Page 7 of 7

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 31 Jan 2013, 08:42
by Dorado
Tack för informationen xelerator och RoDe!
Catchtanken läcker inte ett smack och luktar inte heller. Inte för det behövs för den "gubbakörning" på gatan jag håller på med, men snyggt är det. Vi får se hur vi gör med installationen. Det finns ju 2 andra projektbilar i garaget med högre ambitioner som behöver en snygg catch 8)

Perfekt information om bakaxeln RoDe! Vi har läst och kollat SFRO's regler vad vi kan. Vi håller med dig! Klarar vi vikten, skall resten av bilen vara byggd att klara effekten!
Jag hoppas kunna visa upp ditt bygge på någon träff i sommar. Det finns några småsaker som jag vill fixa till först bara och sedan registrering och besiktning.
Och byta ut de där sittastill-stolarna! De passar inte 204cm och 110kg mig, av någon anledning. Ni har inga snygga och bra stolar över?

Mvh
/// Dorado

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 31 Jan 2013, 11:06
by RoDe
Det enda som skiljer bakvagnen från en m3e30 bakvagn är utväxlingen på diffen som är 3,25 på m3 och 3,73 på denna bil.

Dit med ett reservhjul. Tunga 18" fälgar. En komplett inredning.

Lycka till med reggningen.

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 02 Feb 2013, 11:07
by Dorado
Du läser mina tankar RoDe 8)
Tänker väga bilen som den är på återvinningens stora våg i nästa vecka. För att se i vilken härad vi ligger.
De tar ju betalt per 10kg när man lämnar skrot där, så vågen borde vara tillräckligt exakt för att ge en indikation vad bilen väger nu.
Sedan på med de modifieringar du nämner (ev några fler) och så ringer vi SFRO för en första koll och diskussion.

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 13 Feb 2013, 03:56
by Linkan_V95R
Mycket intressant tråd.

Har en idé om att singelturbo konvertera samt manuellkontertera min Supra MKIV -93 och då har jag tänkt såhär:

Just nu är den automat, och just nu är det ju fel bakvagn mot manuella. så hela bakvagnen flyttas över från en manuell.

Lådan byts ifrån automat A340E till Getrag V160 (Supra standard 6vxl låda)

Soppasystemet byggs om för att palla E85.

Sedan singelkonverteras dubbellturbo sexan.

Bromsarna tas från en Eurospec Supra tillsammans med stålomspunna slangar (Min är japanimport så den har mindre bromsar runt om) och monterar en annan lämplig huvudbromscylinder.

Går detta att regga tro?

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 13 Feb 2013, 13:06
by Carlsson
Linkan_V95R wrote:Mycket intressant tråd.

Har en idé om att singelturbo konvertera samt manuellkontertera min Supra MKIV -93 och då har jag tänkt såhär:

Just nu är den automat, och just nu är det ju fel bakvagn mot manuella. så hela bakvagnen flyttas över från en manuell.

Lådan byts ifrån automat A340E till Getrag V160 (Supra standard 6vxl låda)

Soppasystemet byggs om för att palla E85.

Sedan singelkonverteras dubbellturbo sexan.

Bromsarna tas från en Eurospec Supra tillsammans med stålomspunna slangar (Min är japanimport så den har mindre bromsar runt om) och monterar en annan lämplig huvudbromscylinder.

Går detta att regga tro?


Eller så säljer du din å köper en manuell så spara du lite pengar :D

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 13 Feb 2013, 14:27
by Linkan_V95R
Carlsson wrote:
Linkan_V95R wrote:Mycket intressant tråd.

Har en idé om att singelturbo konvertera samt manuellkontertera min Supra MKIV -93 och då har jag tänkt såhär:

Just nu är den automat, och just nu är det ju fel bakvagn mot manuella. så hela bakvagnen flyttas över från en manuell.

Lådan byts ifrån automat A340E till Getrag V160 (Supra standard 6vxl låda)

Soppasystemet byggs om för att palla E85.

Sedan singelkonverteras dubbellturbo sexan.

Bromsarna tas från en Eurospec Supra tillsammans med stålomspunna slangar (Min är japanimport så den har mindre bromsar runt om) och monterar en annan lämplig huvudbromscylinder.

Går detta att regga tro?


Eller så säljer du din å köper en manuell så spara du lite pengar :D



Jo men då byter man ju inte växellåda/bakvagn dvs man kan inte regga som ombyggt fordon =) Tänkte att detta var en väg att gå om man vill köra singelturbo lagligt =)
Fick min för ett bra pris, så jag tjänar nog på att bygga om den jag har =)

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 15 Feb 2013, 08:15
by therealpinto
Linkan_V95R wrote:Mycket intressant tråd.

Har en idé om att singelturbo konvertera samt manuellkontertera min Supra MKIV -93 och då har jag tänkt såhär:

Just nu är den automat, och just nu är det ju fel bakvagn mot manuella. så hela bakvagnen flyttas över från en manuell.

Lådan byts ifrån automat A340E till Getrag V160 (Supra standard 6vxl låda)

Soppasystemet byggs om för att palla E85.

Sedan singelkonverteras dubbellturbo sexan.

Bromsarna tas från en Eurospec Supra tillsammans med stålomspunna slangar (Min är japanimport så den har mindre bromsar runt om) och monterar en annan lämplig huvudbromscylinder.

Går detta att regga tro?


Jag har haft en kund med en liknande idé. Men han använde ett eftermarknadsbromskit, och jag skulle säga att det ändå är precis på gränsen till ombyggt fordon eftersom både växellåda och bakvagn egentligen är seriemässiga detaljer.

Hur mycket skiljer det på bromsarna?

/Gustaf

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 15 Feb 2013, 10:18
by bmw_fredde
En fråga till dig Gustaf! Är det du som har hand om dom flesta "turboregningar" eller går det bra med vilken sfro besiktningsman som helst? Du bor ju en bit ifrån Vadstena...
Mvh

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 15 Feb 2013, 11:29
by therealpinto
Normalt sett arbetar ni med er närmsta besiktningsman, jag kan ge support via telefon/mail till er om det behövs.

Gustaf

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 15 Feb 2013, 19:05
by RoDe
En fråga till Gustaf...

Detta med bromsar.

Låt oss säga en e30 som ska reggas med turbo. Räcker det med att byta till större bromsar från en mer effektststark bil, tex m3e36 (320hk) eller måste man ta det ett steg vidare och använda sig utav 4-kolvsok?

Vet om bilar som reggats med värre oem bromsar där sfro gubbar godkänt detta, men samtidigt gnäller vissa på att det sättet inte är tillräckligt ombyggt.

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 15 Feb 2013, 22:10
by TheMan
Va tror ni om diff till e28 med m60? Klarar man en reggning på 188 diff eller måste man ha 210?

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 17 Feb 2013, 09:59
by therealpinto
Utgångspunkten är ju att bromsarna ska klara effekten och vikten. Men vi ger ju också råd/ställer krav baserat på våra erfarenheter av besiktningsorganen i närheten av kunden. Om vi vet att de är "griniga" på att man använder "originaldelar" från vassare modeller så är det bättre att direkt rekommendera andra delar. Annars är risken stor att ni bara får problem vid regbesiktningen.

Angående diff - jag vet inte. Det beror ju på vad din e28 hade original (diffen ska vara utbytt om det ska vara ombyggt fordon), och det beror på hur mycket effekt och vrid BMW själva hade framför den mindre diffen.

/Gustaf

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 17 Feb 2013, 10:36
by erikjakan
TheMan wrote:Va tror ni om diff till e28 med m60? Klarar man en reggning på 188 diff eller måste man ha 210?


Satsa på 210 direkt!

Lär inte palla länge med 188 o våldning

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 17 Feb 2013, 11:51
by TheMan
Min e28 520 har 168 diff org. En 188 lamelldiff måste ju kunna hålla för v8 effekten tycker jag.

Det blir mycke enklare om jag kan köra med 188 diff då jag bara kan köpa en 528 bakvagn och muttra dit en lamelldiff.

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 26 Feb 2013, 02:09
by Linkan_V95R
therealpinto wrote:
Linkan_V95R wrote:Mycket intressant tråd.

Har en idé om att singelturbo konvertera samt manuellkontertera min Supra MKIV -93 och då har jag tänkt såhär:

Just nu är den automat, och just nu är det ju fel bakvagn mot manuella. så hela bakvagnen flyttas över från en manuell.

Lådan byts ifrån automat A340E till Getrag V160 (Supra standard 6vxl låda)

Soppasystemet byggs om för att palla E85.

Sedan singelkonverteras dubbellturbo sexan.

Bromsarna tas från en Eurospec Supra tillsammans med stålomspunna slangar (Min är japanimport så den har mindre bromsar runt om) och monterar en annan lämplig huvudbromscylinder.

Går detta att regga tro?[/quote

Jag har haft en kund med en liknande idé. Men han använde ett eftermarknadsbromskit, och jag skulle säga att det ändå är precis på gränsen till ombyggt fordon eftersom både växellåda och bakvagn egentligen är seriemässiga detaljer.

Hur mycket skiljer det på bromsarna?

/Gustaf



Detta är vad jag har hittat:

Fram:
Olika ok, 4 kolvs ok på euro spec och 323mm skivor.
Och 2 kolvs ok 296mm skivor på jspec, större skivor (323mm) från -95 framåt

Bak:
Mindre skivor på jspec (307mm) fram till -95

Min är en J-spec -93 så den har dom små bromsarna original.

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 27 Feb 2013, 17:36
by therealpinto
Frambromsarna är det ju inget problem med, det du måste kolla är att det verkligen är olika bak också (även oken).

Gustaf

Re: Omgjorda regler SFRO?

Posted: 28 Feb 2013, 12:11
by Linkan_V95R
therealpinto wrote:Frambromsarna är det ju inget problem med, det du måste kolla är att det verkligen är olika bak också (även oken).

Gustaf


Här är står skillnaderna på bromsarna =)

http://www.mkivsupra.net/vbb/showthread ... ake-setups