Page 8 of 48

Posted: 04 Jan 2011, 15:24
by Grefven
fan. detta blir fina grejor.

Posted: 04 Jan 2011, 15:45
by TreLingon
Grefven wrote:fan. detta blir fina grejor.
Japps får hoppas det herr Bulle !
Men du har en sneel hest du med i garaget :)
Fin turk !

Posted: 27 Jan 2011, 15:55
by TreLingon
Haft lite tid i garaget på sistone pga av mkt jobb under jul nyår.
I januari har det varit körigt med massa jobb men lyckades åka ut och döda motorn.

Åkte ut ca 22 på kvällen och kl 05:10 åt jag frukost hemma och då var motorn i 1000 delar.
Dock så ska toppen monteras ner helt innan allt ska vidare till motorn firman.

Passade på att byta ut min fula orginal spolarvätskebehållare mot en lite större och framför allt NY.
Silver tejp och läckage på den gamla är nu historia.

Image

Passade på att lite tidigare i veckan och montera bromsarna runt om så dom är klara med bromsbelägg och handbromsbackar.
Så dom ska bara luftas sedan race ready.

Image

Sedan ett tomt block som ni sett tusentals gånger på denna del av forumet.
Fräscht efter en 9000mils motor.
Hur tar man bort styrningarna i blocket ? Med tång ?
Behövs dom senare eller är dom bara i vägen ?

Image


Ett stycke toppalainen. Ren och fin.
Inga som helst sprickor har jag funnit.
Ska monteras ner senare då jag jobbar denna helg.

Image

Liten helhets bild .
Men Vanos insugskammen har nog sett sina bästa dagar.
Vetti fasen vad som hänt.
Kamhuset ser lika roligt ut på samma ställe som kammen.
Bara att kasta skroten !
Tur var det nog att jag köpte en reserv komplett topp av Herr Bulle tidigare så har både kamhus och kam där med :)

Image
Image

Som sagt. Toppen ska ner i molekyler.
Sedan lämna iväg sakerna på allt som ska göras.

Sedan ihop montering med ------------------->



Image

Posted: 27 Jan 2011, 17:32
by M-techer
Ivars kyckling :lol:

Posted: 27 Jan 2011, 17:44
by TreLingon
M-techer wrote:Ivars kyckling :lol:
Den där ormen har många bollar i luften.
Kyckling fabrik, korvmojjar hamburgerrestauranger osv.
Smart kille dedär..
Han vet hur pengarna ska rulla in :lol:

Posted: 27 Jan 2011, 18:00
by baumgardt
TreLingon wrote:
M-techer wrote:Ivars kyckling :lol:
Den där ormen har många bollar i luften. Kyckling fabrik, korvmojjar hamburgerrestauranger osv. Smart kille dedär.. Han vet hur pengarna ska rulla in :lol:
hahahaha :lol:

Posted: 27 Jan 2011, 19:05
by TreLingon
Eftersom projektet har spårat ur sedan starten som så många andra gånger så kan det vara kul med en lite spec iaf.
Lite små saker saknas att köpa men har det mesta iaf !

M50B25
2.8 L
Dubbla M50 insugskammar
1000 cc Spridare
Vipev V44 Motorstyrning
CP Kolvar
Eagle Stakar
Orginal insug
3" Tryck rör
PPF Dump
Precision 6262 Turbo
Precision 46mm Wg
Spa Turbo grerör
Cooperings packning
Race kamkedjor
Oljepump Svetsat drev
2 Bosch 044 Pumpar
Race vattenpump
Arp Topp & Botten
Toppen orörd. Nya ventiltätning och allmänt upp fräschad
M20 svänghjul
618 Tryckplatta
4 Puckad Sinter

Posted: 27 Jan 2011, 20:17
by Grooverhound
Såg du frågade om styrningarna i blocket.dom ska gärna sitta där när du monterar toppen.ett helvete kan de bli å få de rätt annars.

Posted: 28 Jan 2011, 09:44
by TreLingon
Grooverhound wrote:Såg du frågade om styrningarna i blocket.dom ska gärna sitta där när du monterar toppen.ett helvete kan de bli å få de rätt annars.
Hm okej. Men hur får man ut dom ?

Köper nya när ihop monteringen sker !

Posted: 28 Jan 2011, 09:53
by Snekast
Ta dom med tång. En fräsh polygrip och knacka upp dom går säkert.
Ska du köpa nya behöver du ju inte vara så rädd om dom.

Posted: 28 Jan 2011, 10:18
by bmw_fredde
jag brukar ta dom med en avbitartång och snurra lite så kommer dom jättelätt

Posted: 28 Jan 2011, 11:11
by TreLingon
Tack för hjälpen grabbar !

Bra med lite små hjälp ibland ! :)

Ska testa i garaget nästa gång

Posted: 25 Feb 2011, 15:49
by TreLingon
Suck....

Ibland så skulle man vilja att man hade 20 lök extra i månadslön.
Men har man inte det så får man kämpa varje månad med beställningar och dvs saker.

Beställde det sista " tror jag " i reservdelsvägen från ArosAuto nyligen.
Som ni ser på bilden.
Så är klar med alla beställningar från Bmw orginal delen till bilen.

Blocket, toppen, vev och koppling kvar på Jospeed.
Fick en liten tankeställare när toppen var lös och montera i orginal fjädrar och skit...
Nä skickade mail till PPF och kollade priser för allt till toppen.

Så det blir en ordentlig topp direkt med Mirrfräsning och allt nytt.
Känns som man gjorde rätt endå.
Fast att det tar 1 månad extra med tanke på att man inte skiter pengar.

Aja i varje fall så kom turbo och oljepump från PPF denna månad.
Har en " liten " lista kvar att beställa från webshopen.
När bilen kommer ut i sommar är oklart.
Men att den kommer ut är klart iaf. :)

Image
Image

Posted: 25 Feb 2011, 16:03
by Awpelqvist
TreLingon wrote:Suck....
Beställde det sista " tror jag " i reservdelsvägen från ArosAuto nyligen.
Som ni ser på bilden.
Så är klar med alla beställningar från Bmw orginal delen till bilen.
Image
jasså va ere för reservdelsnummer på bmw för denna? :D

skämt åsido blir nog ruskigt bra i slutändan!

Posted: 25 Feb 2011, 16:48
by TreLingon
Haha..

Ja får hoppas på fin bil i slutändan.
Känns skönt att den svaga länken i toppen blir fixad med frän ventiler osv :)

Känns lovande :)

Posted: 25 Feb 2011, 16:54
by Nisse Järnet
Är termostathuset plast eller alu?

Posted: 25 Feb 2011, 17:45
by Strandholm
Vad kostar spolarvätskebehållaren ny? :)