BMW M5 E34 V8 - TILL SALU- 718whp 1018wnm @ 1.25bar
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- kungen12321
- Posts: 435
- Joined: 23 Jan 2011, 15:41
- Location: Jönköping
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Då var det dags igen att skriva några rader:)
Då det alltid är bökigt med att mökla dit tryckrören så moddade jag istället gavlarna på intercoolern:)
Sticker fram under kylet och sedan rakt upp till snurran och insuget.
Ser ut som ett enda stort ormbo, Vågar dock inte tänka mig hur det sett ut utan en leashbox. Grymt smidigt:)
In och utgångar svårare än så behöver det inte vara.
En cockpit kan väl aldrig ha för många knappar, eller???
När man väl började märka alla vipströmbrytare och sladdar med dynon så blev allting logiskt:)
Tomt block uppe på stativet igen. Denna gång med honade cylinderväggar och toppdeckat block:)
Sedan var det dags för finmotoriken:( Vilket kräver tålamod och åter tålamod och en smula med noggranhet:)
Den nya faceliften för Grisen 2014:), vad tycks???
Då det alltid är bökigt med att mökla dit tryckrören så moddade jag istället gavlarna på intercoolern:)
Sticker fram under kylet och sedan rakt upp till snurran och insuget.
Ser ut som ett enda stort ormbo, Vågar dock inte tänka mig hur det sett ut utan en leashbox. Grymt smidigt:)
In och utgångar svårare än så behöver det inte vara.
En cockpit kan väl aldrig ha för många knappar, eller???
När man väl började märka alla vipströmbrytare och sladdar med dynon så blev allting logiskt:)
Tomt block uppe på stativet igen. Denna gång med honade cylinderväggar och toppdeckat block:)
Sedan var det dags för finmotoriken:( Vilket kräver tålamod och åter tålamod och en smula med noggranhet:)
Den nya faceliften för Grisen 2014:), vad tycks???
Last edited by kungen12321 on 07 Apr 2014, 21:06, edited 1 time in total.
2013: M50B28 525hk/658nm
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
- kungen12321
- Posts: 435
- Joined: 23 Jan 2011, 15:41
- Location: Jönköping
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Då var det dags att sälja av Plan B. Hade väl varit rätt fränt med denna pjäs i grisen, men i år får den nöja sig med en överladdad m62b44:)
Kollar därför intresset på motorn samt drivlinan. I annatfall har jag ett bra utgångsobjekt för vinter 2014.
Allt kommer från en BMW M5 2010 s85b50 4000mil. Motorn är komplett inkl kabelhärva m.m
Bilderna talar för sig själva:)
Skicka ett PM om ni undrar över något!!!!!!!
Kollar därför intresset på motorn samt drivlinan. I annatfall har jag ett bra utgångsobjekt för vinter 2014.
Allt kommer från en BMW M5 2010 s85b50 4000mil. Motorn är komplett inkl kabelhärva m.m
Bilderna talar för sig själva:)
Skicka ett PM om ni undrar över något!!!!!!!
2013: M50B28 525hk/658nm
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Vad är det du mäter på bilderna? Vem är det som honar alusil block? Allt ser grymt ut som vanligt
- kungen12321
- Posts: 435
- Joined: 23 Jan 2011, 15:41
- Location: Jönköping
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Är ju allt från lagerspel, kolvringsspel till axialspel på veven. Inte värt att chansa när allt som behövs är tålamod:)
2013: M50B28 525hk/658nm
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Det blir fint. Kablaget är ett hlvete men det är bara o binda upp sen så syns det inte.
Kämpa på!!
Kämpa på!!
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Richard Loord
0768396509
- kungen12321
- Posts: 435
- Joined: 23 Jan 2011, 15:41
- Location: Jönköping
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Precis, upp med skiten:)
Ps. Slå en signal när du anländer till elmia mässan
Så bjuder jag på ett studiebesök, glöm inte ventilkåpan:)!!!!
Ps. Slå en signal när du anländer till elmia mässan
Så bjuder jag på ett studiebesök, glöm inte ventilkåpan:)!!!!
2013: M50B28 525hk/658nm
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
vad har du för kolvar i? för de är inte m62b44 kovar?
- kungen12321
- Posts: 435
- Joined: 23 Jan 2011, 15:41
- Location: Jönköping
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Det är det faktiskt. Nersvarvade 0,5mm för att fungera med ppf H-profil stakarna.
Suget fanns att gå ALL IN. Alltså smidda kolvar samt fodring av blocket. Då verkar det inte finnas någon begränsning på härligheterna:)
Hade dock redan balanserat maskinen med org. kolv och dessutom så vart det 6 veckors väntetid på kolvarna. Så därför togs beslutet
att skruva ihop maskinen och köra denna säsong:)
Blev ju trots allt några kronor nerlagda på maskinen, toppdeckning, planing toppar, honing av block, nya kolvringar, H-profil stakar, cooperpackning,
12,9 bultar till toppen, andra ventilfjädrar, balansering av maskinen m.m
Nu håller man tummarna att det skall ge resultat:)
PS. Har ju första m62b44 motorn som jag skruvade ner att eventuellt fodra m.m då det vart en reva i ena cylinderväggen. Men det får bli en senare historia:)
Suget fanns att gå ALL IN. Alltså smidda kolvar samt fodring av blocket. Då verkar det inte finnas någon begränsning på härligheterna:)
Hade dock redan balanserat maskinen med org. kolv och dessutom så vart det 6 veckors väntetid på kolvarna. Så därför togs beslutet
att skruva ihop maskinen och köra denna säsong:)
Blev ju trots allt några kronor nerlagda på maskinen, toppdeckning, planing toppar, honing av block, nya kolvringar, H-profil stakar, cooperpackning,
12,9 bultar till toppen, andra ventilfjädrar, balansering av maskinen m.m
Nu håller man tummarna att det skall ge resultat:)
PS. Har ju första m62b44 motorn som jag skruvade ner att eventuellt fodra m.m då det vart en reva i ena cylinderväggen. Men det får bli en senare historia:)
2013: M50B28 525hk/658nm
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
okej, va ska du köra med för kompressionsförhållande då?
- kungen12321
- Posts: 435
- Joined: 23 Jan 2011, 15:41
- Location: Jönköping
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
I och med denna denna tekniska förfrågan så passade jag på att på fylla 1:ans cylinder med olja i tdc när jag stod och drog ihop maskinen idag:).
m62b44 - 4400ccm dividerat på 8 cylindrar innebär 550ccm/cylinder.
Volym med kolv i topp 55 + cylinderns slagvolym 550 dividerat volym med kolv i topp 55 är lika med 11:0:1
Nu mätte jag med topparna på och slang och tratt så resultatet får ni ta med en nypa salt:)
Hade ingen lusta att riva av topparna och fram med glasskivan och pipett:)
m62b44 - 4400ccm dividerat på 8 cylindrar innebär 550ccm/cylinder.
Volym med kolv i topp 55 + cylinderns slagvolym 550 dividerat volym med kolv i topp 55 är lika med 11:0:1
Nu mätte jag med topparna på och slang och tratt så resultatet får ni ta med en nypa salt:)
Hade ingen lusta att riva av topparna och fram med glasskivan och pipett:)
2013: M50B28 525hk/658nm
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
konstigt att du får ut mer komp än original med svarvade kolvar? dom ligger ju på 10:1 original
hur mkt har du svarvat?
hur mkt har du svarvat?
- kungen12321
- Posts: 435
- Joined: 23 Jan 2011, 15:41
- Location: Jönköping
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
0,5mm är det svarvat. Så visst, det är som du säger.
Skulle kanske varit 65 med kolv i topp istället, runt 9:4:1:)
Tratt slang och en halvdålig ficklampa är inte helt optimalt:)
Skulle kanske varit 65 med kolv i topp istället, runt 9:4:1:)
Tratt slang och en halvdålig ficklampa är inte helt optimalt:)
2013: M50B28 525hk/658nm
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
sant, men blir nog trevligt med lite mindre komp för driftsäkerheten
jag själv kommer ligga runt 8,5 på m62 med m60 kammar
jag själv kommer ligga runt 8,5 på m62 med m60 kammar
- kungen12321
- Posts: 435
- Joined: 23 Jan 2011, 15:41
- Location: Jönköping
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Det är sant, vad är det för trevlig "setup" du kör i maskinen???
2013: M50B28 525hk/658nm
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
kommer update snart i min trådkungen12321 wrote:Det är sant, vad är det för trevlig "setup" du kör i maskinen???
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Fint bygge du.
Vad haru fått tag i dom där flashiga lådorna du hade ventilmekanismen i?
Och är de bättre gängor i m62 till toppbultarna än m60.
Man har ju läst om att de blir gängpaj väldigt lätt.
Eller är de bara en skröna?
Vad haru fått tag i dom där flashiga lådorna du hade ventilmekanismen i?
Och är de bättre gängor i m62 till toppbultarna än m60.
Man har ju läst om att de blir gängpaj väldigt lätt.
Eller är de bara en skröna?
- kungen12321
- Posts: 435
- Joined: 23 Jan 2011, 15:41
- Location: Jönköping
Re: BMW M5 E34 V8 - THE PIG IS BACK UPDATE!!!
Falaffel wrote:Fint bygge du.
Vad haru fått tag i dom där flashiga lådorna du hade ventilmekanismen i?
Och är de bättre gängor i m62 till toppbultarna än m60.
Man har ju läst om att de blir gängpaj väldigt lätt.
Eller är de bara en skröna?
Tro det ej men dom är köpta hos biltema. Fyller sin funktion
Mot alla odds:)
Arp bult i alu blocken kan du glömma. Är 12.9
Bult från Sikko som gäller alt. hos dina lokala järnhandel.
Dras 82nm +/- 2nm.
Skall vara samma gänga i m60/m62 som jag förstått. Är i allfall samma bult så drar den slutsatsen:)
2013: M50B28 525hk/658nm
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;