Page 7 of 13
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo.Just nu:Skyddsbur
Posted: 02 Nov 2013, 11:20
by HellMek
Loordan wrote:kärringdrickat är för min andra hälft:D
Men i helgen bygger vi bur. kastar upp några bilder när det är klart istället:)
Fyfan vad du ligger i, har du inget liv?
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo.Just nu: Grenrörsbygge
Posted: 03 Nov 2013, 09:32
by Loordan
Haha, man kanske har llite annorlunda prioriteringar ibland men
Nej men vi rullade bort bilen till polarens jobb och då är det ju smidigt o panga i buren där istället för o va på mitt jobb. och deras fabrik drar igång på måndag igen så då ska man helst vara klar:)
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo.Just nu: Grenrörsbygge
Posted: 03 Nov 2013, 10:24
by Loordan
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo.Just nu: Bläster o lackering
Posted: 06 Nov 2013, 11:48
by Loordan
buren är klart sen i söndags. har stått i garaget nu en stund men ikväll svetsar vi igen lite fix o trix saker för att sedan köras till blästring o lackering .bilen kommer vara borta ca 2 veckor så då har jag lite tid med maskinen så länge!
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo.Just nu: Bläster o lackering
Posted: 06 Nov 2013, 14:57
by johankihl
Anslut ett rör till andra cylinderbanken också när du ändå har så gott om plats.
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo.Just nu: Bläster o lackering
Posted: 08 Nov 2013, 11:52
by Loordan
Aj aj kapten. Säkerligen nödvändigt!
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo.Just nu: Bläster o lackering
Posted: 13 Nov 2013, 21:03
by Loordan
Jaha, Håller på o byter fjädertorn i nuläget,Så på måndag åker bilen iväg mot blästringen.
Då är det ju dax för lite motor.
Och receptet lyder
M62b44
Coopering
12.9 toppbult.
H-profil stakar
nya vevlager o kolvringar,ventiltätnignar, planat o indianslipade ventiler.
lucas 1200cc spridare
e85 såklart
m60 ventilfjädrar (dubbla) och kanske m60 insugningskammar har inte bestämmt mig. vet inte om det funkar så bra ännu.
60mm wg.räcker väll med en wg? ska ha ca 1-1,3 i laddtryck
Kullagrad kina kopia .74 turbo 68 kompressor ar 0.98 avgas
4" dp sen 3" efter 150cm.
2" tryckrör fram till Ic och därefter 3" till spjäll
60mm dump.
Vems
Ingen vanosstyrning
60mm grenrör
dw200 intank och sen 2 044 från catchtank nuke filter 8mm matning och 8 retur. std bmw mått borde räcka?
fuelrailen ? tror ni standrad railen räcker till eller ska man köpa nuke rail?
Standard btr eller eftermarknads?
iallafall så borde motorn hålla riktigt bra för 600hk.det är nog vad turbon klarar av ändå.
tidigt ladd är iallfall trevligt.
eller vad tror ni? nått annat att göra iordning samtidigt?
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo.Just nu: Motorrecept,soppa?
Posted: 16 Nov 2013, 10:01
by Loordan
Är det inte bättre o sätta wg röret direkt i kollektorn istället? sitter o tittar på det där. och det blir "rörigt" att ta från andra banken o skarva på. smidigare o göra nytt istället? för då funkar det ju
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo.Just nu: Motorrecept,soppa?
Posted: 18 Nov 2013, 18:01
by Loordan
Behövs värmepaketet tror ni ?
Hur mycket hjälper det att kyla ner motorn ?
Blir det jävligt immigt utan paket?
Finns ju dom små "race" värmepaketen som är väldigt små.
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo.Just nu: Motorrecept,soppa?
Posted: 18 Nov 2013, 18:04
by ToTTeN
Loordan wrote:Behövs värmepaketet tror ni ?
Hur mycket hjälper det att kyla ner motorn ?
Blir det jävligt immigt utan paket?
Finns ju dom små "race" värmepaketen som är väldigt små.
Jag körde utan på vintern i vintras utan problem.
Å nu i sommar har jag haft 2st 8" fläktar som jag endast kört igång för att ventilera ur röken..... Ej kört dem när de regnat.
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo.Just nu: Motorrecept,soppa?
Posted: 19 Nov 2013, 06:54
by Loordan
Ofan. Ja då kanske man klarar sig.
tänkte mest på hur mycket värmepaketet hjälper med att avleda värme.
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo.Just nu: Motorrecept,soppa?
Posted: 20 Nov 2013, 21:16
by Loordan
Jaha, Det blir iallafall AN10 soppa. matning och retur.
Och såköper jag ett "race värmepaket" så jag kan få lite varmluft, Jag har tänkt att ha armerad spriralslang som går genom kupeutrymmet, från bagage till motor, Det skall inte vara problems. så länge man inte har en råtta i bilen som gnager.och på matning och retur slangen då så sätter jag t kors precis innan kupe, och drar slangarna till kupevärmaren där.så den saken är ju biff kan jag tänka mig!
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo.Just nu: Motorrecept,soppa?
Posted: 20 Nov 2013, 21:31
by Marbu
Loordan wrote:Jaha, Det blir iallafall AN10 soppa. matning och retur.
Och såköper jag ett "race värmepaket" så jag kan få lite varmluft, Jag har tänkt att ha armerad spriralslang som går genom kupeutrymmet, från bagage till motor, Det skall inte vara problems. så länge man inte har en råtta i bilen som gnager.och på matning och retur slangen då så sätter jag t kors precis innan kupe, och drar slangarna till kupevärmaren där.så den saken är ju biff kan jag tänka mig!
¨
an10 soppa är ju aningen overkill, där kan du ju spara in om du känner för de
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo.Just nu: Motorrecept,soppa?
Posted: 20 Nov 2013, 21:35
by Loordan
STD sopparör är ju 8mm inv. Ska jag åka med dom istället ?
Sv: Re: Loordans E36 M62b44 Turbo.Just nu: Motorrecept,soppa
Posted: 20 Nov 2013, 21:40
by Bmw*Alex
Loordan wrote:STD sopparör är ju 8mm inv. Ska jag åka med dom istället ?
8mm funkar till mkt pang i kolvarna
Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo.Just nu: Motorrecept,soppa?
Posted: 20 Nov 2013, 22:06
by Loordan
Nice! Förresten var jag lite trött. An10 blir på oljeslangarna. An8 hade jag tänkt innan. Men nukkan jag ju använda mig av dom fina org rören som går under bilen!
Re: Loordans E36 M62b44 Turbo.Just nu: Motor demonterad
Posted: 24 Nov 2013, 18:14
by Loordan
Jaha, Motorn är demonterad. Efter lite jävelskap med vanosenheterna som sitter på kamaxel så flöt det på.
Måste åka in till bmw o beställa lite glidskenor osv för monteringen sen. Stora kedjan och oljepumpskedjan var hel slut. annars är loppen kanon fina. så det var bra!