Page 7 of 14

Posted: 24 Apr 2006, 06:10
by _Kalle_
wuffee wrote:Jo, men billmans bil har jag inte sett på evigheter och hezzes häckar väl på åland eller något va?
Men visst är de möjligt att de finns fler.. inte konstigt då orange är den bästa frägen ;)


det är sant, o billmans gamla bil ska tydligen lackas om i en annan kulör. Kan hålla med om att orange gör sig bra på e30 =)

Posted: 10 Jun 2006, 21:20
by wuffee
Jaha ja gott folk.. efter ett par bäss så känner jag att jag ska dela med mig om hur långt jag har kommit.. Jag har nu fått hjälp med att svetsa alla jädra tryckrör utav svetsar-staffan och dratt lite el utav en annan polare och jag kan nu dra runt han på the sthart motor! Gott som fan! :).. KÄnner att de börjar närma sig slutet på en 2½ år historia..
Nu väntar jag bara på 60mm böjjen från bäckis innan uppstart! Sen ska min 2.0:a få bekänna färg.. Fuck cubic inches.. small block is the shit :P..

BIlder kommer stay tuned!

Mvh
Uffe

Posted: 30 Jun 2006, 21:28
by wuffee
Jaha, då har man varit i garaget idag och försökt starta pärlan med lite hjälp utav OCRPettson! Tack som fasen för hjälpen!
Dock gick de inte som vi planerat direkt..
Verkar vara något skumt med tändningen för han hostar typ bara till 1 gång å då är de baktändning på skiten :roll: , så felsökning kommer..

Men lite bilder hann de bli iaf!

Image

Image

Image


Mvh
Uffe

Hann ju även med en tur på minimoton ;)

Image

Posted: 01 Jul 2006, 01:14
by peppe
Du andvänder orginal trigger och 60-2 hjulet?

Har ni strobbat och sett så att den prickar av rätt på markeringen? 0:a sprutet och strobba då ska den träffa mitt på sträcket.

Vi fick justera min rätt duktigt innan vi kom nära sanningen förra året. Nicke bytte till orginal trigger + hjul nu i sommar och den fick också justeras duktigt, även fast vi har samma prylar.

Men ni kanske redan har gjort det :)

Posted: 01 Jul 2006, 09:11
by wuffee
Allt du sa har vi absolut inte gjort! :roll: Får nog ta och göra de! Ska jag bara försöka lösa någon manual till sprutet så jag vet hur jag ska nolla :roll: ..

De blir till att försöka sig på det här idag!

Tack

Mvh
Uffe

Posted: 01 Jul 2006, 11:15
by peppe
Okej!


Det tycker jag absolut ni ska göra, det är steg 1 för att få motorn att gå. Vi testade Nickes E21:a med mina settings då vi var utan strobe en kväll. Den ville inte gå och sedan då vi fick stroba visade det sig att den var helt feljusterad, alltså graderna för givaren. Små skumt.

Posted: 01 Jul 2006, 13:53
by flp
då vi strobade upp min bil så stod tändningen ca 15grader fel.
så som peppe säger, en väldigt bra idee att kolla upp de :)

MVH Micke

Posted: 01 Jul 2006, 15:18
by wuffee
Ja vi har felsökt nu å blir fortfarande inte kloka på de.. Han baktänder något så gudens.. lyfte spridarbryggan för att se att spridarna duschade som dem ska å de gjorde dem, baktände och brann ur ventilhålen ;)..

Killen som hjälper mig med detta ska nu prata med lite folk här och där som förstår sig på haltech.. Eventuellt får vi väl stroba igen, den funkade inte sådär jädra bra.. Men, nu samlas de kraft och information inför nästa helg..

Mvh
Uffe

Posted: 02 Jul 2006, 00:46
by peppe
Bra, att ha koll på tändningen är steg 1 som sagt, annars kan ni bli grå håriga :)

Posted: 02 Jul 2006, 10:05
by wuffee
Hehe, skojar inte.. tror de gråa håren börjar komma fram ;).. MEn de är fan inte lätt att köra strobolampan på startmotorn alltså.. blinkar ju inte sådär hejdlöst fort ;)..

Ska ut å göra ett sista ryck nu.. annars får de vara till nästa helg då jag inte har tid innan :roll:

Posted: 02 Jul 2006, 12:37
by DelJoJJo
Gud va lite fälgar kan göra på en bil du.. ser ju bra ut nu =)
Och om ja ska säga mitt så tycker ja du e duktig korkad ulf om du lackar dem svarta.. lika korkad om du sätter dit dekoren :wink: ... men du har ju aldrig lyssnat på mig innan =)

Posted: 02 Jul 2006, 12:48
by kallevedlund
ta ur alla stift, anslut 1ans stift och jorda det, anslut stroblampan som vanligt och ställ in fast tändning på 0 grader.
Nu är det bara att köra på starten så får du justera triggervinkeln tills TDC markeringen är på 0 grader :wink:

Posted: 02 Jul 2006, 14:13
by wuffee
Ja du kusin, jag tänker då inte lackera dessa fälgar svarta.. Å jag tvekar faktiskt på dekoren också.. För om jag skippar dekoren slipper jag fixa listerna runt dörrar å så svart då dessa matchar fälgarna som krom ;)




skurt wrote:ta ur alla stift, anslut 1ans stift och jorda det, anslut stroblampan som vanligt och ställ in fast tändning på 0 grader.
Nu är det bara att köra på starten så får du justera triggervinkeln tills TDC markeringen är på 0 grader :wink:



Mja, men alltså, hur ställer man in den fasta tändningen med ett DIS-4:a då.. har ju ingen fördelare att vrida på längre ;)..
Hur mycket går de att justera triggern i vinkel då.. rör sig ju om ytterst få hundradelar, fast kanske räcker?

Sen en till lite kurios fråga.. Vad ska Trigger Gain stå på Samt Trigger BTDC?

Mvh
Uffe

Posted: 02 Jul 2006, 20:56
by OCR Pettzon
Tändningen ändrar vi i sprutet. vi kör med lampan och ändrar tändningen tills makeringarna är vid varandra. Då är värkliga tändningen 0 grader. Va tändingen står på i sprutet får vi se. Men sen är vi ju lite osäkra på kopplingsschemat till spridarna. Är ju den blå, röd/blå och en röd/grön kabel men vilka som ska till vilka cyl är ju lite oklart. Har ju inget redigt kopplingsschema till de... Men kanske någon här som vet?

Posted: 02 Jul 2006, 21:12
by kallevedlund
OCR Pettzon wrote:Tändningen ändrar vi i sprutet. vi kör med lampan och ändrar tändningen tills makeringarna är vid varandra. Då är värkliga tändningen 0 grader. Va tändingen står på i sprutet får vi se. Men sen är vi ju lite osäkra på kopplingsschemat till spridarna. Är ju den blå, röd/blå och en röd/grön kabel men vilka som ska till vilka cyl är ju lite oklart. Har ju inget redigt kopplingsschema till de... Men kanske någon här som vet?

ni ska inte ändra tändläget tills det blir rätt utan triggervinkeln (i sprutet)!

Posted: 02 Jul 2006, 22:01
by wuffee
får väl försöka oss på att meka med triggervinkeln då kanske... Alla sätt är bra om man inte prövat de innan...

:)

Posted: 03 Jul 2006, 04:08
by OCR Pettzon
skurt wrote:
OCR Pettzon wrote:Tändningen ändrar vi i sprutet. vi kör med lampan och ändrar tändningen tills makeringarna är vid varandra. Då är värkliga tändningen 0 grader. Va tändingen står på i sprutet får vi se. Men sen är vi ju lite osäkra på kopplingsschemat till spridarna. Är ju den blå, röd/blå och en röd/grön kabel men vilka som ska till vilka cyl är ju lite oklart. Har ju inget redigt kopplingsschema till de... Men kanske någon här som vet?

ni ska inte ändra tändläget tills det blir rätt utan triggervinkeln (i sprutet)!


Mhm, ok de är den man ändrar på då...