Vad jobbar PPF´s medlemmar med ?

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Turbo Tarzan

Post by Turbo Tarzan »

Licensierad svetsare/mekaniker sedan 10 år på mindre företag.
BMW 525iT M-sport -03
BMW 325i 4d Evo "Darth Vader"
BMW 320 Race (under uppbyggnad)

Är turbo en sjukdom!!??
P.Herrdahl

Post by P.Herrdahl »

Licenserad TIG svetsare (141), Prov lagt på rör i HLO-45. Väntar i stortsett på startbesked till ett helt annat jobb dock, uppdaterar efter svar.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
Rikard B

Post by Rikard B »

elmontör på vattenfall tyvärr
Rikard Brodén
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
328 touring låg :) såld
e30 83 323a busbil såld
e21 låg :)såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
Grooverhound

Post by Grooverhound »

Hollizini wrote:Licenserad TIG svetsare (141), Prov lagt på rör i HLO-45. Väntar i stortsett på startbesked till ett helt annat jobb dock, uppdaterar efter svar.

Provade HLO-45 i fredags första gången, fy helvete va inte de lättaste.Även första gången på rör.
Rasmus Olofsson||
P.Herrdahl

Post by P.Herrdahl »

Grooverhound wrote:
Hollizini wrote:Licenserad TIG svetsare (141), Prov lagt på rör i HLO-45. Väntar i stortsett på startbesked till ett helt annat jobb dock, uppdaterar efter svar.

Provade HLO-45 i fredags första gången, fy helvete va inte de lättaste.Även första gången på rör.

Nej, att sedan få in samma takt i båda nävarna är inte det lättaste det heller men det går om man vill, svetsar du med för metoder? :)

TIG svetsare.
Audi S/RS
Grooverhound

Post by Grooverhound »

Hollizini wrote:
Grooverhound wrote:

Nej, att sedan få in samma takt i båda nävarna är inte det lättaste det heller men det går om man vill, svetsar du med för metoder? :)

ja kör bara vanlig kälfog,yttre kälfog och stumfog me tig istortsett.
de vanligaste lägerna e väl PA och PB.

Ska få licens nu på stumfog å kälfog pga att kunderna kräver de ifortsättningen. men trevligare att ha licens HLO-45 då ökar utbudet lite på arbetsmarknaden om man ska skaffa annat arbete.

har du både svart å rostfri licens?
Rasmus Olofsson||
P.Herrdahl

Post by P.Herrdahl »

Grooverhound wrote:
Hollizini wrote:
Grooverhound wrote:

ja kör bara vanlig kälfog,yttre kälfog och stumfog me tig istortsett.
de vanligaste lägerna e väl PA och PB.

Ska få licens nu på stumfog å kälfog pga att kunderna kräver de ifortsättningen. men trevligare att ha licens HLO-45 då ökar utbudet lite på arbetsmarknaden om man ska skaffa annat arbete.

har du både svart å rostfri licens?

Okay, i see! :)
Tog bara licens på svart, tänkte ta på Alu samt RF också men det blev inte så.

TIG svetsare.
Audi S/RS
Turbo Tarzan

Post by Turbo Tarzan »

Hollizini wrote:Prov lagt på rör i HLO-45.

"HLO-45", är det betäckningen på rör i 45 graders lutning när man lägger prov?
I så fall är det ytterligare ett tecken på att man inte är ett läshuvud då man jobbat med skiten i 10 år men inte vet vad det heter.
:lol:
BMW 525iT M-sport -03

Är turbo en sjukdom!!??
Grooverhound

Post by Grooverhound »

Turbo Tarzan wrote:"HLO-45", är det betäckningen på rör i 45 graders lutning när man lägger prov?
I så fall är det ytterligare ett tecken på att man inte är ett läshuvud då man jobbat med skiten i 10 år men inte vet vad det heter.
:lol:

Stämmer bra de å provet läggs stigande.
Finns nått som heter JLO-45 vet dock inte skillnaden.
Rasmus Olofsson||
P.Herrdahl

Post by P.Herrdahl »

Det mesta om svetslägen och läsning av WPSer finns här: http://www.abc.se/~m8010/en287-1-1.htm

TIG svetsare.
Audi S/RS
Fredriktak

Post by Fredriktak »

Läste till billackerare, vilket nog va mitt livs största jävla misstag då man efter 55st nejtack, börjar tappa motivationen/självförtroendet/orken. flyttbart eller ej, ingen vill ta i en nyutbildad oavsett vart i sverige du befinner dig, framförallt "okänd" och vem kan klandra dom.
Riktigt synd då jag älskar yrket och va beredd att flytta dit man fick en chans, men men.. ibland får man vakna upp och inse att lekstugan är över och ingen chans kommer dyka upp och man får göra något annat.
Några dagar i sthlm resulterade i (blåst/lurad) med lön i klass med polackerna och arbtsmiljö sämmre än i hitlers gaskammare. Men men, nyttig läxa..

Så funderar på att snacka med farsan om jag kan jobba åt honom som traditionell lärling inom bygg ist.
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Turbo Tarzan

Post by Turbo Tarzan »

Hollizini wrote:Det mesta om svetslägen och läsning av WPSer finns här: http://www.abc.se/~m8010/en287-1-1.htm

WPS:er och dess betäckningar har jag koll på men har aldrig hört talas om "H-LO45/J-LO45". Med TIG Har jag licens att köra alla lägen i både svart o RF från 12*1mm upp till oändligt, så det borde vara enligt skolboken J-LO45 licensprov jag lagt?Man lär sig alltid något nytt :lol:
BMW 525iT M-sport -03

Är turbo en sjukdom!!??
FoX

Post by FoX »

Fredriktak wrote:Läste till billackerare, vilket nog va mitt livs största jävla misstag då man efter 55st nejtack, börjar tappa motivationen/självförtroendet/orken. flyttbart eller ej, ingen vill ta i en nyutbildad oavsett vart i sverige du befinner dig, framförallt "okänd" och vem kan klandra dom.
Riktigt synd då jag älskar yrket och va beredd att flytta dit man fick en chans, men men.. ibland får man vakna upp och inse att lekstugan är över och ingen chans kommer dyka upp och man får göra något annat.
Några dagar i sthlm resulterade i (blåst/lurad) med lön i klass med polackerna och arbtsmiljö sämmre än i hitlers gaskammare. Men men, nyttig läxa..

Så funderar på att snacka med farsan om jag kan jobba åt honom som traditionell lärling inom bygg ist.

Starta eget? Ta in projekt bilar och lacka.. bra reklam. :D

Bara folk fattar att riktigt bra lack tar tid och det kostar betydligt mer än 10k om man tar det vitt.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
Fredriktak

Post by Fredriktak »

FoX wrote:
Fredriktak wrote:Läste till billackerare, vilket nog va mitt livs största jävla misstag då man efter 55st nejtack, börjar tappa motivationen/självförtroendet/orken. flyttbart eller ej, ingen vill ta i en nyutbildad oavsett vart i sverige du befinner dig, framförallt "okänd" och vem kan klandra dom.

Starta eget? Ta in projekt bilar och lacka.. bra reklam. :D

Bara folk fattar att riktigt bra lack tar tid och det kostar betydligt mer än 10k om man tar det vitt.

Jo visst är det så, men dom flesta som startar eget har ju x antal år i ryggen, jag har "skola" :P så det är lite vågat med investeringskostnaderna m.m. m.m.
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Brox

Post by Brox »

Kör på, vad finns det att tveka på? :)

Gillar man vad man gör såpass så kommer garanterat andra också gilla det till slut
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Magnaten

Post by Magnaten »

Starta eget helt klart, älskar man jobbet blir det bra jobb å kunderna kommer.
Sverige är fullt av värdelösa lackerare utan intresse
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
RWHP

Post by RWHP »

Magnaten wrote:Starta eget helt klart, älskar man jobbet blir det bra jobb å kunderna kommer.
Sverige är fullt av värdelösa lackerare utan intresse

Sverige, apelsinskalets land.. ;)

1045whp Supra builder
Post Reply