Page 7 of 8

Posted: 04 Jul 2006, 15:19
by AndreasT
Ja båda styrningarna var på plats. Men dom har ju slagit i packningen med på samma ställe så förstår inte ritkigt hur det kan ha blivit så.
Har varvat max 6500rpm :?

Posted: 04 Jul 2006, 23:02
by bmw_fredde
låter ju helskumt..

Posted: 04 Jul 2006, 23:49
by worre
pelle råkade väll ut för något liknade på sin m50

Posted: 05 Jul 2006, 06:25
by AndreasT
Ja verkligen, vad råkade Pelle ut för då, som var liknande mitt fall?
Vad var orsaken?

Posted: 05 Jul 2006, 06:46
by Fido85
fy vad trist :(

Posted: 05 Jul 2006, 10:20
by worre
AndreasT wrote:Ja verkligen, vad råkade Pelle ut för då, som var liknande mitt fall?
Vad var orsaken?
hans packing tryckte mellan cyl samt att den tryck ut i en kylkanal

Posted: 05 Jul 2006, 11:21
by kallevedlund
För att åstakomma dett har ju antingen toppen rört sig (vilket verkar högst otroligt pga styrstiften) eller så har ventilen gått i kolven av ngn anledning, krökt sig och på så sät fått tag i kanten...
Kan inte se nån annan möjlighet :roll:

Posted: 05 Jul 2006, 20:03
by AndreasT
Skurt - du har nog rätt, rengjorda kolvarna ordentligt idag och på avgassidan kan man se att ventilurttagen har små antydningar till kontakt med ventilerna. Därav måste ventilerna böjt/krök sig och tagit i både packning och cylinderlopp.

Frågan är ju bara hur går det använda blocket igen efter planing eller är det skrot tror ni? Ventilerna och styrningar på avgassidan måste också vara kassa.

Posted: 05 Jul 2006, 20:07
by Bäckis
Så länge inte skadan i loppet gör att packningsytan är skadad så borde det spela mindre roll då det är ovanför ringarna. Bara hona bort om något sticker ut.

Posted: 06 Jul 2006, 20:58
by AndreasT
Jupp skall kolla med motorrenoveraren om det finns något fortsatt liv men det tror jag.
Avgasventilerna såg inte så pigga ut direkt. Brukar styrningarna också gå åt helvete när man kröker ventilerna?
När man har ventilerna i styrningarna, tillåts det att det glappar något då eller skall det vara helt glappfritt med okej styrningar?
Frågan är hur länge jag har åkt med detta, borde väl sänka prestanda en del!

Image

Posted: 06 Jul 2006, 21:05
by Bäckis
Det ska vara spel i styrningarna. Hur mkt är en fingertoppskänsla för mig, men jag vet faktist inte i mått.

Posted: 06 Jul 2006, 22:18
by Insanity
Hur kan avgas ventilerna va kritvita??
Gått jätte snålt å jätte varmt eller har du gjort nåt med dom??

Posted: 06 Jul 2006, 22:32
by Ludde
ja avgasventilerna har säkert nypt och slagit i kolvarna
mappade du med bredbanslambda?

Posted: 07 Jul 2006, 15:32
by AndreasT
Org fjädrar ja, hade varvstoppet på 6500rpm men när jag dragit fullt på 1:an har det hänt den kommit upp i 6700-6800 på loggarna dom gånger jag kollat.

Ja ventilerna ser kritvita ut, har mappat med bredbandslambda, legat runt lambda 0.82 fullast och runt 18 grader tändning vid 1bar.

Posted: 10 Jul 2006, 19:34
by Ludde
i en överladdad bil bör man ha 0.04-0.075mm i spel på insugsventil
och 0.05-0.11 på avgasventil


och på sug motor
insugsventil 0.02-0.03
avgasventil 0.03-0.04

Posted: 27 Jul 2006, 16:17
by AndreasT
Nya planer på G!

Nya motorfästen för ändrad lutning med tds ZF låda:
Image
Image

Något måste man ha att göra på semestern knepande ihop ett grenrör för passa precision sc serien mfl. Återstår att slipa vid kollektorn dock.

Image
Image
Image
Image

Nästa på schemat är tillverkning av insug.