Page 7 of 18
Posted: 22 Dec 2010, 23:00
by JMK Racing
Termostat..! = motorn mår bra..
Man vet ju hur kalla sommardagar Sverige har ibland nu mer.!
Posted: 22 Dec 2010, 23:46
by Casy
M3 E36 oljekyl är ganska stora, dom kyler nog ganska bra om termostaten är åt helvete. Dom är väl nästan 450mm långa, 80mm hög och 50mm djup. Om jag nu köper en som är 280x70x40 så tycker jag det borde funka. En M50 med stor snurra utvecklar väl massvis med värme?
Men som jimmy säger, fungerar det inte tillfredsställande så blir det lös termostat. Jag har resurser på jobbet att tillverka alla möjliga delar för detta ändamål... det är bland annat därför jag vill prova
Posted: 23 Dec 2010, 10:20
by Jimmy
Prova på du... Det är ju jättedumt att lyssna på dom som säger sig ha provat och vet.
Posted: 23 Dec 2010, 10:22
by JMK Racing
Det är ju alltid kul o utveckla saker man kan tillverka själv,..
Posted: 23 Dec 2010, 11:29
by Casy
Jimmy wrote:Prova på du... Det är ju jättedumt att lyssna på dom som säger sig ha provat och vet.
Dumt vet jag inte, men jag har inte blivit helt övertygad bara
Jag har ställt frågor som fortfarande är obesvarade. Och att detta inte skulle fungera jämfört med M3 E36 som delvis inte har någon turbo, och dessutom en mycket större oljekylare. "markus" drog en värdelös jämförelse och tycker M50 är svår att få upp i vattentemp, det tycker inte jag. Jag har haft bilar med M50 förut. "Grefven" har provat... det är ju bra, men är det samma typ av bil?
Är det någon som kör M50 med turbo och har testat köra med liten oljekyl, då är jag idel öra
Posted: 23 Dec 2010, 11:38
by Bmw*Alex
Jag förstår inte vad som är problemet med att förstå ? kör du utan termostat så tar det 100 år helt enkelt att få upp tempen.och med en oljekyl så kommer det ta ännu längre tid.
mvh
Posted: 23 Dec 2010, 11:59
by Casy
Bmw*Alex wrote:Jag förstår inte vad som är problemet med att förstå ? kör du utan termostat så tar det 100 år helt enkelt att få upp tempen.och med en oljekyl så kommer det ta ännu längre tid.
mvh
Problemet är väl alla sånna som påstår sig veta utan att ha provat med just den setupen jag ska köra med. M3 E36 har 3ggr så stor oljekylare, dessutom ingen turbo.. är det en bra jämförelse?
Du menar att termostaten även styr oljan inne i själva motorn, och inte bara oljekylet?
Posted: 23 Dec 2010, 12:22
by Bmw*Alex
Casy wrote:Bmw*Alex wrote:Jag förstår inte vad som är problemet med att förstå ? kör du utan termostat så tar det 100 år helt enkelt att få upp tempen.och med en oljekyl så kommer det ta ännu längre tid.
mvh
Problemet är väl alla sånna som påstår sig veta utan att ha provat med just den setupen jag ska köra med. M3 E36 har 3ggr så stor oljekylare, dessutom ingen turbo.. är det en bra jämförelse?
Du menar att termostaten även styr oljan inne i själva motorn, och inte bara oljekylet?
Har du ingen termostat så cirkulerar ju oljan runt runt hela tiden, har du en termostat så öppnar den ju vid en vis temperatur och börjar då cirkulera oljan . Jag är inte så påläst på hur oljan cirkulerar med eller utan ja vet bara att det tar 100 år utan. Jag prövade på en 323a med orginal oljekyl jag hade utan termostat och bilen stod på tomgång ca 10-15 min sedan körde jag 5 mil som tar ca 35-40 min och då när jag var framme så var oljan uppe i 85 grader.Segt som fan om du frågar mig.
mvh
Posted: 23 Dec 2010, 13:00
by Jimmy
Om du ligger och åker motorväg exempelvis... Då kommer du kyla ner maskin. Det har inget att göra med vilken setup du kör... Det är bara sunt förnuft och inte nåt som behöver provas.
Men gillar man att glida runt med kall olja i maskin så är det ju kanon.
Posted: 23 Dec 2010, 13:21
by Silverboy
Problemet med din tanke er at en liten kjøler gjør en "dårlig" jobb om man virkelig kjører hardt, da du virkelig trenger kjøleren, men så gjør den for "god" jobb når man har kald olje, og når man har kald olje, da er det ubetydelig hvorvidt man har en org maskin eller en 1000hk maskin, for man skal uansett da kjøre LUGNT, og da blir det heller ingen større varme utvikling (jo, oljen renner gjennom turbon, men det er vel av mindre betydelse), bare en kyl som holder tempen nede, og man får fortsatt ikke gitt gass for å utvikle den varmen som trengs for å få varm olje..
Når man omsider etter mange mil har fått den varmen man vil ha, og gir gass og skal kjøre hardt, så blir kanskje en mini oljekjøler for liten..
Posted: 23 Dec 2010, 16:00
by Casy
@ Silverboy
Bra skrivet, det är sånna inlägg man vill få
Vet du vad oljans optimala temperaturområde är?
Vad kan jag förväntas få för oljetemp utan termostat, om det är låt säga 20 grader varmt ute? Och finns det lösa termostater att köpa? Eller kan man ta från någon annan bil?
Posted: 23 Dec 2010, 16:15
by Casy
Jimmy wrote:Men gillar man att glida runt med kall olja i maskin så är det ju kanon.
Vad är kallt, 80?
Posted: 23 Dec 2010, 16:17
by Bmwandreas
Den blir nog 30-40 grader på landsväg. Bra temp är 70-100 grader.
Posted: 23 Dec 2010, 17:36
by Jimmy
Köp ett löst termoblock
Posted: 23 Dec 2010, 21:47
by Casy
Jag lugnar mig med oljekylet. Tänker kolla vilken temp den håller utan kylare till att börja med, så får jag laborera vidare därifrån. Vart är bästa stället att montera oljetemp.. innan turbon?
Posted: 23 Dec 2010, 22:33
by Bmw*Alex
Casy wrote:Jag lugnar mig med oljekylet. Tänker kolla vilken temp den håller utan kylare till att börja med, så får jag laborera vidare därifrån. Vart är bästa stället att montera oljetemp.. innan turbon?
tråget funkar yperligt
mvh
Posted: 23 Dec 2010, 23:26
by Casy
Vore smidigt om jag kunde sätta både oljetryck och oljetemp på oljefilterhuset, i samma utgång som turbon tar olja ifrån
Om det får plats.. verkar vara trångt