Tänkte att motorn kan ju fan inte ha gett sig redan
Plocka ner och kolla, då fick man en liten lättnad
Så det blir lite skruva ikväll då.. eftersom man inte har reservbil
Det är en ticking som man hör spesiellt mycke när den är kall.. så ska kolla ventilerna samtidligt..
Hehe roligt ja Den är fixad nu Men ja, man börjar ju undra hur länge dom andra vipporna håller
Justerade ventilerna till 0.15 och blev en heelt annan sång i m20'in
Vad är olempan med för lite ventilklaring? Sliten kam?
tryckte ut ventillyftstången och bytte lyftare, och tryckte tillbaks igen
Färdig kl 05.00 imorse
Men jag har ETT tickande, presis som att en ventil tickar, undrar vad det är för orsak .. det har varit en stund nu.. försvinner lite när motor är varm..
efterdragit grenrör, tickandet borta
Mvh
Last edited by Blackbmw on 31 Dec 2012, 03:30, edited 1 time in total.
Du kan bränna ventilerna det är det som händer om man åker med för lite ventilspel.
När ventilen vänder i ventilsätet så kyls den, så är väl inte superbra att åka med lite ventilspel även om det blir tyst och skönt
Enligt haynes ska det vara 0,25 vid kall motor och 0,30 varm. Jag justerade mina 0,25 kall först men tickade som fan, då ställde jag 0,30 när den va varm istället så vart den i princip tyst.
Pitabroed wrote:Enligt haynes ska det vara 0,25 vid kall motor och 0,30 varm. Jag justerade mina 0,25 kall först men tickade som fan, då ställde jag 0,30 när den va varm istället så vart den i princip tyst.
Ja.. har läst nånstans at Enem sa 0.15.. men 0.20 hade jag förr ochså, då tickade det mycke.. jag kör z45.
Daniel86 wrote:Du kan bränna ventilerna det är det som händer om man åker med för lite ventilspel.
När ventilen vänder i ventilsätet så kyls den, så är väl inte superbra att åka med lite ventilspel även om det blir tyst och skönt
Skönt att det va så lätt som en vippa iaf.
Javisst var det en lättnad med bara en vippa
Då förstår jag det hela med ventilspelet. Tack
0,25 är ju standard men 0,20 funkar fint med och det blir lite tystare. 0,15 lär vara gränsfall. Det gäller att vara noga när man ställer man får prova sig fram till en bra metod och viktigt är att alla känns lika.
Det tickande jag undra vad det var, visade sig att va avgaslekasj vid grenrör då jag ej har efterdragit
okej, då ska justera om ventilerna till 0.20 igen !
Krillian wrote:lustigt. Min m20 small på exakt samma vippa. Lätt och byta?
Jasså.. Mycke power ca durå?? Jag har ju max 300 och min gick av..
Tja det gick ok.. lite demontering i fronten.. det bökigaste var att lirka ut vipparmsstången.
Motor i ÖD,lossade alla vipparmar, lossade kamdrev,pressade ut stången med kofot och distanser.
Var inte så svårt, lirkandet tog lite tid dock..
Inte effekten som bestämmer när en vippa går av. Varvtal, glapp och skick på vippan bestämmer det. Det enda som kan påvärka utöver det är om man kör höga laddtryck som trycker mot ventiltalriken så ventilfjädrarna inte orkar stänga ventilen helt på höga varvtal och då blir det ju ett stort glapp mellan ventil och vippa vilket kan göra att dom går av.
markus wrote:Inte effekten som bestämmer när en vippa går av. Varvtal, glapp och skick på vippan bestämmer det. Det enda som kan påvärka utöver det är om man kör höga laddtryck som trycker mot ventiltalriken så ventilfjädrarna inte orkar stänga ventilen helt på höga varvtal och då blir det ju ett stort glapp mellan ventil och vippa vilket kan göra att dom går av.
Ursäkta utlägget =)
Jaa tänkte väl så..eftersom flera har kört 400hk med originalvippor
Men at laddtrycket kunde lyfta upp den hade jag inte tänkt på eller visste inte
Jag får bara hoppas att dom är ok dom som står på nudå.. Det är väl svårt att se skicket på en vippa
Tackar för infon jag Lärde man lite nytt idag me
markus wrote:Inte effekten som bestämmer när en vippa går av. Varvtal, glapp och skick på vippan bestämmer det. Det enda som kan påvärka utöver det är om man kör höga laddtryck som trycker mot ventiltalriken så ventilfjädrarna inte orkar stänga ventilen helt på höga varvtal och då blir det ju ett stort glapp mellan ventil och vippa vilket kan göra att dom går av.
Ursäkta utlägget =)
Jaa tänkte väl så..eftersom flera har kört 400hk med originalvippor
Men at laddtrycket kunde lyfta upp den hade jag inte tänkt på eller visste inte
Jag får bara hoppas att dom är ok dom som står på nudå.. Det är väl svårt att se skicket på en vippa
Tackar för infon jag Lärde man lite nytt idag me
I teorin kan man åka hur mycket effekt som hällst. Inget som direkt påverkar vippan bara indirekt.
Laddtrycket lyfter inte ventilen den hindrar den från att stänga. Man kan säga att när luften forsar förbi ventilen in i cylindern så skapas det ett litet tryck mot ventiltalriken som vill hålla ventilen öppen och det är ju ventilfjäderns jobb att då stänga ventilen. Och det går fint på en vanlig sugmotor men om man lägger på laddtryck på luften som vill in i motorn så får man ju lite mer vikt mot talriken som vill hålla den öppen. Därför man byter till hårdare ventilfjädrar om man vill varva mycket eller kör med höga laddtryck.
Med skicket på vipporna menar jag att excenter-brickan och kamklacken är fina och inga ojäna ytor. Naturligtvis svårt att se hur gutningen är i skicket =)
Blev inte mycke filmande i sommras.. Et litet klipp hittade jag, laddade inte mycke här I Sommar ska jag lova att fixa fler filmer!
Så blir man Pappa i vår, så kommer nog lungna sig lite med e30'n..
Men jag ska prova få tag på smidda kolvar/stakar,kanske vippor, och.... Mappa bilen riktigt, innan jag säger mig nöjd !