Page 7 of 48
Posted: 15 Dec 2009, 23:51
by pro_mille
Nu har vi klippt till en rostfri plåt till tankbygget, 1800mm x 800mm.
Ska bockas och valsas till imorrn kväll, sedan svetsas ihop och sicklas spår i.
Blev 2333 material.
Posted: 16 Dec 2009, 00:38
by s2_i_e30
ni donar på.. fränt
Posted: 17 Dec 2009, 01:20
by pro_mille
s2_i_e30 wrote:ni donar på.. fränt
Japp lite händer det.
Tanken börjar ta form.
Tjoa och Arvo hjälpte till att bocka och valsa till plåten till rätt form.
Vi fick chansa lite med valsningen, men lyckades rätt ok med det.
Tjoa och Arvo tejpar dit papp skivor för att kunna svetsa skarven med skyddsgas.
Så där nu blåser vi in gasen...
Efter att skarven svetsades så sicklades plåten, Arvo är nöjd.
Sedan punktades sidorna fast.
Fick en idé man skulle kanske bygga venturitunnel av tanken heh he..
Näedå, överflödig plåt kapades bort, och Arvo tiggade ihop sidorna.
Nu ska vi börja med att tillverka lucka till tanken, så man kan få ner catchtanken och pumparna.
Samt få dit soppa anlutningarna.
Posted: 04 Jan 2010, 21:09
by pro_mille
Fick hem min nya växellåda idag, det är en 4L80E.
En 4stegs låda baserad på TH400
Tung pjäs, väger hela 80kg ink.halvpall.
Tillverkad -94, dom här lådorna kom -93, sitter på större Pickuper och vanar.
Den har suttit på en 4WD diesel pickis, därför denna konstiga "strut"
Skruvade bort struten.
TH400 struten passar nästan rakt på, styrdiametern är 1.4mm för stor.
Bra tung denna gjutklump.
Ska ta och svarva av styrdiametern denna vecka.
Ska även svarva ner längden på struten 5-6mm.
Bjuder även på ett par bilder på motorbygget.
Ska använda högra anslutningen som inlopp till trycklådan och vänstra till dumpen.
Bra högt blir det.
Måste fräsa av 10-20mm på insuget, går precis fritt för huven nu, men inte med blivande "fake" luftrenaren.
Posted: 04 Jan 2010, 21:15
by stiiiv_
ser skit bra ut jimpa
ska lådan preppas lite
måste komma över och kolla nån dag
Posted: 04 Jan 2010, 21:58
by pro_mille
stiiiv_ wrote:ser skit bra ut jimpa
ska lådan preppas lite
måste komma över och kolla nån dag
Tack Stiiv!
Jodå Anders på AE Bil&Motor i Dunker ska fixa lite med lådan.
Han hjälper till med ny turbin oxå.
Men först ska jag provmontera lådan och bygga nya fästen till växellådsbalken.
Jo gör så, bara o kika över.
Posted: 06 Jan 2010, 19:57
by pro_mille
Var till jobbet idag och svarvade om struten.
Först svarvade jag till diametern och planet på stora sidan.
Därefter bytte jag til mjuka backar och svarvade ner höjden på struten 5mm.
Fick svarva styrdiametern till packboxen ett par mm djupare så den går att montera.
Posted: 07 Jan 2010, 21:18
by pro_mille
Provmonterade lådan för att kunna bygga växellådsfäste och fästen till balken.
Trodde att jag skulle behövt kapa eller banka in plåten i växellådstunneln,
men det gick fint att montera i lådan på plats.
Fick hjälp av Andy och Tobbe med det.
Struten passade fint efter svarvning.
Kardanen verkar vara lagom lång, skönt att slippa göra om den.
Beställde en passande Strange yoke till kardanen.
Har börjat göra om växellådsbalken, imorrn ska jag svetsa nya fästen till den i ramen.
Och nytt fäste till växellådskudden.
Posted: 09 Jan 2010, 22:21
by pro_mille
Posted: 20 Jan 2010, 03:39
by pro_mille
Fick lite gjort idag, tog och fräste ner insuget 15mm för att få lite mer frigång till motorhuven.
Glasblästrade insuget efter fräsning.
Nästa vecka ska vi fräsa spår för termostat.
Fullgas!
Min finurliga kugghjulsdrivning.
Posted: 20 Jan 2010, 04:54
by Blöjan
Mycke balla grejor i denna tråd, I like!
Angående pumpen till turbon så skulle jag aldrig våga pumpen gå i intervaller.
Ta en pump som har mindre flöde istället, krävs ju också lite tryck för att oljan ska passera genom turbon. Samt att när turbon arbetar så flödar den mkt mer.
Men allt de där vet säkert du ändå, känner jag
Biltema har oljepumpar som ska funka. Annars så kan man ju alltid installera en tryckregulator också, de kan ju faktist va riktigt bra o göra.
Ett jämnt flöde tror jag på lr tillochmed en progressiv! men nu börjar jag bli lite jobbig..
Keep up!
Posted: 20 Jan 2010, 06:34
by johankihl
Den här tråden är alltid lika roligt att titta i när det har blivit uppdateringar
Har du gjort spjällhuset själv också? Respekt till er som orkar och kan göra så mycket fina egna lösningar hur som
Posted: 20 Jan 2010, 15:05
by pro_mille
pampers_38 wrote:Mycke balla grejor i denna tråd, I like!
Angående pumpen till turbon så skulle jag aldrig våga pumpen gå i intervaller.
Ta en pump som har mindre flöde istället, krävs ju också lite tryck för att oljan ska passera genom turbon. Samt att när turbon arbetar så flödar den mkt mer.
Men allt de där vet säkert du ändå, känner jag
Biltema har oljepumpar som ska funka. Annars så kan man ju alltid installera en tryckregulator också, de kan ju faktist va riktigt bra o göra.
Ett jämnt flöde tror jag på lr tillochmed en progressiv! men nu börjar jag bli lite jobbig..
Keep up!
Det är bara retur olja som pumpen kommer att pumpa, tryckoljan kommer från motorn.
Tänkte först köra eget system till oljan men ska testa först detta.
johankihl wrote:Den här tråden är alltid lika roligt att titta i när det har blivit uppdateringar
Har du gjort spjällhuset själv också? Respekt till er som orkar och kan göra så mycket fina egna lösningar hur som
Jodå spjällhuset tillverkade jag från början till min lustgasmatade smallblock motor som jag hade i en Camaro -67:a
Den var någe våldsam på strippen heh he
Posted: 20 Jan 2010, 22:44
by Blöjan
Aha, de va bra tänkt av dig!
Posted: 01 Feb 2010, 20:43
by pro_mille
Blev lite mekande idag, har börjat göra om kylarfästet så att intercoolern får plats i den.
Kapade av plåten och breddade den 9cm.
ICen kommer bli nästan helt gömd
Tar lite bilder imorrn.
Posted: 02 Feb 2010, 20:36
by pro_mille
IC och kylarfästet nästan klar.
Gjorde den tvådelad.
Har ritat på var skarven är.
ICen blir bra gömd
Får tillverka ny fläktkåpa till viskofläkten.
Ev. ska jag montera en elfläkt framför AC-kondensorn.
Posted: 05 Feb 2010, 12:15
by pro_mille
Idag kom det ett lass med prylar från SummitRacing
Beställde även lite prylar till några andra polare, blev skaplig dollarkurs 10.15kr per dollar
Min lilla hög med delar.
Howard rullkam
.600" i lyft in o ut och 110 grader lobeseparation.
Duration vid .050" 258grader in och 268grader ut.
Blev även ett set Howard rull-lyftare
CalCustom ventilkåpor, någe högre.
Och fina FelPro ventilkåps packningar, klart bättre än korkpackningar.
6tums luftfilter.
TCI databox till växellådan.
Kabelhärva till lådan.
Strange yoke.
Automatlådekylare.
Lite packningar och kamlager.