Page 7 of 9

Posted: 31 Jul 2010, 10:46
by mikael_st
ahh okej.. Får kolla upp det då. Är sugen på civinco.

Posted: 31 Jul 2010, 10:48
by Grooverhound
mikael_st wrote:ahh okej.. Får kolla upp det då. Är sugen på civinco.


Civinco e väl piggyback? lr e ja ute å seglar?

Posted: 31 Jul 2010, 12:46
by Overcharged
det är nog vems och megasquirt installationer du har sett med org spolar för dem har tändsteg i boxen.

Posted: 31 Jul 2010, 13:45
by mikael_st
civinco finns som piggyback och stand alone, men jag tänkte på piggybacken ja.

Posted: 01 Aug 2010, 15:37
by Bmwandreas
Jag skulle köra Megasqirt istället för Civinco alla dagar i veckan.

Posted: 01 Aug 2010, 16:00
by mikael_st
hmm jag är inte alls insatt i det, men man (jag) vill ha något som är enkelt att koppla in samt lätt att återställa till orginal :? Civinco pnp verkar vara att bra alternativ dock dyrt..

Posted: 01 Aug 2010, 16:18
by M3JONAS
mikael_st wrote:hmm jag är inte alls insatt i det, men man (jag) vill ha något som är enkelt att koppla in samt lätt att återställa till orginal :? Civinco pnp verkar vara att bra alternativ dock dyrt..


Civinco verkar rena dyngan tycker jag. Krångligt å hålla på med och begränsade inställningsmöjligheter.
två polare har haft det och den ena har kastat bort det och ersatt med autronic och den andra ska kasta skiten...

Posted: 01 Aug 2010, 16:54
by peppe
Skulle hellre montera förgasare istället för Civinco, det är uppfattningen jag har fått...

Posted: 01 Aug 2010, 17:06
by Bmwandreas
Ja det är nog det värsta jag hållt på med.

Posted: 01 Aug 2010, 18:08
by pizza
Civinco är rent skräp, bättre å mappa original nästan, BARA stökigt.
Köp ett beggat SMC eller VEMS så kommer du mkt längre för mindre pengar, alt. ett Link Storm eller ViPec V44.

Pizza

Posted: 01 Aug 2010, 20:13
by mikael_st
asså okej. Har hört ifrån en erfaren motorbyggare att han gillar Civincos stand alone system då dom är väldigt smidiga och har en fantastiskt support.

Finns det andra alternativ till m50b25 som är "plug n play" ?

Posted: 01 Aug 2010, 20:47
by Grefven
Man kan skicka sin motorhärva till ppf och få den plug n play med vipec. Fantastisk lösning.

Ska man bara ha myseffekt så kan man göra som med min turk. Länk finns i min signatur.

Posted: 01 Aug 2010, 22:10
by M635 forever
E24 wrote:
Bmwandreas wrote:Räknar man på bmw:s effektangivelser är det ca 30% effektförlust mot vad dynapacken visar.

530 236hk = 157 whp
M5 3.8 = 240 whp
M3e46 = 250 whp
M5 e39 = 299 whp


man blir lite besviken när man läser sånt :P

Dock stämmer inte 30% förlust alla gånger? Patriks M635 (M635forever) fick 252whp på Bert-olas dyno. Den motorn har visserligen portade kanaler. Men orginal ska de ha 276 i motorn?

/Farre

Rättelse!
Den fick 254,1 whp och har 286 i motor original.
Enda som är gjort i motorn är masserad topp med raceslipning på ventiler.
Originalsprutet har mappats av J.Weise innan toppen moddades.
En ommappning av sprutet skulle ge några hk till förmodligen, då den går snålt på låga varv och fett från 4500rpm.
Var en M5 E39 med nybytt vanos och nya LMM:s som fick 306whp precis före min bänkades, han åkte fort och gömde sig med bilen efter resultatet.

Var även en E30 320is (italienska M3:an) med kolfiberinsug vassare kammar och masserad topp + ommappat originalsprut, han fick 180whp som bästa pull, men hade på rullar bänkat fram runt 230whp.
Varför skiljer det så mycket på rullar mot dynapacken?

Posted: 02 Aug 2010, 10:05
by Fido85
har ni annars nån aning om hur mkt tändningen klarar då det är inbyggt?

Re: Oöppnad M50 = 406 whp :)

Posted: 23 Dec 2011, 23:06
by Söderling
Orginal M50 bromsad 560hp 633nm på hjulen hos ppf vid 1.5bar

Re: Oöppnad M50 = 406 whp :)

Posted: 23 Dec 2011, 23:27
by Pacman
Har missat denna tråden så jag börjar på sida ett nu....

140% får inte jag det till.
Räknar man med ungefär samma förluster i drivlinan så får jag det till 124% effektökning med 1,1 bar, vilket i sig är väldigt bra. Hur mkt hade ni mappat tändning etc för att få 167 whp som sugis? Den ökade effektiviteten kan förklaras med att E85 trivs bra med det kompet och det laddtrycket. Squishareor etc är optimalt vid just den lasten för det bränslet. Bra kombo med andra ord.

Re: Oöppnad M50 = 406 whp :)

Posted: 24 Dec 2011, 09:34
by Bmwandreas
Den va optimerad som sugis med E85 före.