Vad jobbar PPF´s medlemmar med ?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Turbo Tarzan
- Posts: 153
- Joined: 14 Dec 2006, 22:01
- Location: Mariestad
- Contact:
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Grooverhound wrote:Hollizini wrote:Licenserad TIG svetsare (141), Prov lagt på rör i HLO-45. Väntar i stortsett på startbesked till ett helt annat jobb dock, uppdaterar efter svar.
Provade HLO-45 i fredags första gången, fy helvete va inte de lättaste.Även första gången på rör.
Nej, att sedan få in samma takt i båda nävarna är inte det lättaste det heller men det går om man vill, svetsar du med för metoder?
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
Hollizini wrote:Grooverhound wrote:Hollizini wrote:Licenserad TIG svetsare (141), Prov lagt på rör i HLO-45. Väntar i stortsett på startbesked till ett helt annat jobb dock, uppdaterar efter svar.
Provade HLO-45 i fredags första gången, fy helvete va inte de lättaste.Även första gången på rör.
Nej, att sedan få in samma takt i båda nävarna är inte det lättaste det heller men det går om man vill, svetsar du med för metoder?
ja kör bara vanlig kälfog,yttre kälfog och stumfog me tig istortsett.
de vanligaste lägerna e väl PA och PB.
Ska få licens nu på stumfog å kälfog pga att kunderna kräver de ifortsättningen. men trevligare att ha licens HLO-45 då ökar utbudet lite på arbetsmarknaden om man ska skaffa annat arbete.
har du både svart å rostfri licens?
Rasmus Olofsson||
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Grooverhound wrote:Hollizini wrote:Grooverhound wrote:Hollizini wrote:Licenserad TIG svetsare (141), Prov lagt på rör i HLO-45. Väntar i stortsett på startbesked till ett helt annat jobb dock, uppdaterar efter svar.
Provade HLO-45 i fredags första gången, fy helvete va inte de lättaste.Även första gången på rör.
Nej, att sedan få in samma takt i båda nävarna är inte det lättaste det heller men det går om man vill, svetsar du med för metoder?
ja kör bara vanlig kälfog,yttre kälfog och stumfog me tig istortsett.
de vanligaste lägerna e väl PA och PB.
Ska få licens nu på stumfog å kälfog pga att kunderna kräver de ifortsättningen. men trevligare att ha licens HLO-45 då ökar utbudet lite på arbetsmarknaden om man ska skaffa annat arbete.
har du både svart å rostfri licens?
Okay, i see!
Tog bara licens på svart, tänkte ta på Alu samt RF också men det blev inte så.
- Turbo Tarzan
- Posts: 153
- Joined: 14 Dec 2006, 22:01
- Location: Mariestad
- Contact:
Hollizini wrote:Prov lagt på rör i HLO-45.
"HLO-45", är det betäckningen på rör i 45 graders lutning när man lägger prov?
I så fall är det ytterligare ett tecken på att man inte är ett läshuvud då man jobbat med skiten i 10 år men inte vet vad det heter.
BMW 525iT M-sport -03
BMW 325i 4d Evo "Darth Vader"
BMW 320 Race (under uppbyggnad)
Är turbo en sjukdom!!??
BMW 325i 4d Evo "Darth Vader"
BMW 320 Race (under uppbyggnad)
Är turbo en sjukdom!!??
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
Turbo Tarzan wrote:"HLO-45", är det betäckningen på rör i 45 graders lutning när man lägger prov?
I så fall är det ytterligare ett tecken på att man inte är ett läshuvud då man jobbat med skiten i 10 år men inte vet vad det heter.
Stämmer bra de å provet läggs stigande.
Finns nått som heter JLO-45 vet dock inte skillnaden.
Rasmus Olofsson||
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Det mesta om svetslägen och läsning av WPSer finns här: http://www.abc.se/~m8010/en287-1-1.htm
- Fredriktak
- Posts: 1263
- Joined: 16 Apr 2006, 18:44
- Location: Hedemora
Läste till billackerare, vilket nog va mitt livs största jävla misstag då man efter 55st nejtack, börjar tappa motivationen/självförtroendet/orken. flyttbart eller ej, ingen vill ta i en nyutbildad oavsett vart i sverige du befinner dig, framförallt "okänd" och vem kan klandra dom.
Riktigt synd då jag älskar yrket och va beredd att flytta dit man fick en chans, men men.. ibland får man vakna upp och inse att lekstugan är över och ingen chans kommer dyka upp och man får göra något annat.
Några dagar i sthlm resulterade i (blåst/lurad) med lön i klass med polackerna och arbtsmiljö sämmre än i hitlers gaskammare. Men men, nyttig läxa..
Så funderar på att snacka med farsan om jag kan jobba åt honom som traditionell lärling inom bygg ist.
Riktigt synd då jag älskar yrket och va beredd att flytta dit man fick en chans, men men.. ibland får man vakna upp och inse att lekstugan är över och ingen chans kommer dyka upp och man får göra något annat.
Några dagar i sthlm resulterade i (blåst/lurad) med lön i klass med polackerna och arbtsmiljö sämmre än i hitlers gaskammare. Men men, nyttig läxa..
Så funderar på att snacka med farsan om jag kan jobba åt honom som traditionell lärling inom bygg ist.
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
- Turbo Tarzan
- Posts: 153
- Joined: 14 Dec 2006, 22:01
- Location: Mariestad
- Contact:
Hollizini wrote:Det mesta om svetslägen och läsning av WPSer finns här: http://www.abc.se/~m8010/en287-1-1.htm
WPS:er och dess betäckningar har jag koll på men har aldrig hört talas om "H-LO45/J-LO45". Med TIG Har jag licens att köra alla lägen i både svart o RF från 12*1mm upp till oändligt, så det borde vara enligt skolboken J-LO45 licensprov jag lagt?Man lär sig alltid något nytt
BMW 525iT M-sport -03
BMW 325i 4d Evo "Darth Vader"
BMW 320 Race (under uppbyggnad)
Är turbo en sjukdom!!??
BMW 325i 4d Evo "Darth Vader"
BMW 320 Race (under uppbyggnad)
Är turbo en sjukdom!!??
Fredriktak wrote:Läste till billackerare, vilket nog va mitt livs största jävla misstag då man efter 55st nejtack, börjar tappa motivationen/självförtroendet/orken. flyttbart eller ej, ingen vill ta i en nyutbildad oavsett vart i sverige du befinner dig, framförallt "okänd" och vem kan klandra dom.
Riktigt synd då jag älskar yrket och va beredd att flytta dit man fick en chans, men men.. ibland får man vakna upp och inse att lekstugan är över och ingen chans kommer dyka upp och man får göra något annat.
Några dagar i sthlm resulterade i (blåst/lurad) med lön i klass med polackerna och arbtsmiljö sämmre än i hitlers gaskammare. Men men, nyttig läxa..
Så funderar på att snacka med farsan om jag kan jobba åt honom som traditionell lärling inom bygg ist.
Starta eget? Ta in projekt bilar och lacka.. bra reklam.
Bara folk fattar att riktigt bra lack tar tid och det kostar betydligt mer än 10k om man tar det vitt.
- Fredriktak
- Posts: 1263
- Joined: 16 Apr 2006, 18:44
- Location: Hedemora
FoX wrote:Fredriktak wrote:Läste till billackerare, vilket nog va mitt livs största jävla misstag då man efter 55st nejtack, börjar tappa motivationen/självförtroendet/orken. flyttbart eller ej, ingen vill ta i en nyutbildad oavsett vart i sverige du befinner dig, framförallt "okänd" och vem kan klandra dom.
Riktigt synd då jag älskar yrket och va beredd att flytta dit man fick en chans, men men.. ibland får man vakna upp och inse att lekstugan är över och ingen chans kommer dyka upp och man får göra något annat.
Några dagar i sthlm resulterade i (blåst/lurad) med lön i klass med polackerna och arbtsmiljö sämmre än i hitlers gaskammare. Men men, nyttig läxa..
Så funderar på att snacka med farsan om jag kan jobba åt honom som traditionell lärling inom bygg ist.
Starta eget? Ta in projekt bilar och lacka.. bra reklam.
Bara folk fattar att riktigt bra lack tar tid och det kostar betydligt mer än 10k om man tar det vitt.
Jo visst är det så, men dom flesta som startar eget har ju x antal år i ryggen, jag har "skola" så det är lite vågat med investeringskostnaderna m.m. m.m.
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.