/dig med massa länkar sen
mvh Mathias
Posted: 22 Feb 2008, 18:01
by AndreasT
Kör med den Hx40 du har iår och byt nästa år istället. Du kommer säkert vilja bygga nytt grenrör nästa år eftersom du hade planer på köra på någon enklare modell. Det är min tanke iallafall
Posted: 22 Feb 2008, 18:14
by peppe
Men jag håller ju på övertala honom att bygga "rätt" nu från början, där av det viktiga turbo valet
Posted: 22 Feb 2008, 18:25
by pelko
Jo det blir att bygga ett riktigt grenrör, pappa lovade att hjälpa om det går åt helvete
Lika bra att lära sig nu.
Finns det något annat bra ställe att kolla på aggregat utöver PPF, Blocket och Sävar?
mvh Mathias
Posted: 01 Mar 2008, 11:05
by pelko
Hämtade min 328 kardan igår och slängde upp. Jag började bygga en växellådsbalk men jag blir lite fundersam på hur vinkeln på låda och motor påverkar övriga drivlinan.
Finns det några mått man ska sträva efter vad gäller vinkel? Rent teoretiskt sett så borde ju det bästa vara att man bygger efter en sådan lutning så att hardyn blir helt "obelastad" av sidokrafter. Alltså så att gummit inte böjjer sig åt något håll för att lådan är för långt ner jämfört mot stödlagret tex.
Har ni några bra tips?
Mvh Mathias
Posted: 01 Mar 2008, 16:23
by Ballfroog
Jag skruvade med min e30 igår o såg att det satt en behållare över bakdäcket vid tanklocket. Ser ut som en spolarvätska behållare vad är den till? förmodar att den är till tanken men var tar slangarna vägen och kan man fimpa den o plugga utgångarna ?
mvh Rasmus