höra spikningar!!!
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
höra spikningar!!!
har funderat på en sak...
alla säger att de e lätt att höra spikningar vid låga varv men svårt vid höga varv o de e ju då man vill kunna höra dem för de e då dem verkligen "gör sitt"...
så ja har funderat på om man på nåt sätt skulle kunna koppla in något någonstans runt förbränningsrummet så man kunde höra det vid just de högre varvtalen...
tex nån sorts mirofon eller nåt..
vart man skulle koppla in det, eller hur mycket dessa grejer skulle kosta har ja ingen aning om...
ni kanske vet om de går, om de e dyrt, lätt o installera, bra/dåligt etc..
alla säger att de e lätt att höra spikningar vid låga varv men svårt vid höga varv o de e ju då man vill kunna höra dem för de e då dem verkligen "gör sitt"...
så ja har funderat på om man på nåt sätt skulle kunna koppla in något någonstans runt förbränningsrummet så man kunde höra det vid just de högre varvtalen...
vart man skulle koppla in det, eller hur mycket dessa grejer skulle kosta har ja ingen aning om...
Re: höra spikningar!!!
Kalla det vebo men det funkar att köra hörselkåpor med slang, till ett rör som man bultat på blocket tex.xelerator wrote:har funderat på en sak...
Ticco gjorde ju en spikburk, inte heller dumt om man inte har råd at lägga hyran på avlysnsing.
Japp, inte vacker men fungerar klockrent.
http://www.garaget.org/Ticco-GBG" onclick="window.open(this.href);return false;
Bromsrör fastbultat i blocket, inne i kupen har jag en liten rostfri burk.xelerator wrote:ok..
men hur gjorde du då ticco???
fixade du ett uttag i blocket o drog en slang in till kupén o monterade den på typ en plåt tratt eller nåt???
Knastrar ganska tydligt "när" det knastrar.
-
Tja... vad är bromsrör och plåtburk om inte hjälpmedel.PLain_Jane wrote:Hör man spikningarna utan hjälpmedel är det ganska illa ställt har kunniga kamrater till mig förklarat.
Sedan har väl även exempelvis HKS spiklyssningsutrustning som man kan köpa om man känner för det.

Detta är gammal hederlig utrustning.
- Mattias Sandgren
-
Frågan är ju om den nya utan hörlurar fungerar lika bra http://www.hksusa.com/products/?id=1694
- Mattias Sandgren
Orkar jag ska jag kalibrera spikningskretsen på mitt VEMS Genboard så jag får logg på knackningarna. Den fungerar rätt fint bara man säger åt den vilket frekvensfönster som är intressant, sen är den lite mer intelligent och lyssnar bara just kring tändpunkten - allt annat ljud är bara i vägen. Kretsen som sitter på kortet används för just det här ändamålet också så jag vill definitivt prova.. får väl locka fram spikningar på låg last så det inte är så hiskeliga cylindertryck. Jag har en knacksensor från en M50 liggandes, den blir perfekt.
Jag tror fortfarande på att man själv ska lyssna och försöka hitta igen knack, att kolla på en logg efteråt känns riskabelt..
Jag tror fortfarande på att man själv ska lyssna och försöka hitta igen knack, att kolla på en logg efteråt känns riskabelt..