vilket låda tål mest spö?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Mackanoz
Posts: 96
Joined: 07 Dec 2005, 17:26

vilket låda tål mest spö?

Post by Mackanoz »

Vilken låda tål mest spö utav M5 3,6ans och M3 3,0ans?

Mvh: Marcus H
Mackanoz
Posts: 96
Joined: 07 Dec 2005, 17:26

Post by Mackanoz »

Ingen som vet?

nån här måste sitta med info. :roll:
emil
Posts: 177
Joined: 22 Nov 2005, 08:45
Location: Skellefteå

Post by emil »

det är som en dålig beskrivning
ska du trimma eller ska du bara köra som en idiot?
vilken låda som helst går sönder på nolltid om du missar växlar, bryter och bänder och gör FEL. med sunt förnuft och låga varv kommer de hålla länge. vet att M5-lådorna ogillar 8500 varv iaf.
Mackanoz
Posts: 96
Joined: 07 Dec 2005, 17:26

Post by Mackanoz »

emil wrote:det är som en dålig beskrivning
ska du trimma eller ska du bara köra som en idiot?
vilken låda som helst går sönder på nolltid om du missar växlar, bryter och bänder och gör FEL. med sunt förnuft och låga varv kommer de hålla länge. vet att M5-lådorna ogillar 8500 varv iaf.


Trimm.

Mvh:
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jag tippar på M3ans.
BmW[RsR]
Posts: 244
Joined: 22 Nov 2005, 14:07

Post by BmW[RsR] »

emil wrote:det är som en dålig beskrivning
ska du trimma eller ska du bara köra som en idiot?
vilken låda som helst går sönder på nolltid om du missar växlar, bryter och bänder och gör FEL. med sunt förnuft och låga varv kommer de hålla länge. vet att M5-lådorna ogillar 8500 varv iaf.


Låga varv?
Har hört typ av folk i rally att du ska växla på höga varv där du inte har vridmomentet.

Förövrigt så håller jag med
Mackanoz
Posts: 96
Joined: 07 Dec 2005, 17:26

Post by Mackanoz »

BmW[RsR] wrote:
emil wrote:det är som en dålig beskrivning
ska du trimma eller ska du bara köra som en idiot?
vilken låda som helst går sönder på nolltid om du missar växlar, bryter och bänder och gör FEL. med sunt förnuft och låga varv kommer de hålla länge. vet att M5-lådorna ogillar 8500 varv iaf.


Låga varv?
Har hört typ av folk i rally att du ska växla på höga varv där du inte har vridmomentet.

Förövrigt så håller jag med


självklart vet jag att om man misshandlar en låda fel så förstör man den på nolltid, denna var endast en fråga ang trimm. Vet att tex hammarströms växellåda håller förvånadsvärt bra iaf.
User avatar
Insanity
Posts: 699
Joined: 20 Nov 2005, 15:17
Location: Norrtälje
Contact:

Post by Insanity »

M3:ans Zf låda har jag åkt med i 2 säsonger utan ett enda problem..
Lådan känns som ny fortfarande efter ett antal bonzai starter på klistrad bana å slicks.. :twisted:
Men polarn sprängde en sån i små bitar när han skicka i fyran, så dom tål tydligen inte hur mycke som helst :)

Mvh Stefan
Äger en 10 sek e36:a =) Bästa et: 10.27@239.4
830whp & 906nm
Motor effekt
Ca: 932hk & 1015nm
www.insanity.se
Image
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

vad får man pröjjsa för en sån ZF låda, om dem ens går att få tag på begagnade,? kanske är svårt eller??
kör med en 260 från e28 535 i min volvo men känner på mej att det bara är en tidsfråga innan den ger in.
Funderar på nån modernare låda, finns det nån lite vanligare låda från tex e36 serien som håller bra,? (dvs bättre än 260 lådan) eller det kanske alla gör?? har ingen lust å bygga dit en till gamal stenålderslåda :?
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

5000 o uppåt brukar de finnas för emellanåt
/Per
a.k.a. Jevlar
christian l
Posts: 136
Joined: 20 Nov 2005, 16:56
Location: Örebro

Post by christian l »

328ans låda är väl samma som m3, isåfall är det lättare o hitta lådor
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

E34 525 har en låda som också tål en del. Heter S5D 320Z. D.v.s är specad till samma moment som M3/328 lådan.
Post Reply