Palles E30 turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Palles E30 turbo
Tjenna!
Håller förtillfället på med en turbokonventering av min e30.
(Kommer lägga till mer info samt bilder inom kort)
Motor M20B20 -90
Block Orginal
Topp Planad topp, Mira frästa ventilsäten, slipade ventiler, MLS 3mm samt ARP bultar, extraktorgrenrör i polerat rostfritt
Drivlina Orginal
Turbo Garrett från en Saab 9000 (Skall på med större snurra i vinter)
Intercooler 600*500 (har jag för mig), Öppen dump
Bränslesystem 390cc spridare, orginal bränslepump
Avgassystem 3" från turbo, 1st 3" slutdämpare
Bromsar Orginal (kommer bytas)
Chassi 60/40 väghållningskit, nya styrstag, bärarmsbussningar, bussningar till krängningshämmare, silentblock
Hur mycke bör man kunna ladda när man kör med detta utan att stakar eller liknande ger med sig?[/b]
Håller förtillfället på med en turbokonventering av min e30.
(Kommer lägga till mer info samt bilder inom kort)
Motor M20B20 -90
Block Orginal
Topp Planad topp, Mira frästa ventilsäten, slipade ventiler, MLS 3mm samt ARP bultar, extraktorgrenrör i polerat rostfritt
Drivlina Orginal
Turbo Garrett från en Saab 9000 (Skall på med större snurra i vinter)
Intercooler 600*500 (har jag för mig), Öppen dump
Bränslesystem 390cc spridare, orginal bränslepump
Avgassystem 3" från turbo, 1st 3" slutdämpare
Bromsar Orginal (kommer bytas)
Chassi 60/40 väghållningskit, nya styrstag, bärarmsbussningar, bussningar till krängningshämmare, silentblock
Hur mycke bör man kunna ladda när man kör med detta utan att stakar eller liknande ger med sig?[/b]
Last edited by corex on 14 Oct 2007, 16:47, edited 16 times in total.
Re: Palles E30 320 turbo
corex wrote:
Turbo Garrett AiResearch
Ahaa, då vet jag precis vilken turbo du menar!
Re: Palles E30 320 turbo
Micke wrote:corex wrote:
Turbo Garrett AiResearch
Ahaa, då vet jag precis vilken turbo du menar!
(Kommer lägga till mer info samt bilder inom kort)
Då har jag fått dit oljeretur från turbon samt intercoolern.
Tänkte kasta upp lite bilder här i veckan på prylarna.
Vad rekomenderar Ni för turbon till min maskin?
Den turbon jag har kommer inte passa utan att jag svarar ner fästet.
Känns som att man kan fixa en annan turbo direkt då utan att börja krångla
Tänkte kasta upp lite bilder här i veckan på prylarna.
Vad rekomenderar Ni för turbon till min maskin?
Den turbon jag har kommer inte passa utan att jag svarar ner fästet.
Känns som att man kan fixa en annan turbo direkt då utan att börja krångla
pelleman wrote:Vad har du för mål med ditt turbobygge?
Köra stripp, banåka? 400hk, 600hk eller 800hk?
Vad är det för en Garrett turbo?
Jag har ingen aning om vad det är för turbo, står AiResearch på den iaf.
Spelar inte så stor roll eftersom jag inte tänkt använda mig av den.
Målet är runt 300hk köra i stan typ, kommer även att köra på bana då och då. Kan tillägga att detta kommer för tillfället vara min bruksbil hehe
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
corex wrote:pelleman wrote:Vad har du för mål med ditt turbobygge?
Köra stripp, banåka? 400hk, 600hk eller 800hk?
Vad är det för en Garrett turbo?
Jag har ingen aning om vad det är för turbo, står AiResearch på den iaf.
Spelar inte så stor roll eftersom jag inte tänkt använda mig av den.
Målet är runt 300hk köra i stan typ, kommer även att köra på bana då och då. Kan tillägga att detta kommer för tillfället vara min bruksbil hehe
Hitta lite info angående Turbon.
Kanske finns fler modeller iofs men vad jag hitta :
Garrett/Airesearch TBO322 (T3 Series) turbos
SPECS:
Garrett model number: TBO322 (T3 series turbo)
Compressor Trim: 60
Compressor housing A/R: .60
Turbine housing A/R: .63
Horsepower Capabilities: ~325hp
Internal Wastegate: Yes
Water cooled: Yes
Wastegate setting: 7 psi
Tänkte man kan slänga upp lite bilder på det som skall monteras.
Tyvär så har jag inte haft tillgång till någon riktig kamera, så jag fick använda min mobil.
Brukisen:
På med 3" avgassystemet: (inte jag på bilden)
En sån röra, nästan så jag han tröttna innan jag påbörjade jobbet:
Mycke godis på köksbordet:
Grenrör köpt från usa:
Den omtalade AiResearch turbon:
Såhär blev oljereturen i tråget:
Insuget en aning fräschare efter tvätten:
Intercoolern monterad, den ser dock lite raddig ut. Blir nog till att lacka om:
Man får ju ta det man har, en modifierad sjukhuslyft.
Användes när jag skulle montera oljetråget samt byta motorfästen.
Toppen tillbaka från verkstaden:
Påbörjat montering av ventiler och dubbla ventilfjädrar:
Nästan färdigt:
Vad tror Ni om det?
Tyvär så har jag inte haft tillgång till någon riktig kamera, så jag fick använda min mobil.
Brukisen:
På med 3" avgassystemet: (inte jag på bilden)
En sån röra, nästan så jag han tröttna innan jag påbörjade jobbet:
Mycke godis på köksbordet:
Grenrör köpt från usa:
Den omtalade AiResearch turbon:
Såhär blev oljereturen i tråget:
Insuget en aning fräschare efter tvätten:
Intercoolern monterad, den ser dock lite raddig ut. Blir nog till att lacka om:
Man får ju ta det man har, en modifierad sjukhuslyft.
Användes när jag skulle montera oljetråget samt byta motorfästen.
Toppen tillbaka från verkstaden:
Påbörjat montering av ventiler och dubbla ventilfjädrar:
Nästan färdigt:
Vad tror Ni om det?
Lite nya bilder på monteringen.
Har dock en hel del rengörning av motorrummet kvar suck...
Ett styck MLSpackning 3mm:
Rengörning av bottendel:
Montering av ett styck topplock:
Bara resten kvar
Har dock en hel del rengörning av motorrummet kvar suck...
Ett styck MLSpackning 3mm:
Rengörning av bottendel:
Montering av ett styck topplock:
Bara resten kvar
Last edited by corex on 09 Sep 2007, 22:02, edited 1 time in total.
köra med mls packning utan att toppdecka blocket är inget att rekomendera...sorrry, har själv gjort samma misstag
E36 325 turbo 700whp+
http://www.garaget.org/m50_micke" onclick="window.open(this.href);return false;
07373375åttafem
Michael Kastari
http://www.garaget.org/m50_micke" onclick="window.open(this.href);return false;
07373375åttafem
Michael Kastari
Då har man kommit en bit till på vägen. Nu är det mer eller mindre bara tryckrören, downpipe och oljeslangar som skall på.
All smuts sitter verkligen ingrodd i lacken, har Ni något bra tips på hur man får bort detta på enklast sätt. Har tagit tinner på vissa ställen och då lossnar det ju relativt enkelt, men det är ju inte så bra för lacken.
All smuts sitter verkligen ingrodd i lacken, har Ni något bra tips på hur man får bort detta på enklast sätt. Har tagit tinner på vissa ställen och då lossnar det ju relativt enkelt, men det är ju inte så bra för lacken.