Page 7 of 22
Posted: 02 Dec 2008, 11:44
by r.ivars
kan något gå fel, så självklart gör det de...
Posted: 02 Dec 2008, 13:46
by M3JONAS
Typiskt, fick inte insuget plats?
Posted: 02 Dec 2008, 15:40
by ScratcH
Det blev lite väl tajt för insugningsrören.....
Mitt alu-block var 70mm högt så jag tog en rövare å fräste allt ur en del men det gick ju inte hem...
Har en ganska enkel lösning på g... ska cadda lite ikväll
sen ska det väl bli bra..
Posted: 02 Dec 2008, 16:30
by M3JONAS
Tänk på att det är rätt tight nedåt för att kunna få bort oljefiltret samt slangarna till oljekylaren.
Posted: 02 Dec 2008, 19:50
by ScratcH
M3JONAS wrote:Tänk på att det är rätt tight nedåt för att kunna få bort oljefiltret samt slangarna till oljekylaren.
Ska till garaget å dubbelkolla alla mått i morn
Posted: 03 Dec 2008, 08:05
by Nisse977
Najs bygge!
Vad använder du för rem till kompressorn? Är det en "vanlig" universal ribbrem som man kan köpa i diverse längder på Mekonomen eller är det nån speciell kompressorrem som ska tåla mer påfrestning?
Posted: 03 Dec 2008, 09:31
by ScratcH
Nisse977 wrote:Najs bygge!
Vad använder du för rem till kompressorn? Är det en "vanlig" universal ribbrem som man kan köpa i diverse längder på Mekonomen eller är det nån speciell kompressorrem som ska tåla mer påfrestning?
Tack!!
Det är av typen POLY-V PK rem 6 ribbor finns massor av längder på mekonomen.
Ta en titt här för mer info och om du tänkt svarva egna hjul:
http://www.conveyorteknik.se/fileadmin/ ... Blight.pdf
Lycka till med bygget.
Posted: 03 Dec 2008, 11:08
by Nisse977
Tackar för PDFen! Men är det samma 6 rib remhjul till alla remmarna? Samma vinkel på de små v-spåren osv?
Posted: 03 Dec 2008, 12:26
by M3JONAS
Det finns olika mått på multiribremmar men just den modellen som heter pk har måtten 3,56mm mellan toppen på "ribborna" och den är 5,5mm hög. Finns andra modeller som heter tex ph, pl, pm samt pj som har andra mått.
Posted: 03 Dec 2008, 14:29
by Nisse977
Aha! Jag har ju köpt några remhjul till kompressorn, har inte tänkt på vad det är för typ av spår, det verkar vara standard för kompressor till bil i alla fall. De andra typerna används kanske i industrin eller har jag fel?
Hur stora steg finns remmarna att köpa i. Tänkte så man inte bygger värsta fina kompressorfästet och sen hittar man ingen rem som har rätt längd...
Om det är 3,56 mellan topparna och 5,5mm höga, så innebär det att V-vinkeln är 35,87grader vilket låter som en konstigt mått? Men ribborna kanske inte går ut i en spets? Tänkte då på hur jag ska svarva spåren i min remskiva till veven
Edit: Mätte ett remhjul jag har liggandes, och det verkar vara 40graders vinkel på spåren.
Posted: 03 Dec 2008, 15:48
by jol
Såklart hjälper man kompressorkollegor
http://www.autokatalogen.se/afw/lulea/v ... Id=n282491
3PKx863mm är tre ribbor, 863mm lång. Så upp till ett par meter finns ju
Posted: 06 Dec 2008, 10:41
by pro_mille
ScratcH wrote:M3JONAS wrote:Jag körde med en spännare från cheva 350, sitter på tex nyare picksisar å kostar en knapp tusenlapp på hansen racing. Den var iaf toööräckligt kraftig.
Testar min V70 spännare till en början enligt trial and error principen
Men tack för tipset.
Hur går det själv med uppdateringarna av motorn?
V70 spännaren, är den fast?
Bäst att alltid köra med en fjädrande spännare, då tappar du inte spännkraften när motorn varvas upp.
Har testat med fasta spännare som följer med vissa kompressorkit, brukar inte fungera bra på multiribbrem.
Posted: 07 Dec 2008, 21:34
by ScratcH
pro_mille wrote:ScratcH wrote:M3JONAS wrote:Jag körde med en spännare från cheva 350, sitter på tex nyare picksisar å kostar en knapp tusenlapp på hansen racing. Den var iaf toööräckligt kraftig.
Testar min V70 spännare till en början enligt trial and error principen
Men tack för tipset.
Hur går det själv med uppdateringarna av motorn?
V70 spännaren, är den fast?
Bäst att alltid köra med en fjädrande spännare, då tappar du inte spännkraften när motorn varvas upp.
Har testat med fasta spännare som följer med vissa kompressorkit, brukar inte fungera bra på multiribbrem.
Nopp, den är fjädrande, men vet inte än om fjädern är tillräckligt hård
Posted: 08 Dec 2008, 05:15
by pro_mille
Oki.
Spännare som är gjorda för multiribbremmar funkar fint.
Ta isåfall en från någon bil med lite kraftigare spännare.
Posted: 08 Dec 2008, 08:07
by Nisse977
De där spännarna från BMW M50-S50 ska ju funka fint
Posted: 15 Dec 2008, 16:59
by ScratcH
Posted: 15 Dec 2008, 18:21
by johankihl
Sjukt mäktigt. Man vet inte att man är rik förrän man äger en båt med vattenkanoner för piratbekämpning
Tro om den killen steker något när han lägger till i hamnarna