Page 8 of 14

Posted: 03 Jul 2006, 06:05
by wuffee
Ok, men vad ska man ha för värde på BTDC? som trigger gain? Å va fan betyder BTDC.. blir inte riktigt klok på vad de betyder när jag läser förklaringen heller.. min tekniska engelska är kanske inte vad den borde... :roll:

Posted: 03 Jul 2006, 12:32
by SirSteve
wuffee wrote:Ok, men vad ska man ha för värde på BTDC? som trigger gain? Å va fan betyder BTDC.. blir inte riktigt klok på vad de betyder när jag läser förklaringen heller.. min tekniska engelska är kanske inte vad den borde... :roll:


BTDC är vad jag har förstått de som att vinkel från ÖDP... Alltså på ren svensk.
Motorn ställs i ÖDP, vrid tillbaka veven så mycket som BTDC är... Där du har gapet på triggerhjulet ska sensorn sitta...

Med reservation för att min svenska kan vara fel :)

B borde vara back
TPC = Top Dead Center

Posted: 03 Jul 2006, 12:49
by wuffee
Ok, ja jo de låter ju rättså vetigt faktiskt.. Får väl ta en titt på de också då.. Jäjä, ska ju inte fungera i direkt.. då har man nog gjort något fel :P

Posted: 18 Jul 2006, 17:05
by wuffee
Efter "några" gångers försök till uppstart och allt som hör där till så har hjärnblödningarna inte varit långt borta så har pysslat med lite annat nu..


Jag har lekt mattläggare (klaga inte på skatboet med kablarna, de ska inte se ut så sen :wink: )

Image


Prövade att trycka in en av de nyinköpte stolarna också (de ska inte sitta så de heller)... Musöron är lite räjsing :)

Image

Mvh
Uffe

Posted: 18 Jul 2006, 21:57
by DelJoJJo
tycker du skulle maskerat handbromsen innan lack :P
för övrigt ser de bra ut

Posted: 18 Jul 2006, 22:21
by wuffee
Haha, bagateller.. Ska ta fram penslen å fixa till han så fint så! Hur går de för dig dÅ? Löst laddtrycksproblemet? eller du kanske skiter i de å kör till vintern?

Vet du att de är en banträff nästa onsdag.. visst vore de kul? ;)

Mvh
Uffe..

Posted: 19 Jul 2006, 00:50
by DelJoJJo
wuffee wrote:Haha, bagateller.. Ska ta fram penslen å fixa till han så fint så! Hur går de för dig dÅ? Löst laddtrycksproblemet? eller du kanske skiter i de å kör till vintern?

Vet du att de är en banträff nästa onsdag.. visst vore de kul? ;)

Mvh
Uffe..


ne de vore inte kul ;)..
har semester vettu.. finns viktigare saker.. dricka öl tex :P

ska upp till norrköping på torsda btw.. å intervjuas angående lackerings sketen ;).. jävla larvigt =)

Posted: 25 Jul 2006, 14:25
by wuffee
Ja, nu har jag ordnat en film på hur skiten låter vid försök till uppstart.. Någon som har idé om vart jag ska börja leta får gääärna skriva de...

Tyvär har jag ingen egen sida eller ftp så de får bli photobucket.. Om de intve funkar för någon som gääärna lyssnar och kommer med tips så skickar jag gärna den via mail eller Msn!

Mvh
Uffe


http://s4.photobucket.com/albums/y139/w ... vstart.flv

Posted: 25 Jul 2006, 23:40
by DelJoJJo
har du satt i tändstift? =)
låter som om du inte har nån kompression? nåt sånt dumt

Posted: 27 Jul 2006, 14:34
by wuffee
Ingen mer än min kusin som kan försöka hjälpa mig? Imorgon blir de komprov iaf! Visar de åt helsike fel så blir de till att riva bort toppen och felsöka lite :)

Posted: 27 Jul 2006, 15:36
by DelJoJJo
de andra tyckte nog inte de behövdes mer hjälp :P höhö.. ne, ja har ingen aning annars

Posted: 02 Aug 2006, 21:03
by Bäckis
Har inte kikat i din tråd på länge ochser att du har problem här.

BTDC= Before top dead center.

Skaffa tex Biltemas tändlampa med vinkelmätare på. Ställ motorn i TDC. Märk original markeringar med Tippex så du ser dom lätt. Gör även 1 märke på triggerskivan med Tippex. Vrid motorn 120 grader framåt. Gör 2 streck. Vrid 120 grader till och gör 3 streck.

Kör på starten och ha tändlampan först på cyl 1:s tändkabel. Då ska du se 1 streck när du strobbar på triggerskivan. Sätt på tvåans kabel och du ska se 2 blinka osv.

Gör det inte det har du fel tändföljd och får flytta om lite.

Trigger gain kan du ha på tex 3 men jag kan lova att det inte är den som gör att bilen inte startar.

Ett annat vanligt fel som många gör är att koppla in sig på tillslag + på en kabel i bilen som spänningen försvinner på i startläge. Det märks enkelt på att bilen ofta tänder till när man släpper nyckeln och givetrvis skitlätt att mäta sig till.

Kolla även att DIS4:an är inställd på waste spark on, annars funkar det inte alls. Du ska även ställa om den så att rev limit är 9900 då den inte ska ha med det att göra då sprutet sköter det bra själv.

Hoppas du blir hjälpt av detta då det är mkt enkelt att utföra och ger dig defintiv klarhet i att allt är rätt så långt.

Posted: 03 Aug 2006, 05:45
by wuffee
SKa ta och pröva de där med 1,2,3 sträck å kolla med tändlampan, resten har jag typ gjort.. Men, vi har lokaliserat felkällan nu iaf.. Så nu ska jag snart ut och riva bort toppen och se varför han har så jääävla dåligt med komp, typ 0 - 1..
fan pinsamt å inte tittat de innan..

0 i komp på alla utan 2:ans cylinder som har 5..

Kul att gå upp vid halv 7 på sin semester för att riva motorn :\..

Mvh
Uffe

Posted: 03 Aug 2006, 16:31
by Zwofurti
Alltså vafan, nå måste du ju ha komp i kärran? hur faan står kammen?=)

Posted: 03 Aug 2006, 18:16
by wuffee
Jag kan ju meddela mitt herrskap om att 6xinsugsventil va krökt.. Bara de att den på 5:an var väldigt lite krökt, därför jag hade lite komp där ;)..

Sååå, nu är de bara invänta nya delar å ta nya tag.. hinner ju plana av insug och grenrör nu.. för att vara helt jävla 100% på att de blir as tätt :)

Mvh
uffe

Posted: 03 Aug 2006, 19:56
by Tysken
Gjorde du ventilurtag i kolvarna? Annars kanske det inte spelar någon roll hur du ställer kammen sen.

Posted: 04 Aug 2006, 07:42
by wuffee
jag tycker inte jag ska behöva ha ventilurtag i dem.. Kammen SKA inte lyfta så mycket.. ska väl klara 11mm eller något sådant org va?
Men de klart, vet ju aldrig..
Men orka riva ner kolvarna igen, sätter jag fan hellre i org. kammen :)

Mvh
uffe