Peter´s SFRO E36 Turbo
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Haft lite tid i garaget på sistone pga av mkt jobb under jul nyår.
I januari har det varit körigt med massa jobb men lyckades åka ut och döda motorn.
Åkte ut ca 22 på kvällen och kl 05:10 åt jag frukost hemma och då var motorn i 1000 delar.
Dock så ska toppen monteras ner helt innan allt ska vidare till motorn firman.
Passade på att byta ut min fula orginal spolarvätskebehållare mot en lite större och framför allt NY.
Silver tejp och läckage på den gamla är nu historia.

Passade på att lite tidigare i veckan och montera bromsarna runt om så dom är klara med bromsbelägg och handbromsbackar.
Så dom ska bara luftas sedan race ready.

Sedan ett tomt block som ni sett tusentals gånger på denna del av forumet.
Fräscht efter en 9000mils motor.
Hur tar man bort styrningarna i blocket ? Med tång ?
Behövs dom senare eller är dom bara i vägen ?

Ett stycke toppalainen. Ren och fin.
Inga som helst sprickor har jag funnit.
Ska monteras ner senare då jag jobbar denna helg.

Liten helhets bild .
Men Vanos insugskammen har nog sett sina bästa dagar.
Vetti fasen vad som hänt.
Kamhuset ser lika roligt ut på samma ställe som kammen.
Bara att kasta skroten !
Tur var det nog att jag köpte en reserv komplett topp av Herr Bulle tidigare så har både kamhus och kam där med


Som sagt. Toppen ska ner i molekyler.
Sedan lämna iväg sakerna på allt som ska göras.
Sedan ihop montering med ------------------->

I januari har det varit körigt med massa jobb men lyckades åka ut och döda motorn.
Åkte ut ca 22 på kvällen och kl 05:10 åt jag frukost hemma och då var motorn i 1000 delar.
Dock så ska toppen monteras ner helt innan allt ska vidare till motorn firman.
Passade på att byta ut min fula orginal spolarvätskebehållare mot en lite större och framför allt NY.
Silver tejp och läckage på den gamla är nu historia.

Passade på att lite tidigare i veckan och montera bromsarna runt om så dom är klara med bromsbelägg och handbromsbackar.
Så dom ska bara luftas sedan race ready.

Sedan ett tomt block som ni sett tusentals gånger på denna del av forumet.
Fräscht efter en 9000mils motor.
Hur tar man bort styrningarna i blocket ? Med tång ?
Behövs dom senare eller är dom bara i vägen ?

Ett stycke toppalainen. Ren och fin.
Inga som helst sprickor har jag funnit.
Ska monteras ner senare då jag jobbar denna helg.

Liten helhets bild .
Men Vanos insugskammen har nog sett sina bästa dagar.
Vetti fasen vad som hänt.
Kamhuset ser lika roligt ut på samma ställe som kammen.
Bara att kasta skroten !
Tur var det nog att jag köpte en reserv komplett topp av Herr Bulle tidigare så har både kamhus och kam där med



Som sagt. Toppen ska ner i molekyler.
Sedan lämna iväg sakerna på allt som ska göras.
Sedan ihop montering med ------------------->

Den där ormen har många bollar i luften.M-techer wrote:Ivars kyckling
Kyckling fabrik, korvmojjar hamburgerrestauranger osv.
Smart kille dedär..
Han vet hur pengarna ska rulla in

Last edited by TreLingon on 27 Jan 2011, 18:18, edited 1 time in total.
Eftersom projektet har spårat ur sedan starten som så många andra gånger så kan det vara kul med en lite spec iaf.
Lite små saker saknas att köpa men har det mesta iaf !
M50B25
2.8 L
Dubbla M50 insugskammar
1000 cc Spridare
Vipev V44 Motorstyrning
CP Kolvar
Eagle Stakar
Orginal insug
3" Tryck rör
PPF Dump
Precision 6262 Turbo
Precision 46mm Wg
Spa Turbo grerör
Cooperings packning
Race kamkedjor
Oljepump Svetsat drev
2 Bosch 044 Pumpar
Race vattenpump
Arp Topp & Botten
Toppen orörd. Nya ventiltätning och allmänt upp fräschad
M20 svänghjul
618 Tryckplatta
4 Puckad Sinter
Lite små saker saknas att köpa men har det mesta iaf !
M50B25
2.8 L
Dubbla M50 insugskammar
1000 cc Spridare
Vipev V44 Motorstyrning
CP Kolvar
Eagle Stakar
Orginal insug
3" Tryck rör
PPF Dump
Precision 6262 Turbo
Precision 46mm Wg
Spa Turbo grerör
Cooperings packning
Race kamkedjor
Oljepump Svetsat drev
2 Bosch 044 Pumpar
Race vattenpump
Arp Topp & Botten
Toppen orörd. Nya ventiltätning och allmänt upp fräschad
M20 svänghjul
618 Tryckplatta
4 Puckad Sinter
- Grooverhound
- Posts: 911
- Joined: 10 Feb 2009, 21:02
- Location: Ryd
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
jag brukar ta dom med en avbitartång och snurra lite så kommer dom jättelätt
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
Suck....
Ibland så skulle man vilja att man hade 20 lök extra i månadslön.
Men har man inte det så får man kämpa varje månad med beställningar och dvs saker.
Beställde det sista " tror jag " i reservdelsvägen från ArosAuto nyligen.
Som ni ser på bilden.
Så är klar med alla beställningar från Bmw orginal delen till bilen.
Blocket, toppen, vev och koppling kvar på Jospeed.
Fick en liten tankeställare när toppen var lös och montera i orginal fjädrar och skit...
Nä skickade mail till PPF och kollade priser för allt till toppen.
Så det blir en ordentlig topp direkt med Mirrfräsning och allt nytt.
Känns som man gjorde rätt endå.
Fast att det tar 1 månad extra med tanke på att man inte skiter pengar.
Aja i varje fall så kom turbo och oljepump från PPF denna månad.
Har en " liten " lista kvar att beställa från webshopen.
När bilen kommer ut i sommar är oklart.
Men att den kommer ut är klart iaf.


Ibland så skulle man vilja att man hade 20 lök extra i månadslön.
Men har man inte det så får man kämpa varje månad med beställningar och dvs saker.
Beställde det sista " tror jag " i reservdelsvägen från ArosAuto nyligen.
Som ni ser på bilden.
Så är klar med alla beställningar från Bmw orginal delen till bilen.
Blocket, toppen, vev och koppling kvar på Jospeed.
Fick en liten tankeställare när toppen var lös och montera i orginal fjädrar och skit...
Nä skickade mail till PPF och kollade priser för allt till toppen.
Så det blir en ordentlig topp direkt med Mirrfräsning och allt nytt.
Känns som man gjorde rätt endå.
Fast att det tar 1 månad extra med tanke på att man inte skiter pengar.
Aja i varje fall så kom turbo och oljepump från PPF denna månad.
Har en " liten " lista kvar att beställa från webshopen.
När bilen kommer ut i sommar är oklart.
Men att den kommer ut är klart iaf.



-
- Posts: 718
- Joined: 07 Oct 2009, 04:33
- Location: Luleå
jasså va ere för reservdelsnummer på bmw för denna?TreLingon wrote:Suck....
Beställde det sista " tror jag " i reservdelsvägen från ArosAuto nyligen.
Som ni ser på bilden.
Så är klar med alla beställningar från Bmw orginal delen till bilen.

skämt åsido blir nog ruskigt bra i slutändan!
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact: