Page 7 of 28

Posted: 22 Jan 2008, 23:01
by kopi
AndreasT wrote:Silken MONSTER ic =)


ellerhur.. jag har en saab 9000 ic till salu :D den är stor och tunn

Posted: 23 Jan 2008, 02:48
by JErngren
vart hittade du intrumenthållaren på panelen??

Posted: 23 Jan 2008, 15:34
by pelko
Jo lite får man väll kapa, lätta är ju som trimma :D

Hållaren är köpt på Biltema för 99 pesetas.

mvh Mathias

Posted: 23 Jan 2008, 22:37
by pelko
Idag gjorde jag inte mycket men lite. Rev toppen på den gamla motorn då den ska bli en jigg och så ska ventilerna säljas till en kille. Sedan slipade jag bort hammarlackden jag tidigare målat med på runt dörrkarmen för att få bort all rost under ordentligt, slipade det sedan också så det bara är att lacka. Utöver det så låg jag på golvet i bilen och slipade runt kardantunneln och fasiken vad tid det tar om det ska bli bra.

Jag ska även helsvetsa alla summar som är pressade ihop från fabrik, bör bli styvare.

Imorgon börjar jag kapa fronten för att börja passa in motorn om mina nya 535 e28 kuddar kommer.

Bilder:

Org motorn isär.
Image

Racetoppen med extra svarta förbränningsrum för högre laddtryck, typ ;)
Image

Slipade runt dörren, har ingen bild på andra sidan.
Image

Golv + kardantunnel.
Image

Sedan köpte jag en ny p-ända också då den gamla va kass.
Image

mvh Mathias

Posted: 23 Jan 2008, 22:47
by peppe
Ang. bulten så är det ju bara att loctite'a den lite så är det nog inga som helst problem.

Posted: 23 Jan 2008, 22:54
by pelko
peppe wrote:Ang. bulten så är det ju bara att loctite'a den lite så är det nog inga som helst problem.


Skitbra, har redan kletat på det så det borde bli kanon!

mvh Mathias

Posted: 26 Jan 2008, 01:48
by pelko
Provmonterade motorn lite smått idag med mina e28 kuddar och 328 motorfästen. Lutningen blev mildare än vad jag trodde. Jag kapade även fronten så att det blir lättare att föra in motor och låda i ett paket, får se hur jag löser fronten sen igen för det blir väldigt lite plats för kylare + elfläkt med org balk.

Jag hade tänkt att köra med ett adaptergrenrör först men det blir inget med det då allting blir kaos, det kommer bli ett riktigt grenrör med en gång istället.

Bilder:

E30 org kudde till vänster och e28 535 till höger.
Image

Motorn i med balk.
Image

Kapade som sagt sedan balken.
Image

Efter det blev det lite smidigare att ta ur och sätta i motorn.
Image

Fästet på avgassidan.
Image

Det vanliga problemet med insug + bromsservo, vet fan inte hur jag ska göra där än men jag kanske kör så.
Image

I detta område skall turbo, grenrör, downpipe och tryckrör samsas, vi får se hur det blir.
Image

Kommer mer imorgon igen.

mvh Mathias

Posted: 27 Jan 2008, 02:57
by pelko
Började måtta in hela paketet med lådan idag och det vart ganska så trångt faktiskt, fick banka i torpeden en del för att fixa det. AndreasT var även förbi och vi får se hur vi gör med grenröret, fick lite planer på att montera det i höjd med balken, alltså inte toppmonterad. Fördelarna blir låg tyngdpunkt, lättare att bygga avgas + tryckrör, mindre värme i motorrummet, mindre risk att farbror blå ser det och mer plats ovanför. Men vi får se som sagt. Jag bankade även i höger hjulhus, vid turbon, för att ge den mer plats om den monteras där.

Imorgon kapar jag vidare!

Bilder:

Motor och låda i ett paket.
Image

I bilen med lite annat halvt monterat för att se hur det ungefär kommer bli.
Image

Här ser man hur vi fick banka i torpeden, var på håret att det gick.
Image

En annan vy över motorrummet. Om turbon blir toppmonterad så kommer den sitta ungefär som på bild, dock lite rakare och högre upp.
Image

Frammifrån. I höjd med balken är som sagt ett alternativ för turbon.
Image

Tryckrören kanske dras rätt över generatorn och ner till IC'n, alternativt via "golvet" på sidan.
Image

Sedan tog vi ett varv i garaget, jag bakom ratten :)
Image

mvh Mathias

Posted: 02 Feb 2008, 01:45
by pelko
Var i garaget efter skolan idag och bytte stötdämparna + fjädrarna bak, sedan gjorde jag massa småskit som att provmontera spakstället, slipa karosserikit osv. Alla skarvar i bilen kommer svetsas efter att jag har fått väck all äcklig massa. Det kommer bli skoj att se vad den väger sedan men nackdelen är att den knappt ser sänkt ut då den inte väger ett skit. Får se hur jag löser det. Jag köpte även en ljuddämpare och ett flexrör av AndreasT i veckan, får se om dämparen dämpar något efter att ha plågats en sommar i hans bil :D

För övrigt får vi se hur mycket som jag ska göra innan sommaren men det ser förjävligt ut under bilen så det vore skönt att få det fräsht där men det får nog vänta tills jag lackar om hela bilen till nästa år. Nya bussningar och topplagringar i bakvagnen blir det iallafall då den vart orolig som satan då jag körde med den förra sommaren.

Bilder:

Tattarlösning istället för fjäderspännare, totalt livsfarligt.
Image

Stötdämpare och fjäder borta.
Image

På plats.
Image

Image

Diffästet, bör nog förstärkas förr eller senare.
Image

Ljuddämparen, ska kutta ändrören och svetsa på en fin krök sedan.
Image

Flexröret.
Image

Kapat lite mer som sagt, får se hur djupt in mot rutan man kan ta innan den faller ner.
Image

Som ni ser är det fortfarande en SUV :(
Image

Något liknande detta vore lagom - PS bild.
Image

Sedan spaken i bilen, just nu fungerar trean och fyran med en massa jävla glapp.
Image

Image

Kommer mer imorgon.

mvh Mathias

Posted: 02 Feb 2008, 02:20
by B00ST
Du ska alltså köra med den bakvagnen?

Posted: 02 Feb 2008, 09:26
by pelko
B00ST wrote:Du ska alltså köra med den bakvagnen?


Både ja och nej, pengarna börjar tryta så fram tills juni då man får lön så ska den sitta där. Sedan får jag se vad man hittar.

mvh Mathias

Posted: 03 Feb 2008, 15:58
by P.Herrdahl
Det där med "fjäderspänningen" såg ruskigt osäker ut. Hoppas ni klarade det med fingrarna i behåll. :wink:

Posted: 03 Feb 2008, 18:44
by powerpak
Om du tänker kompletteringssvetsa karossen så sträcksvetsar du den bara, hör med rallysnubbarna hur de brukar göra, jag har själv gjort det på en Lancer evo för ett gäng år sen.

Posted: 03 Feb 2008, 21:35
by pelko
Menar du att man gör "punkter" på 2-4cm och med kanske 5cm mellanrum?

mvh Mathias

Posted: 03 Feb 2008, 21:46
by AndersJ
Om du är intresserade av 325:ans främre ok och skivor (biltema) så kan du ju hojta till. Har en uppsättning liggande.

Posted: 03 Feb 2008, 23:14
by pelko
AndersJ wrote:Om du är intresserade av 325:ans främre ok och skivor (biltema) så kan du ju hojta till. Har en uppsättning liggande.


I dagsläget har jag inget större behov av det, tack ändå! :)

mvh Mathias

Posted: 03 Feb 2008, 23:48
by r.ivars
hupp hupp, du har haft lika kul som mig med slipandet,, fråga.. varför slipar du? jag har tappat anledningen till att jag började... haha =)

ps, om du får nån frän idé på hur man slipar ner bakom fjädertornen, dra mgi ett pm ;)