En affär som inte blev av
Posted: 12 Mar 2011, 13:34
Säljare: Manuel på MH-GTR.com
Köpare: Jag
Varan: 4 fälgar till min Z3 coupé med custom offset, pris uppåt 20ooo:-.
Förord:
Jag har förståelse för att man som leverantör prioriterar kunder olika.
Jag har förståelse för att man avslutar en affär utan att leverera eller få betalt vid oförutsägbara händelser man inte kunnat påverka.
Jag dålig förståelse för att man ignorerar en kund under en längre tidsperiod
Jag har ingen förståelse för att man under lång tid inte hör av sig till kund för att ens bekräfta att affären inte blir av.
Här följer en logg över en beställning av fälgar till min BMW Z3 Coupé som MH-gtr.com ville hjälpa mig med i juni 2010 (HAN hörde av sig till MIG!), men som trots ihärdiga försök inte gick att få klar.
Jag vill understryka att syftet med detta inlägg är att lägga korten på bordet för att låta folk se hur EN affär en mängden (dock enda jag haft med denna åf) kan gå till. Jag vet så klart inte säkert, men tror (och hoppas) att denna affär är MH-gtr.com's all-time-low. Detta är vad som hände:
==================================================
2010-juni;
Beställer fälgarna av MH-gtr.com efter att han kontaktat mig när jag satt ut en köpesannons på fälgar till Z3 Coupé.
Manuel hjälper mig med att mäta vilken offset som blir lagom på just min bil efter att jag åkt upp till honom (10 mil enkel resa för mig, säkert uppemot en timmas tid i anspråk från honom - men troligen okej med tanke på att han gör en affär som trots bra pris inte är helt utan vinst för honom.
Pratar lite allmänt med honom och konstaterar att det verkar vara en trevlig person med sunt business-tänk och jätteduktig på att produktutveckla och producera tekniskt avancerade saker i sin verksamhet. Vi pratade business i allmänhet och hans firma i synnerhet - kände att vi fick bra kontakt och att jag t.o.m. kunde vara till ev hjälp för honom med kontakter i framtiden.
_____________
2010-augusti;
Fälgarna levererades till MH-gtr.com under semestern, men då han inte var på plats (bortrest) så lyckades fraktfirman snubbla bort fälgarna, stulna alltså. Fraktfirman fick ta på sig händelsen enligt den infon jag fick av MH-gtr.com.
Ny beställning görs av MH-gtr.com till ATS (tillverkaren i Tyskland).
___________
2010-oktober;
Jag frågar Manuel när fälgarna kommer, han kollar med ATS i Tyskland vilket är tur eftersom leverantören kört på fel dimension (tur då att första uppsättningen fälgar blev stulna!).
___________
2010-11-10;
Jag får besked från Manuel att jag inte kan få 10" breda fälgar bak på min Z3 coupé på den fälgmodellen, finns inte tillräckligt material. Nergradering till 9½" bak beslutas. Notera att det nu gått 5 månader från beställning.
Skillnad i pris från 10" till 9½": €30 per fälg. 237:-/fälg med dagens kurs (474:- totalt).
2-3 veckor till i leveranstid pga felet från leverantören.
Frakten står antingen ATS i Tyskland eller Manuel för (högst troligt ATS) eftersom det dragit iväg så här länge i tid.
___________
2010-11-11;
Mailbesked från Manuel att han pratat med ATS i Tyskland och att de imorgon ska återkomma med ny ritning för godkännande av Manuel.
___________
2010-11-30;
Besked från Manuel via telefon att mina fälgar är färdiga i Tyskland på ATS. Hans egna är dessvärre försenade, så han frågar om jag kan vänta 2 veckor till innan transport. Jag ger honom den tiden (eftersom han ev står för frakten och att två veckor i sammanhanget är lite...). Tycker jag är väldigt givmild här med tanke på förutsättningarna - men känns bra ändå då jag känner att jag också kan bjuda till lite på detta strulande projekt - det kanske bättrar sig nu och framåt.
___________
2011-01-21;
Besked i förra veckan att fälgarna nu finns hos Manuel 10 mil bort, så ber jag att få återkomma för upphämtningsdatum.
Två mail från mig till honom denna veckan utan svar. Ringer idag och det visar sig att han är i Tyskland, lovar återkomma när han kommer till hotellet på kvällen (vilket inte hände!).
Kaaanske jag kan hämta fälgarna på söndag, vilket jag som tolkar som "inte ens chans". I övrigt trodde Manuel att han mailat mig (vilket han inte gjort), därefter undrar han om hans sms gått fram vilket det inte heller gjort. Här börjar det helt klart kännas som att Manuel inte har rent mjöl i påsen eftersom min mail alltid finns online och min telefon likaså. Han är den enda någonsin som varken lyckats maila eller sms:a till mig. Varningsklockor...
___________
2011-02-06;
Jag sms:ar och mailar honom, då ringer han upp. Han är tydligen i Stockholm och ska med flyget på Arlanda till Tyskland för att träffa BMW i hans projekt som hållt på en månad nu. Han blir borta hela veckan, men kommer hem nästa helg. Han är trött och utarbetad som vanligt.
Han lovar ringa mig på onsdag eller torsdag i veckan för att lämna besked när jag kan hämta fälgarna. Han överväger att ta en helg ledig (framgick inte vilken helg dock...). Han sa också att han hade två kunder till som väntar på att få hämta sina fälgar (en från Göteborg och en från Växjö, stackars jävlar...).
___________
2011-02-12 (lördag);
Skickat sms på onsdag, torsdag och fredag utan svar. På fredagen skickar jag även mail. Lördag ringer jag, ingen som svarar. SMS:ar att jag kan hämta fälgarna under morgondagen (söndag) alternativt nästan vilken dag som helst i veckan. Dessutom skriver jag till honom att jag vill backa ur affären om jag inte fått möjlighet att hämta fälgarna senast fredag (dvs en veckas framförhållning, inte alls orimligt med tanke på att fälgarna funnits hos honom i snart en månad).
Får svar på sms att han ursäktar sig men sitter i möte. "Åker hemåt på måndag". Mao borde jag kunna hämta dem på tisdag, alternativt onsdag eller torsdag... Jag fick inga signaler om att jag inte skulle få möjlighet att hämta fälgarna när han kom hem!
Sms:ar till honom att jag vill att han hör av sig när han kommer hem så jag kan hämta när han kommit hem. Hoppas han åtminstone svarar...
____________________
2011-02-15 (tisdag);
SMS:ade utan svar, ringde utan svar. Ringde igen och blev "borttryckt" (röd lur, dvs upptaget efter några signaler). Detta var på eftermiddagen (kl 15-16). Han hörde inte av sig heller resten av kvällen.
____________________
2011-02-16 (onsdag);
SMS:ade påminnelse om att jag backar ur affären om jag inte ges möjlighet att hämta fälgarna senast fredag. Inget svar.
Ringde honom också utan att han svarade. (Varför varför varför kan jag inte få besked? Verkar solklart att MH-GTR.com (Manuel) inte vill prata med mig för att han ljugit ihop en story istället för att göra en affär med mig!
____________________
2011-02-17 (torsdag);
Inte hört någon från Manuel, och jag har inte heller ringt honom. Anser att det är hög tid för honom att meddela mig hur han vill göra med affären, inte hört någon från honom öht sedan i söndags då han skulle komma hem på måndag kväll.
____________________
2011-02-18 (fredag);
Inte hört något från Manuel idag heller, trots att det är sista dagen för honom att rädda affären. Att han inte ens hör av sig är anmärkningsvärt.
____________________
2011-02-28 (måndag);
Inte hört något från Manuel öht, tråkigt.
____________________
2011-03-12 (lördag);
Jag har fortfarande inte hört något från MH-gtr.com. Såg för ett par dagar sedan att MH-gtr.com har skrivit någon köpesannons. Tydligen så har han iaf tid för detta och därmed samtal med framtida kunder/leverantörer - men inte med mig.
Beslutar mig för att publicera detta för att få feedback på om jag är för otålig eller om det finns allmän acceptans för denna typ av affärer från andra privatpersoner på nätet.
Iom denna publicering (och med tanke på att det gått så lång tid utan besked) är denna affären också avslutad.
____________________
Med tanke på utfallet och mängden tid som lagts på detta kan det inte bli annat än ett solklart streck av fem möjliga. Är jag snäll skulle det kunna vara en etta, men finns ingen anledning till att det ska bli annat än ett streck kort och gott. Ingen leverans, inget besked och lång tid har gått. Lågvattenmärket ligger strax ÖVER denna nivå.
Edit i juli 2011 (ett ÅR efter ursprungliga ordern): Fortfarande inte ett ljud från Manuel på MH-GTR.com. Jag är besviken så klart, hoppas Manuel får lida för att han skött denna affären så dåligt.
Köpare: Jag
Varan: 4 fälgar till min Z3 coupé med custom offset, pris uppåt 20ooo:-.
Förord:
Jag har förståelse för att man som leverantör prioriterar kunder olika.
Jag har förståelse för att man avslutar en affär utan att leverera eller få betalt vid oförutsägbara händelser man inte kunnat påverka.
Jag dålig förståelse för att man ignorerar en kund under en längre tidsperiod
Jag har ingen förståelse för att man under lång tid inte hör av sig till kund för att ens bekräfta att affären inte blir av.
Här följer en logg över en beställning av fälgar till min BMW Z3 Coupé som MH-gtr.com ville hjälpa mig med i juni 2010 (HAN hörde av sig till MIG!), men som trots ihärdiga försök inte gick att få klar.
Jag vill understryka att syftet med detta inlägg är att lägga korten på bordet för att låta folk se hur EN affär en mängden (dock enda jag haft med denna åf) kan gå till. Jag vet så klart inte säkert, men tror (och hoppas) att denna affär är MH-gtr.com's all-time-low. Detta är vad som hände:
==================================================
2010-juni;
Beställer fälgarna av MH-gtr.com efter att han kontaktat mig när jag satt ut en köpesannons på fälgar till Z3 Coupé.
Manuel hjälper mig med att mäta vilken offset som blir lagom på just min bil efter att jag åkt upp till honom (10 mil enkel resa för mig, säkert uppemot en timmas tid i anspråk från honom - men troligen okej med tanke på att han gör en affär som trots bra pris inte är helt utan vinst för honom.
Pratar lite allmänt med honom och konstaterar att det verkar vara en trevlig person med sunt business-tänk och jätteduktig på att produktutveckla och producera tekniskt avancerade saker i sin verksamhet. Vi pratade business i allmänhet och hans firma i synnerhet - kände att vi fick bra kontakt och att jag t.o.m. kunde vara till ev hjälp för honom med kontakter i framtiden.
_____________
2010-augusti;
Fälgarna levererades till MH-gtr.com under semestern, men då han inte var på plats (bortrest) så lyckades fraktfirman snubbla bort fälgarna, stulna alltså. Fraktfirman fick ta på sig händelsen enligt den infon jag fick av MH-gtr.com.
Ny beställning görs av MH-gtr.com till ATS (tillverkaren i Tyskland).
___________
2010-oktober;
Jag frågar Manuel när fälgarna kommer, han kollar med ATS i Tyskland vilket är tur eftersom leverantören kört på fel dimension (tur då att första uppsättningen fälgar blev stulna!).
___________
2010-11-10;
Jag får besked från Manuel att jag inte kan få 10" breda fälgar bak på min Z3 coupé på den fälgmodellen, finns inte tillräckligt material. Nergradering till 9½" bak beslutas. Notera att det nu gått 5 månader från beställning.
Skillnad i pris från 10" till 9½": €30 per fälg. 237:-/fälg med dagens kurs (474:- totalt).
2-3 veckor till i leveranstid pga felet från leverantören.
Frakten står antingen ATS i Tyskland eller Manuel för (högst troligt ATS) eftersom det dragit iväg så här länge i tid.
___________
2010-11-11;
Mailbesked från Manuel att han pratat med ATS i Tyskland och att de imorgon ska återkomma med ny ritning för godkännande av Manuel.
___________
2010-11-30;
Besked från Manuel via telefon att mina fälgar är färdiga i Tyskland på ATS. Hans egna är dessvärre försenade, så han frågar om jag kan vänta 2 veckor till innan transport. Jag ger honom den tiden (eftersom han ev står för frakten och att två veckor i sammanhanget är lite...). Tycker jag är väldigt givmild här med tanke på förutsättningarna - men känns bra ändå då jag känner att jag också kan bjuda till lite på detta strulande projekt - det kanske bättrar sig nu och framåt.
___________
2011-01-21;
Besked i förra veckan att fälgarna nu finns hos Manuel 10 mil bort, så ber jag att få återkomma för upphämtningsdatum.
Två mail från mig till honom denna veckan utan svar. Ringer idag och det visar sig att han är i Tyskland, lovar återkomma när han kommer till hotellet på kvällen (vilket inte hände!).
Kaaanske jag kan hämta fälgarna på söndag, vilket jag som tolkar som "inte ens chans". I övrigt trodde Manuel att han mailat mig (vilket han inte gjort), därefter undrar han om hans sms gått fram vilket det inte heller gjort. Här börjar det helt klart kännas som att Manuel inte har rent mjöl i påsen eftersom min mail alltid finns online och min telefon likaså. Han är den enda någonsin som varken lyckats maila eller sms:a till mig. Varningsklockor...
___________
2011-02-06;
Jag sms:ar och mailar honom, då ringer han upp. Han är tydligen i Stockholm och ska med flyget på Arlanda till Tyskland för att träffa BMW i hans projekt som hållt på en månad nu. Han blir borta hela veckan, men kommer hem nästa helg. Han är trött och utarbetad som vanligt.
Han lovar ringa mig på onsdag eller torsdag i veckan för att lämna besked när jag kan hämta fälgarna. Han överväger att ta en helg ledig (framgick inte vilken helg dock...). Han sa också att han hade två kunder till som väntar på att få hämta sina fälgar (en från Göteborg och en från Växjö, stackars jävlar...).
___________
2011-02-12 (lördag);
Skickat sms på onsdag, torsdag och fredag utan svar. På fredagen skickar jag även mail. Lördag ringer jag, ingen som svarar. SMS:ar att jag kan hämta fälgarna under morgondagen (söndag) alternativt nästan vilken dag som helst i veckan. Dessutom skriver jag till honom att jag vill backa ur affären om jag inte fått möjlighet att hämta fälgarna senast fredag (dvs en veckas framförhållning, inte alls orimligt med tanke på att fälgarna funnits hos honom i snart en månad).
Får svar på sms att han ursäktar sig men sitter i möte. "Åker hemåt på måndag". Mao borde jag kunna hämta dem på tisdag, alternativt onsdag eller torsdag... Jag fick inga signaler om att jag inte skulle få möjlighet att hämta fälgarna när han kom hem!
Sms:ar till honom att jag vill att han hör av sig när han kommer hem så jag kan hämta när han kommit hem. Hoppas han åtminstone svarar...
____________________
2011-02-15 (tisdag);
SMS:ade utan svar, ringde utan svar. Ringde igen och blev "borttryckt" (röd lur, dvs upptaget efter några signaler). Detta var på eftermiddagen (kl 15-16). Han hörde inte av sig heller resten av kvällen.
____________________
2011-02-16 (onsdag);
SMS:ade påminnelse om att jag backar ur affären om jag inte ges möjlighet att hämta fälgarna senast fredag. Inget svar.
Ringde honom också utan att han svarade. (Varför varför varför kan jag inte få besked? Verkar solklart att MH-GTR.com (Manuel) inte vill prata med mig för att han ljugit ihop en story istället för att göra en affär med mig!
____________________
2011-02-17 (torsdag);
Inte hört någon från Manuel, och jag har inte heller ringt honom. Anser att det är hög tid för honom att meddela mig hur han vill göra med affären, inte hört någon från honom öht sedan i söndags då han skulle komma hem på måndag kväll.
____________________
2011-02-18 (fredag);
Inte hört något från Manuel idag heller, trots att det är sista dagen för honom att rädda affären. Att han inte ens hör av sig är anmärkningsvärt.
____________________
2011-02-28 (måndag);
Inte hört något från Manuel öht, tråkigt.
____________________
2011-03-12 (lördag);
Jag har fortfarande inte hört något från MH-gtr.com. Såg för ett par dagar sedan att MH-gtr.com har skrivit någon köpesannons. Tydligen så har han iaf tid för detta och därmed samtal med framtida kunder/leverantörer - men inte med mig.
Beslutar mig för att publicera detta för att få feedback på om jag är för otålig eller om det finns allmän acceptans för denna typ av affärer från andra privatpersoner på nätet.
Iom denna publicering (och med tanke på att det gått så lång tid utan besked) är denna affären också avslutad.
____________________
Med tanke på utfallet och mängden tid som lagts på detta kan det inte bli annat än ett solklart streck av fem möjliga. Är jag snäll skulle det kunna vara en etta, men finns ingen anledning till att det ska bli annat än ett streck kort och gott. Ingen leverans, inget besked och lång tid har gått. Lågvattenmärket ligger strax ÖVER denna nivå.
Edit i juli 2011 (ett ÅR efter ursprungliga ordern): Fortfarande inte ett ljud från Manuel på MH-GTR.com. Jag är besviken så klart, hoppas Manuel får lida för att han skött denna affären så dåligt.