Motorel s14 i e28:?:

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Homegrown
Posts: 6
Joined: 05 Jan 2006, 17:01

Motorel s14 i e28:?:

Post by Homegrown »

Petar i en s14 1 en gammal 518 från 83, har lite problem med kabeldragning.

Ngn som vet elen skall dras?Dvs handsken som går mellan motor härvan och säkringsdosan måste skarvas med den från e28an.

Tack på förhand.
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Post by HenrikF »

Cool idé :)
I haynes finns el-schema för e28, sen mäter du dig fram vilka kablar som går till vad på motorn ( alla har inte samma färg) och mekar ihop det.
Finns chans att du kommer få byta vattentempgivare, får man göra om man bygger s38 i e28 iaf, och s14 är ju nästan samma
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Men Stefan då!

Är inte en så fin motor värd ett bättre öde än att hamna i en gammal e28:a? :)
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Lugn nu Jonas, 518 e ballt :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Persson-
Posts: 552
Joined: 02 Dec 2006, 18:17

Post by Persson- »

salle wrote:Cool idé :)
I haynes finns el-schema för e28, sen mäter du dig fram vilka kablar som går till vad på motorn ( alla har inte samma färg) och mekar ihop det.
Finns chans att du kommer få byta vattentempgivare, får man göra om man bygger s38 i e28 iaf, och s14 är ju nästan samma


är ju bara att ta givaren till vattentempen från m30-n -,-v större men ska passa.

om man lägger i den helt med motorhärvan kan det inte vara för svårt. hoppas det blir verklighet.
Homegrown
Posts: 6
Joined: 05 Jan 2006, 17:01

Post by Homegrown »

Jodå den blir verklighet!
Det är bara motorelen och kylarslangana kvar, sen brukar det alltid vara ngt som inte funkar, trodde att motorn skulle passa takt av men det visade sig att tråget ej fick plats , så det blev till och bygga om lite framvagns brygga samt motorfäste.

Jonas du vet väl att en 518 väger betydligt mindre än en M3a, ser fram att piska dig i konbana med den :wink:

Tempgivarbytet är för att tempmätaren skall visa rätt?
Allt är byggt för att kunna få det fet turbo ic utan att behöva bygga om ngt mer.
Homegrown
Posts: 6
Joined: 05 Jan 2006, 17:01

Post by Homegrown »

blev dubbelpost
Post Reply