Page 9 of 25
Posted: 19 Jul 2007, 18:20
by balobas
uppdatera! vad händer? bakvagnen på plats än?
Posted: 19 Jul 2007, 22:34
by thoms`n
hva har du gjort med grenerør har du bygd nytt eller har du bygd om det orginalet? driver med en m42 turbo selv men finner ingen som skaffer grenrør. ppf har jo ikke jigg.
Posted: 20 Jul 2007, 05:56
by Erki87
Hehe det blir nog inte så mycket uppdateringar här på ett tag nu.
Bonje har nämligen blivit pappa, så var lite tålmodiga.
Angående grenröret har han byggt ett helt eget grenrör som han sedan blästrat och coatat.
Han byggde med turbo nedåt för att inte behöva ta bort ac:n, vilket kan vara bra att ha när solen steker mitt i sommaren.
mvh Eric
Posted: 20 Jul 2007, 07:06
by Nicke Blom
Bonje wrote:SUVERÄNT!! Bara att man skulle ha vetat det här innan man ens började jävlas med dom..
Vad finns det förresten för fördelar att anvälda balk och bärarmar från Z3M nu när "skottsäker" bakvagns konseptet är framtaget?
Är utformnings ändringen till det bättre på på Z3 grejorna? Är det någon som vet lite mera exakt vad som händer med hjulen vid fjädring tex som är bättre än E30 bakvagnen?
Spjuvern körde 1,43 i 60-fot med helt orörd Z3M bakvagn på på sin E30. Om det var tack vare att det var just den bakvagnen vet jag inte..
Verkar vara få som åkt så fort som Spjuvern gjorde.. dom flesta vill bara ha effekt och glömmer fästet...
Posted: 20 Jul 2007, 10:46
by Krillian
vad är det som skiljer åt mellan z3m och compact bakvagnen? någon som vet?
Posted: 21 Jul 2007, 00:22
by balobas
Erki87 wrote:Hehe det blir nog inte så mycket uppdateringar här på ett tag nu.
Bonje har nämligen blivit pappa, så var lite tålmodiga.
Angående grenröret har han byggt ett helt eget grenrör som han sedan blästrat och coatat.
Han byggde med turbo nedåt för att inte behöva ta bort ac:n, vilket kan vara bra att ha när solen steker mitt i sommaren.
mvh Eric
jo jag vet! passar på att gratta! blev det en pojk eller flicka? läckert!
passar oxå på att tacka för ett fint jobb med mitt svänghjul! skall bara se till att få det på plats! sorry för ot! men lite kreddd till bonje!!
Posted: 21 Jul 2007, 00:23
by balobas
Erki87 wrote:Hehe det blir nog inte så mycket uppdateringar här på ett tag nu.
Bonje har nämligen blivit pappa, så var lite tålmodiga.
Angående grenröret har han byggt ett helt eget grenrör som han sedan blästrat och coatat.
Han byggde med turbo nedåt för att inte behöva ta bort ac:n, vilket kan vara bra att ha när solen steker mitt i sommaren.
mvh Eric
jo jag vet! passar på att gratta! blev det en pojk eller flicka? läckert!
passar oxå på att tacka för ett fint jobb med mitt svänghjul! skall bara se till att få det på plats! sorry för ot! men lite kreddd till bonje!!
Posted: 21 Jul 2007, 08:29
by Erki87
balobas bor du i eskilstuna???
vad heter du?
pma mig.
//Eric
Posted: 22 Jul 2007, 17:54
by balobas
Erki87 wrote:balobas bor du i eskilstuna???
vad heter du?
pma mig.
//Eric
japp e-tuna styleen! pm..
Posted: 29 Jul 2007, 17:31
by Bonje
Hej igen!
Jodå nu har jag äntligen blivit pappa! Torsdagen den 19/7 kl. 09:50 kom vår lilla "mekar kille" Lucas till världen. Det var en helt obeskrivlig känsla när han väl kom ut... Det går inte att gämföra med någonting annat jag har upplevt i mitt liv! Känslorna svallade och tårarna sprutade
Maria är en fantastist kvinna och ett gjorde ett hästjobb under den 18 timmar långa förlossningen.
Det är anledning nr 1 varför jag inte har svarat på PM, mail mm.
Anledning nr 2 är att jag har varit utan internet i snart en månad...
Dagarna innan förlossningen skruvade jag bort bärarmarna från M3:an, och satte dit Z3M på den i stället. Jag fick ju lite hastigt skippa idèn med Z3M bakvagnen då den breddade för mycket på 318.
Efter förlossningen har jag fått några permisions-dagar till garaget
Efter att ha bytt ut dom gammla egengjorda nylonbussningarna (som gnisslade) på M3 bärarmarna och satt dit powerflex i stället, så har jag fått ner bilen på hjul igen.
Bakvagnen är (tillfälligt) klar! *PUST*
Det som huvudsakligen kvarstår är följande:
*Montera kardan och spakställ
*Bygga klart resten av avgassystemet
*Fixa vattenläcka vid termostathuset
*Lokalisera en lite oljeläcka på bröstet på motorn
*Installera kylfläkt och koppla till Nirat
*Installera laddtrycksstyrningen
*Få spjällägesgivaren att funka
*Varmköra motorn och efterdra topplocksbultarna
*Byta olja i motor och växellåda
*Tillverka adapters till Willwodoken
Sen hoppas jag att bilen är klar för bromsning hos PPF.
Posted: 17 Aug 2007, 18:33
by Bonje
Tid för mappning hos PPF är bokad! Fredagen den 24/8
Gjorde klart avgassystemet i dag, och det blev jääävligt bra
Jag han inte ta några bilder på det för det var sån brådis hem, men det kommer!
Adapterna till oken kanske blir gjorda nästa vecka på jobbet om jag har tid.
Laddtrycksstyrningen ska kopplas in också ja.. Men det var nog också det sista förutom att hälla i nytt blod i maskin.
Så!
Posted: 24 Aug 2007, 17:43
by FoX
fick ett sms av Bonje:
Tja det går bra.. laddar bara 1 bar och har 387hk på hjulen. Massor med justeringar kvar. Jag berättar när det är klart.
Posted: 24 Aug 2007, 19:43
by Bäckis
Det blev 52X på hjulen.
Fungerar riktigt fint maskinen!
Posted: 24 Aug 2007, 20:05
by Bmwandreas
Den gav 528hk på hjulen vid 1.6 bar, så toppen och resten flödar duktigt bra.
Grattis Bonje.
Posted: 24 Aug 2007, 20:34
by M3JONAS
Ska man ha Z3M bakvagnen så använder man sig lämpligtvis av e36 fälgar som har et40 ungefär.
Z3 har grövre hjullager och kralligare medbringare som går genom hjullagret.