Bonjes 318is Turbo - Blåst pyramidring!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

St3v3 wrote:Var köpte du det där fördelningsblocket?

Med tanke på vems det är så skulle jag gissa att han tillverkat det :)
Bonje

Post by Bonje »

Bäckis wrote:
St3v3 wrote:Var köpte du det där fördelningsblocket?

Med tanke på vems det är så skulle jag gissa att han tillverkat det :)

Haha... :lol: Nej faktum är att det kom tillsammans med oljetrycksmätaren. Dock så fick jag modifiera det med tre stycken M12* mm anslutningar som jag lödde dit.

I går kväll startade jag förresten upp maskin! :D
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
FoX

Post by FoX »

Image
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
Chrille

Post by Chrille »

Fan va gött... den låter rapp.... Kommer nog bli riktigt bra det där..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
M_power86

Post by M_power86 »

Finnemang :) blir nog en skön maskin det där, får man se något av den i sommar på kjula lr liknande?

Mvh
Bonje

Post by Bonje »

Motorn verkar kunna bli rapp sen när den är mappad.. :D
När jag startade upp den undrade jag vad det var för "jäkla klickande" ljud som hördes hela tiden när man smågasade.. Ljudet kommer ifrån PPF dumpen när den stänger. :evil:
Vad är det för jäkla skräpgrejor ni har tagit fram egentligen? :wink: Nu vet jag att ni har lagt dit en tätning i botten på nyare versijoner, så det ljudet lär inte finnas längre.
Är det ingen annan som har reagerat på just det ljudet?

Om det blir någe gasande i sommar? Jag ska göra allt jag kan för att få fart på bilen, men tiden är knapp! :(
Jag fick förresten besked att mina bells till bromsskivorna är svarvade, nu är det "bara" borrning och anodicering kvar på dom.
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Har du så mkt underrtyck att den öppnar på tomgång menar du? Låter ju sjukt isf.

Har aldrig hört något ljud från dumparna, vare sig denna eller någon av de äldre vi hade.
Bonje

Post by Bonje »

Nix den håller sig stängd på tomme, men öppnar o stänger när man smågasar. Du ser ju själv på filmen. Lyssna när Fredrik har parkinson i gasfingret, då ser du ju även hur det gasas..
Koop

Post by Koop »

Tihi, klick klick.
Go respons i ventilen iaf, men kan hålla med om att det låter skumt.
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Det du beskriver är orimligt. Undertrycket försvinner ju när du gasar vettu, och är den stängd på tomgång bör den omjligen kunna öppna när du ger gas såvida du inte får laddtryck av det lilla då.
Bonje

Post by Bonje »

Nej det får jag ju givetvis inte. Ljudet i filmen verkar "släpa" en del också märker jag.
Jag tror det är så här:
Jag har ingen tomgång på motorn om jag släpper gasen helt för då är spjällen stängda. Därför får jag stå med smygöppna spjäll för att den ska gå. När jag gasar lite och sedan släpper så stängs spjällen helt och det bildas mycket vacum som suger upp kolven i dumpen. Sen är det dags att ge gas igen för att motorn inte ska stanna, då blir det atmosfärtryck i insuget och kolven i dumpen slår igen av fjäderns kraft. Givetvis bildas det ett jlud då.

Men skit samma... Det där ordnar sig nog! (käns som ett mindre problem liksom) :roll:

I kväll ska jag börja riva ner bakvagnen, för att få upp den nya modifierade balken.
Bonje

Post by Bonje »

Balle balle balle!!! :evil: :evil:
Jag har inte TID med sånt här jävla tjafs! :evil:

I helgen har jag gjort färdigt justeringen för toe och camber på bakvagnsbalken. Gott om tid är det ont om! Då det tar lite tid att göra i ordning original bärarmar för 5-serie knutar/medbringare, svikstålsaxlar samt bromsar mm. För att spara tid så hade jag bestämmt mig för att slänga på bärarmarna från Z3M som jag hade liggandes.
Sagt och gjort.. Upp med bakvagnsbalken och Z3 bärarmarna på prov för att se att justeringen blev OK.
Monterar ett ljul på ena sidan, men ser direkt att det inte finns en jälva sportmössa att det ska gå in i hjulhuset. Pumpar upp hjulet med domkraften i alla fall för att se bättre hur illa det är.
Jo men tjena!! Hjulsidan är ca 5cm utanför skärmkanten! :x
Fälgen jag provade med har ET 18 eller 19. Har en till uppsättning 18" fälgar med ET35. Upp med en sån och kollar.... Den går inte heller in FAN!

Det är så enkelt att Z3M bärarmarna ökar spårvidden med säkert 5cm/sida.. :shock: Det har jag då aldrig hör någonting om innan..

Nu står jag och överväger två alternativ..
Antingen så river jag ner bärarmarna från M3:an och smäller dit dom. Eller så tar det hela betydligt längre tid, och jag får bygga en skottsäker bakvagn, fixa med nya bromsar osv. :?
fan va frustrerad jag blir, det här hade jag verkligen inte med i mina beräkningar! :(

Balken klar så när som på lite färg.

Image

Fälgen med ET35.

Image

Image
Krillian

Post by Krillian »

alt 2?

valsa skärmarna? borde inte det vara smidigast samt snabbaste sättet?
Bonje

Post by Bonje »

Njaa... Jag vill inte ha någon "Jocke Sahlin valsning" på min bil! :lol:

Måste valsa utahelvete för att få in hjulen i sånna fall. På bilden är cambern justerad i botten också. Det var ju inte så jag ville ha det. :?
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Jag visste att M bakvagnen breddade ca 20mm per sida :oops:
Andreas K

Post by Andreas K »

z3an har annan svepvinkel på balken bak och således är även bärmarna annorlunda i utformningen.
Bonje

Post by Bonje »

SUVERÄNT!! Bara att man skulle ha vetat det här innan man ens började jävlas med dom.. :roll:

Vad finns det förresten för fördelar att anvälda balk och bärarmar från Z3M nu när "skottsäker" bakvagns konseptet är framtaget?
Är utformnings ändringen till det bättre på på Z3 grejorna? Är det någon som vet lite mera exakt vad som händer med hjulen vid fjädring tex som är bättre än E30 bakvagnen?
Spjuvern körde 1,43 i 60-fot med helt orörd Z3M bakvagn på på sin E30. Om det var tack vare att det var just den bakvagnen vet jag inte..
Post Reply