M5 3,6 motor i E30. problem??

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Jonis
Posts: 1247
Joined: 17 Aug 2007, 00:47
Location: ALE Kommun (GBG)

M5 3,6 motor i E30. problem??

Post by Jonis »

HEJSAN alla goa gubbar..
spanat runt här ett bra tag å sett hur grymma ni e på BMW. (imponerad)
min fråga är som så här:
har en e30 325 -89 4dr. och har nu fått möjlighet till en 3,6 motor.
vad blir problemen och hur gör man me låda bakaxel kardan och sånt??? å måste de kapas i torped, å hur gör man me elsystem...??
e de besiktningsbart?
tacksam för svar, vet ju att ni kan de här!! :wink:

MVH
Five Star Racing!
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263

http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj :)
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
Rudolf
Posts: 402
Joined: 01 Mar 2007, 10:46
Location: Tumba(Stockholm)

Post by Rudolf »

535 låda så kan man väl använda orginal kardan?
User avatar
e30emil
Posts: 61
Joined: 27 Nov 2005, 18:28
Location: Göteborg

Post by e30emil »

borde ju gå o besikta om inte bes. gubben e allt för insatt i bmw o man bygger så de ser orginal ut.. funka iaf me m50 i min
vad gäller elen så e de väl nån signal från bakaxeln som styrboxen gärna vill ha , har jag för mig iaf. annars går den på nödprogram. men det finns ju dom som löst det.... så d nog inga problem...
325im -89 m50b28 gt37
User avatar
Jonis
Posts: 1247
Joined: 17 Aug 2007, 00:47
Location: ALE Kommun (GBG)

Post by Jonis »

men vad tål en orginal kardan för efekt då tro? å man bör väl agadiffan den då, eller skaffa riktig axel (min e tråkkig odiffad) men en riktig axel e såååå dyrt..!! :(
varför funkar inte en m5låda då?

tacksam för alla svar och funderingar...

MVH
Five Star Racing!
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263

http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj :)
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

klart du kör med m5 låda om du har en :wink:..

sen kan du köra med m5 bakaxel oxo om du nu vill de.. men det blir "lite" o modda 8) :lol:..

så det mesta går... beror på hur kunnig du är och hur mycket du är beredd att kapa i bilen..
User avatar
Freddy_boy
Posts: 11
Joined: 17 Aug 2007, 12:08
Location: Ale

Post by Freddy_boy »

Tja!kunde inte undvika att se detta 8)
Har jag fattat de rätt så e de väl ganska mycket ombyggnation för att få dit M5 bakaxel ,särskilda drivaxlar och liknande?
de känns som att de bästa hade varit en M3 bakvagn men dom växer ju inte på träd direkt :( ...
Bakhjulsdrift e bästa drift!
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

kan nån föklara lite mer va det gäller signal från bakaxel vs nödprogram etc?
User avatar
Hardstyler
Posts: 160
Joined: 20 Nov 2005, 22:30

Post by Hardstyler »

BRUZZE wrote:kan nån föklara lite mer va det gäller signal från bakaxel vs nödprogram etc?
det är hastighetsignalen. utan den så varvar det bara ca 6000rpm, men det får du lätt bort med ett trimchip...

Mvh
User avatar
Jonis
Posts: 1247
Joined: 17 Aug 2007, 00:47
Location: ALE Kommun (GBG)

Post by Jonis »

oki...
men som freddy säger så känns en m3 bakvagn eller liknande som det bästa, orginal lär pajja m5ans känns som alldeles för mycket jobb för en budget sleeper..
vilken bakvagn tycker xelerator man ska ha då? :roll:
mitt "kunnande" e inte överdrivet grymt tyvärr...
så att tanken e så lätt och hållbart bygge som möjligt!!

ha de göra bra.. 8)
MVH//
Five Star Racing!
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263

http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj :)
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
BRUZZE
Posts: 2615
Joined: 21 Nov 2005, 18:07
Location: stockholm

Post by BRUZZE »

räcker me orginal 325 axel me stora diffen väl, man kan ju bygga om kardan å slänga på sviktståls axlar, så lär man klara sig ett bra tag?
User avatar
Jonis
Posts: 1247
Joined: 17 Aug 2007, 00:47
Location: ALE Kommun (GBG)

Post by Jonis »

okaj....
men va kan få tag i ensån för lite pengar, snål som man e?!!?
tänkte också att min kusin e ju svetsare å en duktigt svetsad borde väl hålla?
a de e sant, de finns la ett företag i gbg som fixar såna axlar tror ja!?!
sen hastighetssignalen, den måste väl funka för besiktning?
mycke frågor finns de....

MVH//
Five Star Racing!
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263

http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj :)
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
User avatar
ragge_c
Posts: 877
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Skövde
Contact:

Post by ragge_c »

Hardstyler wrote:
BRUZZE wrote:kan nån föklara lite mer va det gäller signal från bakaxel vs nödprogram etc?
det är hastighetsignalen. utan den så varvar det bara ca 6000rpm, men det får du lätt bort med ett trimchip...

Mvh
eller så drar du en sladd från instrumentet till ecu
User avatar
Jonis
Posts: 1247
Joined: 17 Aug 2007, 00:47
Location: ALE Kommun (GBG)

Post by Jonis »

e säkert en korkad fråga men, ecu? :oops:

MVH
Five Star Racing!
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263

http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj :)
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
User avatar
e30emil
Posts: 61
Joined: 27 Nov 2005, 18:28
Location: Göteborg

Post by e30emil »

SPL_Racing wrote:e säkert en korkad fråga men, ecu? :oops:

MVH
styrboxen..
325im -89 m50b28 gt37
User avatar
Jonis
Posts: 1247
Joined: 17 Aug 2007, 00:47
Location: ALE Kommun (GBG)

Post by Jonis »

okaj... då e ja me.. :)

MVH
Five Star Racing!
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263

http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj :)
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
User avatar
Jonis
Posts: 1247
Joined: 17 Aug 2007, 00:47
Location: ALE Kommun (GBG)

Post by Jonis »

vad ger ett chip ca i hk/nm till M5 motorn, och vart vänder man sig då till för vettigt företag(iGBG trakten)..?!?

MVH 8)
Five Star Racing!
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263

http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj :)
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
Nobbe

Post by Nobbe »

SPL_Racing wrote:vad ger ett chip ca i hk/nm till M5 motorn, och vart vänder man sig då till för vettigt företag(iGBG trakten)..?!?

MVH 8)
Inte tillräkligt för att det ska va värt pengarna. Om det ens ger nån effekt ökning öht.
Post Reply