Konnem3 BMW M3 E30 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Konnem3 BMW M3 E30 Turbo
Bilen är en silvermetallic M3 -88
Jag har haft bilen i sju år
Följande är gjort:
Framaxel:
M3 E36 styrväxel
excentriska bärarmsbussningar
22mm krängningshämmare
Förstärkta krängningshämmarinfästningar
Coilover 60mm fjädrar med hjälpfjädrar
Bilstein Grupp N dämpare
Camber/caster plattor Millway
Distansblock
Bremo 4 piston calipers
345*32mm skivor
Fjäderbenstag
Bakaxel:
Ombyggd silentbrygga för justerbar camber/toe
Upgraderad differential 45%
Bilstein Grupp N dämpare
60mm fjädrar 180N/mm
Fjäderbensstag
Lagrade stötdämparinfästningar
18mm krängningshämmare
Z3 diffkåpa
Chassie
Lackerad i orginal lachs silber 2003
DTM front i glasfiber -92
Glasfiberhuv
Evo 3 vinge medDTM kolfiber flärp
Hella svarta strålkastare
Inredning:
Sparco Corsa säten
OMP fyrpunktsbälte
Heigo Aluminiumbur
Flockad instrumentpanel och mittkonsol
Engine:
Knivad och lättad vev
lättat och balanserat svänghjul
DTM 12.5:1 Kolvar
Sachs förstärkta koppling
286/272 kammar (Schrick)
Starkare och lättare ventilfjädrar och alu retainers
M3 e36 kedjesträckare
EVO grenrör lindat i avgasbandage med utag för avgastemp. på vaje cylinder.
48mm Spjällhus
Samco silicon slangar
Kolfiberinsug
Autronic SM2 engine management system
Bosch injectors 480ml @ 3,8 bar
Lättning:
Demonterade dimljus
Diverse onödiga behållare såsom spolarvätska mm.
Baksäte och reservhjul.
Sparco race stol.
Jag har haft bilen i sju år
Följande är gjort:
Framaxel:
M3 E36 styrväxel
excentriska bärarmsbussningar
22mm krängningshämmare
Förstärkta krängningshämmarinfästningar
Coilover 60mm fjädrar med hjälpfjädrar
Bilstein Grupp N dämpare
Camber/caster plattor Millway
Distansblock
Bremo 4 piston calipers
345*32mm skivor
Fjäderbenstag
Bakaxel:
Ombyggd silentbrygga för justerbar camber/toe
Upgraderad differential 45%
Bilstein Grupp N dämpare
60mm fjädrar 180N/mm
Fjäderbensstag
Lagrade stötdämparinfästningar
18mm krängningshämmare
Z3 diffkåpa
Chassie
Lackerad i orginal lachs silber 2003
DTM front i glasfiber -92
Glasfiberhuv
Evo 3 vinge medDTM kolfiber flärp
Hella svarta strålkastare
Inredning:
Sparco Corsa säten
OMP fyrpunktsbälte
Heigo Aluminiumbur
Flockad instrumentpanel och mittkonsol
Engine:
Knivad och lättad vev
lättat och balanserat svänghjul
DTM 12.5:1 Kolvar
Sachs förstärkta koppling
286/272 kammar (Schrick)
Starkare och lättare ventilfjädrar och alu retainers
M3 e36 kedjesträckare
EVO grenrör lindat i avgasbandage med utag för avgastemp. på vaje cylinder.
48mm Spjällhus
Samco silicon slangar
Kolfiberinsug
Autronic SM2 engine management system
Bosch injectors 480ml @ 3,8 bar
Lättning:
Demonterade dimljus
Diverse onödiga behållare såsom spolarvätska mm.
Baksäte och reservhjul.
Sparco race stol.
Last edited by Konne on 25 Sep 2008, 16:47, edited 2 times in total.
Konne
M3 E30 under ombyggnad
Bygger M3 Replika (316i)
M3 E30 under ombyggnad
Bygger M3 Replika (316i)
-
- Posts: 1085
- Joined: 20 Nov 2005, 20:56
- Location: Karlstad
- Contact:
-
- Posts: 326
- Joined: 21 Nov 2005, 13:46
- Location: Borlänge
Låter som ett grymt projekt detta....lycka till!
Lite OT:
Aluminium bur is the shit!
http://files.upl.silentwhisper.net/upload6/IMG_5637.jpg
(Min busbil)
Lite OT:
Aluminium bur is the shit!
http://files.upl.silentwhisper.net/upload6/IMG_5637.jpg
(Min busbil)
Här kommer lite bilder från i somras.
Det är från en slalomtävling.
http://rejsa.nu/im/_bantraffar/3978-new ... -9_049.jpg
http://rejsa.nu/im/_bantraffar/3978-new ... -9_191.jpg
Bilen är nerplockad i molekyler just nu men jag återkommer med lite byggbilder:
Det är från en slalomtävling.
http://rejsa.nu/im/_bantraffar/3978-new ... -9_049.jpg
http://rejsa.nu/im/_bantraffar/3978-new ... -9_191.jpg
Bilen är nerplockad i molekyler just nu men jag återkommer med lite byggbilder:
Last edited by Konne on 25 Jan 2006, 19:05, edited 1 time in total.
Konne
M3 E30 under ombyggnad
Bygger M3 Replika (316i)
M3 E30 under ombyggnad
Bygger M3 Replika (316i)
error error med dina bilder dom syns inte
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Har inte uppdaterat tråden på sisådär några år nu
Hade ialla fall en vass sugmotor i bilen i år men en kolv i ena loppet nöp så nu får man börja om på nytt. Trolig orsak var felaktigt kolvspel. Han ialla fall köra 100 mil varav 10 av dessa las på mappning.
Nu planerar jag att fixa sugmotorn samt att bygga en turbomotor paralellt.
Har beställt ett Sportevo block från BMW samt en sportevo vev.
Hade ialla fall en vass sugmotor i bilen i år men en kolv i ena loppet nöp så nu får man börja om på nytt. Trolig orsak var felaktigt kolvspel. Han ialla fall köra 100 mil varav 10 av dessa las på mappning.
Nu planerar jag att fixa sugmotorn samt att bygga en turbomotor paralellt.
Har beställt ett Sportevo block från BMW samt en sportevo vev.
Konne
M3 E30 under ombyggnad
Bygger M3 Replika (316i)
M3 E30 under ombyggnad
Bygger M3 Replika (316i)
Hämtade ett paket från BMW med ny 2,5liters vev, nya Ram lager och vevlager, nytt sport evoblock, nya sport evokolvar samt kamaxlar. Min nybyggda motor från i vintras rasade i somras efter ca 100 mils körning, så det blev till att beställa nya fina bitar.
Konne
M3 E30 under ombyggnad
Bygger M3 Replika (316i)
M3 E30 under ombyggnad
Bygger M3 Replika (316i)
Konne wrote:Hämtade ett paket från BMW med ny 2,5liters vev, nya Ram lager och vevlager, nytt sport evoblock, nya sport evokolvar samt kamaxlar. Min nybyggda motor från i vintras rasade i somras efter ca 100 mils körning, så det blev till att beställa nya fina bitar.
Det var inget dåligt paket de inte!
Gasar tills det rasar!
Bygger 335iM Turbo
Bygger 335iM Turbo