prisvärd VEMS
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
MegaTune lämnar en hel del att önska, bara att fråga de som kört MegaSquirt ett längre tag vad de tycker. När jag sett vad kommersiella höjdare erbjuder så inser man ju hur långt efter MegaTune ligger, någon borde ha tänkt på hur det är att sitta och mappa med en bärbar dator i en bil där allt bullrar och skakar och en mus eller touchpad är helt meningslös.
Men det går att leva med och är gratis, so far so good.
Med det sagt så kan man få till en en körbar motor på väldigt kort tid när allt är som det ska mekaniskt och elektriskt - och det är bredbandslambdan som gör det möjligt, helt klart. Men tro inte att en bredbandslambda löser alla mappningsproblem. Du kan inte bara belasta ur motorn och se att man har ett bra lambda-värde och då veta att den ger "bra med mos", om det är vad ni tror finns det mycket att lära.
Jag har aldrig använt auto-tune via MegaTune någon gång, bara för att få till låglast/motorvägskörning. Det är inget man ska använda på hög belastning om man inte är väldigt säker på vad man gör - oavsett vilket styrsystem man använder.
Men det går att leva med och är gratis, so far so good.
Med det sagt så kan man få till en en körbar motor på väldigt kort tid när allt är som det ska mekaniskt och elektriskt - och det är bredbandslambdan som gör det möjligt, helt klart. Men tro inte att en bredbandslambda löser alla mappningsproblem. Du kan inte bara belasta ur motorn och se att man har ett bra lambda-värde och då veta att den ger "bra med mos", om det är vad ni tror finns det mycket att lära.
Jag har aldrig använt auto-tune via MegaTune någon gång, bara för att få till låglast/motorvägskörning. Det är inget man ska använda på hög belastning om man inte är väldigt säker på vad man gör - oavsett vilket styrsystem man använder.
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Du kan tanka ner Autronics programvara gratis och prova den, där snackar vi integration och lätt att använda. Jag har inga timmar i bil med den, men en kompis har det som också suttit med MegaTune förut. Han är svår att övertyga om MegaTune's storhet.
Jag menade inte att låta som att MegaTune är oanvändbart, långt ifrån. Det går att klara sig långt med tangentbordet, men dom har inte gjort det lätt. Själva mappningsvyn är väl helt ok, men saknar t.ex. target-lambda så man ser vad man borde sikta på och det är för omständigt att byta vyer så man ser de sensorer man är intresserad av. Integrationen med logg-analys kunde varit bättre, osv..
Jag menade inte att låta som att MegaTune är oanvändbart, långt ifrån. Det går att klara sig långt med tangentbordet, men dom har inte gjort det lätt. Själva mappningsvyn är väl helt ok, men saknar t.ex. target-lambda så man ser vad man borde sikta på och det är för omständigt att byta vyer så man ser de sensorer man är intresserad av. Integrationen med logg-analys kunde varit bättre, osv..
Jag menar inte häller att Megatune är top of the line som gränssnitt vid mappnig! Bara det att ibland kritiseras vissa styrsystem och deras mjukvara felaktigt och utan saklig förklaring. Kan vara för att man inte är insatt eller förstår syftet med produkterna. Då syftar jag också på styrsystemet Megasquirt som Megatune främst är avsved för!
Obs! påstår inte att du är oinsatt eller inte försått syftet. Du verkar faktiskt kunnig i området!
Vet inte vilka versioner av MT som VEMS kan använda!
Jag kör själv MT 2.25! Vill komentera vad du skrev
"någon borde ha tänkt på hur det är att sitta och mappa med en bärbar dator i en bil där allt bullrar och skakar och en mus eller touchpad är helt meningslöst"
Det är av dessa anledningar man inte använder musen eller touchpaden när man mappar. MT har ju enkla snabb kommandon på tangentbordet för de viktigaste funktionerna. Föresten har Autronica typ touchscreen eller...
"Själva mappningsvyn är väl helt ok, men saknar t.ex. target-lambda så man ser vad man borde sikta på och det är för omständligt att byta vyer så man ser de sensorer man är intresserad av."
target-lambda hade nog varigt bra, men på mapningssidan ska man ju själv välja vilka givare som ska vissas. Inte ska man behöva byta sida och krångla om man inte vill se typ settings eller mappa för kallstarter osv.
"Integrationen med logg-analys kunde varit bättre, osv.."
Håller med om att MT kunde integreras med typ MSTweak, MSLVV eller MegaLogViewer. Men också som du säger man får väl leva med det. Det är ju trots allt gratis och flera personer som skriver programmen.
"osv..." Jag tycker ändå MT har det allra nödvändigaste osv...
Obs! påstår inte att du är oinsatt eller inte försått syftet. Du verkar faktiskt kunnig i området!
Vet inte vilka versioner av MT som VEMS kan använda!
Jag kör själv MT 2.25! Vill komentera vad du skrev
"någon borde ha tänkt på hur det är att sitta och mappa med en bärbar dator i en bil där allt bullrar och skakar och en mus eller touchpad är helt meningslöst"
Det är av dessa anledningar man inte använder musen eller touchpaden när man mappar. MT har ju enkla snabb kommandon på tangentbordet för de viktigaste funktionerna. Föresten har Autronica typ touchscreen eller...
"Själva mappningsvyn är väl helt ok, men saknar t.ex. target-lambda så man ser vad man borde sikta på och det är för omständligt att byta vyer så man ser de sensorer man är intresserad av."
target-lambda hade nog varigt bra, men på mapningssidan ska man ju själv välja vilka givare som ska vissas. Inte ska man behöva byta sida och krångla om man inte vill se typ settings eller mappa för kallstarter osv.
"Integrationen med logg-analys kunde varit bättre, osv.."
Håller med om att MT kunde integreras med typ MSTweak, MSLVV eller MegaLogViewer. Men också som du säger man får väl leva med det. Det är ju trots allt gratis och flera personer som skriver programmen.
"osv..." Jag tycker ändå MT har det allra nödvändigaste osv...
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
spretten wrote:Vet inte vilka versioner av MT som VEMS kan använda!
Jag kör själv MT 2.25!
Just nu är det 2.25 som gäller för VEMS Genboard också, det är nästan alltid senaste betan som kommer i releaserna:
-> http://www.vems.hu/wiki/index.php?page=MegaTune
spretten wrote: MT har ju enkla snabb kommandon på tangentbordet för de viktigaste funktionerna. Föresten har Autronica typ touchscreen eller...
Nej, men Autronic kräver inte att man använder musen överhuvudtaget (i princip). Med MegaTune blir det en himla massa kortkommandon för att leta sig omkring i en massa fönster man ska öppna och stänga. Det känns helt enkelt tungjobbat utan mus eller touchpad, men det går alltid att göra det man vill mer eller mindre.
spretten wrote:target-lambda hade nog varigt bra, men på mapningssidan ska man ju själv välja vilka givare som ska vissas. Inte ska man behöva byta sida och krångla om man inte vill se typ settings eller mappa för kallstarter osv.
Precis, det här är nog det mest irriterande tycker jag..
Utvecklingen går framåt och det är en del programvaror på gång, för VEMS speciellt, det ser jag fram emot.