Jerry's E30 0.9bar,307whp&419wnm Bygger nytt Smidd B27+5Bult

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Blackbmw
Posts: 233
Joined: 05 Dec 2005, 15:24
Location: Nord-trönderlag

Re: Jerry's E30 Projekt, M20B25Turbo, 0.7bar....

Post by Blackbmw »

Tänkte att motorn kan ju fan inte ha gett sig redan :shock:
Plocka ner och kolla, då fick man en liten lättnad :)

Image
Image
Image

Så det blir lite skruva ikväll då.. eftersom man inte har reservbil :roll:
Det är en ticking som man hör spesiellt mycke när den är kall.. så ska kolla ventilerna samtidligt..
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Re: Jerry's E30 Projekt, M20B25Turbo, 0.7bar....

Post by E34 RRT »

roligt att åka m20 :roll: :(
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Blackbmw
Posts: 233
Joined: 05 Dec 2005, 15:24
Location: Nord-trönderlag

Re: Jerry's E30 Projekt, M20B25Turbo, 0.7bar....

Post by Blackbmw »

E34 RRT wrote:roligt att åka m20 :roll: :(



Hehe roligt ja :lol: Den är fixad nu :D Men ja, man börjar ju undra hur länge dom andra vipporna håller :wink:

Justerade ventilerna till 0.15 och blev en heelt annan sång i m20'in :D
Vad är olempan med för lite ventilklaring? Sliten kam?
Image
tryckte ut ventillyftstången och bytte lyftare, och tryckte tillbaks igen :)
Image
Färdig kl 05.00 imorse :shock:
Image
Men jag har ETT tickande, presis som att en ventil tickar, undrar vad det är för orsak :? .. det har varit en stund nu.. försvinner lite när motor är varm..

efterdragit grenrör, tickandet borta :lol:


Mvh :)
Last edited by Blackbmw on 31 Dec 2012, 03:30, edited 1 time in total.
Daniel86
Posts: 1072
Joined: 23 Apr 2006, 15:46
Location: Hedemora

Re: Jerry's E30 Projekt, M20B25Turbo, 0.7bar....

Post by Daniel86 »

Du kan bränna ventilerna det är det som händer om man åker med för lite ventilspel.
När ventilen vänder i ventilsätet så kyls den, så är väl inte superbra att åka med lite ventilspel även om det blir tyst och skönt :)

Skönt att det va så lätt som en vippa iaf. :)
Daniel Carlsson

Bmw 750iA -07, Bmw 323iM m50b28 turbo
Pitabroed
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 21:36
Location: Örnsköldsvik

Jerry's E30 Projekt, M20B25Turbo, 0.7bar....

Post by Pitabroed »

Enligt haynes ska det vara 0,25 vid kall motor och 0,30 varm. Jag justerade mina 0,25 kall först men tickade som fan, då ställde jag 0,30 när den va varm istället så vart den i princip tyst.
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
User avatar
Blackbmw
Posts: 233
Joined: 05 Dec 2005, 15:24
Location: Nord-trönderlag

Re: Jerry's E30 Projekt, M20B25Turbo, 0.7bar....

Post by Blackbmw »

Pitabroed wrote:Enligt haynes ska det vara 0,25 vid kall motor och 0,30 varm. Jag justerade mina 0,25 kall först men tickade som fan, då ställde jag 0,30 när den va varm istället så vart den i princip tyst.


Ja.. har läst nånstans at Enem sa 0.15.. men 0.20 hade jag förr ochså, då tickade det mycke.. jag kör z45.

Vad har du för kam då du justerade 0.30?
User avatar
Blackbmw
Posts: 233
Joined: 05 Dec 2005, 15:24
Location: Nord-trönderlag

Re: Jerry's E30 Projekt, M20B25Turbo, 0.7bar....

Post by Blackbmw »

Daniel86 wrote:Du kan bränna ventilerna det är det som händer om man åker med för lite ventilspel.
När ventilen vänder i ventilsätet så kyls den, så är väl inte superbra att åka med lite ventilspel även om det blir tyst och skönt :)

Skönt att det va så lätt som en vippa iaf. :)


Javisst var det en lättnad med bara en vippa :D
Då förstår jag det hela med ventilspelet. Tack :!: :)
Pitabroed
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 21:36
Location: Örnsköldsvik

Jerry's E30 Projekt, M20B25Turbo, 0.7bar....

Post by Pitabroed »

Kör med z45 jag med, 0,3 är ju helt standard motor men borde det skilja något i spel med olika kammar?
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: Jerry's E30 Projekt, M20B25Turbo, 0.7bar....

Post by markus »

0,25 är ju standard men 0,20 funkar fint med och det blir lite tystare. 0,15 lär vara gränsfall. Det gäller att vara noga när man ställer man får prova sig fram till en bra metod och viktigt är att alla känns lika.

Vilken kam man har spelar ingen roll.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Blackbmw
Posts: 233
Joined: 05 Dec 2005, 15:24
Location: Nord-trönderlag

Re: Jerry's E30 Projekt, M20B25Turbo, 0.7bar....

Post by Blackbmw »

Det tickande jag undra vad det var, visade sig att va avgaslekasj vid grenrör då jag ej har efterdragit :)
okej, då ska justera om ventilerna till 0.20 igen :) !

Mvh Robin !
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Re: Jerry's E30 Projekt, M20B25Turbo, 0.7bar....

Post by Krillian »

lustigt. Min m20 small på exakt samma vippa. Lätt och byta?
Kristian Svendsen

Tel: 0735008489

BMW 740i/6 -96
Volvo 855 R -97
User avatar
Blackbmw
Posts: 233
Joined: 05 Dec 2005, 15:24
Location: Nord-trönderlag

Re: Jerry's E30 Projekt, M20B25Turbo, 0.7bar....

Post by Blackbmw »

Krillian wrote:lustigt. Min m20 small på exakt samma vippa. Lätt och byta?


Jasså.. :wink: Mycke power ca durå?? Jag har ju max 300 och min gick av.. :cry:
Tja det gick ok.. lite demontering i fronten.. det bökigaste var att lirka ut vipparmsstången.
Motor i ÖD,lossade alla vipparmar, lossade kamdrev,pressade ut stången med kofot och distanser.
Var inte så svårt, lirkandet tog lite tid dock..

Mvh Robin
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: Jerry's E30 Projekt, M20B25Turbo, 0.7bar....

Post by markus »

Inte effekten som bestämmer när en vippa går av. Varvtal, glapp och skick på vippan bestämmer det. Det enda som kan påvärka utöver det är om man kör höga laddtryck som trycker mot ventiltalriken så ventilfjädrarna inte orkar stänga ventilen helt på höga varvtal och då blir det ju ett stort glapp mellan ventil och vippa vilket kan göra att dom går av.

Ursäkta utlägget =)
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Blackbmw
Posts: 233
Joined: 05 Dec 2005, 15:24
Location: Nord-trönderlag

Re: Jerry's E30 Projekt, M20B25Turbo, 0.7bar....

Post by Blackbmw »

markus wrote:Inte effekten som bestämmer när en vippa går av. Varvtal, glapp och skick på vippan bestämmer det. Det enda som kan påvärka utöver det är om man kör höga laddtryck som trycker mot ventiltalriken så ventilfjädrarna inte orkar stänga ventilen helt på höga varvtal och då blir det ju ett stort glapp mellan ventil och vippa vilket kan göra att dom går av.

Ursäkta utlägget =)


Jaa tänkte väl så..eftersom flera har kört 400hk med originalvippor :)
Men at laddtrycket kunde lyfta upp den hade jag inte tänkt på eller visste inte :idea:
Jag får bara hoppas att dom är ok dom som står på nudå.. Det är väl svårt att se skicket på en vippa :?:
Tackar för infon jag :!: :wink: Lärde man lite nytt idag me :D
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: Jerry's E30 Projekt, M20B25Turbo, 0.7bar....

Post by markus »

Blackbmw wrote:
markus wrote:Inte effekten som bestämmer när en vippa går av. Varvtal, glapp och skick på vippan bestämmer det. Det enda som kan påvärka utöver det är om man kör höga laddtryck som trycker mot ventiltalriken så ventilfjädrarna inte orkar stänga ventilen helt på höga varvtal och då blir det ju ett stort glapp mellan ventil och vippa vilket kan göra att dom går av.

Ursäkta utlägget =)


Jaa tänkte väl så..eftersom flera har kört 400hk med originalvippor :)
Men at laddtrycket kunde lyfta upp den hade jag inte tänkt på eller visste inte :idea:
Jag får bara hoppas att dom är ok dom som står på nudå.. Det är väl svårt att se skicket på en vippa :?:
Tackar för infon jag :!: :wink: Lärde man lite nytt idag me :D


I teorin kan man åka hur mycket effekt som hällst. Inget som direkt påverkar vippan bara indirekt.

Laddtrycket lyfter inte ventilen den hindrar den från att stänga. Man kan säga att när luften forsar förbi ventilen in i cylindern så skapas det ett litet tryck mot ventiltalriken som vill hålla ventilen öppen och det är ju ventilfjäderns jobb att då stänga ventilen. Och det går fint på en vanlig sugmotor men om man lägger på laddtryck på luften som vill in i motorn så får man ju lite mer vikt mot talriken som vill hålla den öppen. Därför man byter till hårdare ventilfjädrar om man vill varva mycket eller kör med höga laddtryck.

Med skicket på vipporna menar jag att excenter-brickan och kamklacken är fina och inga ojäna ytor. Naturligtvis svårt att se hur gutningen är i skicket =)
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Blackbmw
Posts: 233
Joined: 05 Dec 2005, 15:24
Location: Nord-trönderlag

Re: Jerry's E30 Projekt, M20B25Turbo, 0.7bar....

Post by Blackbmw »

http://www.youtube.com/watch?v=l3vQPG_AJlI

Blev inte mycke filmande i sommras.. Et litet klipp hittade jag, laddade inte mycke här :P I Sommar ska jag lova att fixa fler filmer!
Så blir man Pappa i vår, så kommer nog lungna sig lite med e30'n.. :roll:
Men jag ska prova få tag på smidda kolvar/stakar,kanske vippor, och.... Mappa bilen riktigt, innan jag säger mig nöjd ! :)


Image
Image
User avatar
Blackbmw
Posts: 233
Joined: 05 Dec 2005, 15:24
Location: Nord-trönderlag

Re: Jerry's E30 M20B25Turbo,0.9bar,307whp&419wnm

Post by Blackbmw »

Låter lite död men den bromsade 307whp och 419wnm! detta på 0.92 i ladd.
https://vid.me/TR6j
Last edited by Blackbmw on 12 Apr 2015, 12:21, edited 1 time in total.
Post Reply