BMW M5 E34 V8 - TILL SALU- 718whp 1018wnm @ 1.25bar

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
kungen12321
Posts: 435
Joined: 23 Jan 2011, 15:41
Location: Jönköping

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Post by kungen12321 »

Då var det dags igen att skriva några rader:)


Då det alltid är bökigt med att mökla dit tryckrören så moddade jag istället gavlarna på intercoolern:)
Sticker fram under kylet och sedan rakt upp till snurran och insuget.

Image

Image


Ser ut som ett enda stort ormbo, Vågar dock inte tänka mig hur det sett ut utan en leashbox. Grymt smidigt:)
In och utgångar svårare än så behöver det inte vara.

Image

En cockpit kan väl aldrig ha för många knappar, eller???

Image


När man väl började märka alla vipströmbrytare och sladdar med dynon så blev allting logiskt:)

Image


Tomt block uppe på stativet igen. Denna gång med honade cylinderväggar och toppdeckat block:)

Image


Sedan var det dags för finmotoriken:( Vilket kräver tålamod och åter tålamod och en smula med noggranhet:)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Den nya faceliften för Grisen 2014:), vad tycks???

Image
Last edited by kungen12321 on 07 Apr 2014, 21:06, edited 1 time in total.
2013: M50B28 525hk/658nm

2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
kungen12321
Posts: 435
Joined: 23 Jan 2011, 15:41
Location: Jönköping

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Post by kungen12321 »

Då var det dags att sälja av Plan B. Hade väl varit rätt fränt med denna pjäs i grisen, men i år får den nöja sig med en överladdad m62b44:)

Kollar därför intresset på motorn samt drivlinan. I annatfall har jag ett bra utgångsobjekt för vinter 2014.

Allt kommer från en BMW M5 2010 s85b50 4000mil. Motorn är komplett inkl kabelhärva m.m


Bilderna talar för sig själva:)


Skicka ett PM om ni undrar över något!!!!!!!

Image

Image

Image
2013: M50B28 525hk/658nm

2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
Affus
Posts: 126
Joined: 01 Apr 2013, 23:37
Location: Uppsala

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Post by Affus »

Vad är det du mäter på bilderna? Vem är det som honar alusil block? Allt ser grymt ut som vanligt
User avatar
kungen12321
Posts: 435
Joined: 23 Jan 2011, 15:41
Location: Jönköping

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Post by kungen12321 »

Är ju allt från lagerspel, kolvringsspel till axialspel på veven. Inte värt att chansa när allt som behövs är tålamod:)
2013: M50B28 525hk/658nm

2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Post by Loordan »

Det blir fint. Kablaget är ett hlvete men det är bara o binda upp sen så syns det inte.
Kämpa på!! :)
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
kungen12321
Posts: 435
Joined: 23 Jan 2011, 15:41
Location: Jönköping

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Post by kungen12321 »

Precis, upp med skiten:)

Ps. Slå en signal när du anländer till elmia mässan
Så bjuder jag på ett studiebesök, glöm inte ventilkåpan:)!!!!
2013: M50B28 525hk/658nm

2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Post by Marbu »

vad har du för kolvar i? för de är inte m62b44 kovar? :)
User avatar
kungen12321
Posts: 435
Joined: 23 Jan 2011, 15:41
Location: Jönköping

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Post by kungen12321 »

Det är det faktiskt. Nersvarvade 0,5mm för att fungera med ppf H-profil stakarna.

Suget fanns att gå ALL IN. Alltså smidda kolvar samt fodring av blocket. Då verkar det inte finnas någon begränsning på härligheterna:)

Hade dock redan balanserat maskinen med org. kolv och dessutom så vart det 6 veckors väntetid på kolvarna. Så därför togs beslutet
att skruva ihop maskinen och köra denna säsong:)

Blev ju trots allt några kronor nerlagda på maskinen, toppdeckning, planing toppar, honing av block, nya kolvringar, H-profil stakar, cooperpackning,
12,9 bultar till toppen, andra ventilfjädrar, balansering av maskinen m.m

Nu håller man tummarna att det skall ge resultat:)


PS. Har ju första m62b44 motorn som jag skruvade ner att eventuellt fodra m.m då det vart en reva i ena cylinderväggen. Men det får bli en senare historia:)
2013: M50B28 525hk/658nm

2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Post by Marbu »

okej, va ska du köra med för kompressionsförhållande då? :)
User avatar
kungen12321
Posts: 435
Joined: 23 Jan 2011, 15:41
Location: Jönköping

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Post by kungen12321 »

I och med denna denna tekniska förfrågan så passade jag på att på fylla 1:ans cylinder med olja i tdc när jag stod och drog ihop maskinen idag:).

Image


m62b44 - 4400ccm dividerat på 8 cylindrar innebär 550ccm/cylinder.

Volym med kolv i topp 55 + cylinderns slagvolym 550 dividerat volym med kolv i topp 55 är lika med 11:0:1


Nu mätte jag med topparna på och slang och tratt så resultatet får ni ta med en nypa salt:)

Hade ingen lusta att riva av topparna och fram med glasskivan och pipett:)
2013: M50B28 525hk/658nm

2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Post by Marbu »

konstigt att du får ut mer komp än original med svarvade kolvar? :P dom ligger ju på 10:1 original

hur mkt har du svarvat? :)
User avatar
kungen12321
Posts: 435
Joined: 23 Jan 2011, 15:41
Location: Jönköping

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Post by kungen12321 »

0,5mm är det svarvat. Så visst, det är som du säger.

Skulle kanske varit 65 med kolv i topp istället, runt 9:4:1:)

Tratt slang och en halvdålig ficklampa är inte helt optimalt:)
2013: M50B28 525hk/658nm

2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Post by Marbu »

sant, men blir nog trevligt med lite mindre komp för driftsäkerheten :D

jag själv kommer ligga runt 8,5 på m62 med m60 kammar :twisted:
User avatar
kungen12321
Posts: 435
Joined: 23 Jan 2011, 15:41
Location: Jönköping

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Post by kungen12321 »

Det är sant, vad är det för trevlig "setup" du kör i maskinen???
2013: M50B28 525hk/658nm

2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Marbu
Posts: 230
Joined: 23 Oct 2012, 20:01

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Post by Marbu »

kungen12321 wrote:Det är sant, vad är det för trevlig "setup" du kör i maskinen???
kommer update snart i min tråd :)
Falaffel
Posts: 9
Joined: 29 Aug 2010, 20:39
Location: Enköping

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Post by Falaffel »

Fint bygge du. :)

Vad haru fått tag i dom där flashiga lådorna du hade ventilmekanismen i?

Och är de bättre gängor i m62 till toppbultarna än m60.
Man har ju läst om att de blir gängpaj väldigt lätt.
Eller är de bara en skröna?
User avatar
kungen12321
Posts: 435
Joined: 23 Jan 2011, 15:41
Location: Jönköping

Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!

Post by kungen12321 »

Falaffel wrote:Fint bygge du. :)

Vad haru fått tag i dom där flashiga lådorna du hade ventilmekanismen i?

Och är de bättre gängor i m62 till toppbultarna än m60.
Man har ju läst om att de blir gängpaj väldigt lätt.
Eller är de bara en skröna?

Tro det ej men dom är köpta hos biltema. Fyller sin funktion
Mot alla odds:)

Arp bult i alu blocken kan du glömma. Är 12.9
Bult från Sikko som gäller alt. hos dina lokala järnhandel.

Dras 82nm +/- 2nm.

Skall vara samma gänga i m60/m62 som jag förstått. Är i allfall samma bult så drar den slutsatsen:)
2013: M50B28 525hk/658nm

2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply