Krillian Byter modekort i sin dator, asus sucks!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Krillian Byter modekort i sin dator, asus sucks!
tjenna
ibrist på fritid och strulande modekort så beslöt jag mig idag för att köpa nytt modekort.
---------------------
Info:
cpu: intel core 2 duo E6300 på 1,86Ghz
modekort: asus p5w dx
minne a-data ddr2 667mhz ( 2x512mb )
gpu : gf 7600gs 512mb
----------------------
har alltså köpt en asus p5w blabla deluxe för nära 2000kr förra året. bara strula, pga värme trodde jag.
köpte ny cpu kylare osv för närmare 1300kr. i julas. men nupp.. strular ändå. under clockar den.
å då går det bättre. kom asså fram till att nordbryggan blir överhettad.varit inlämnat 2 ggr "utan fel"
över till bilden innan jag byter, kanske skall röja upp lite i den för 123456 gången.
ibrist på fritid och strulande modekort så beslöt jag mig idag för att köpa nytt modekort.
---------------------
Info:
cpu: intel core 2 duo E6300 på 1,86Ghz
modekort: asus p5w dx
minne a-data ddr2 667mhz ( 2x512mb )
gpu : gf 7600gs 512mb
----------------------
har alltså köpt en asus p5w blabla deluxe för nära 2000kr förra året. bara strula, pga värme trodde jag.
köpte ny cpu kylare osv för närmare 1300kr. i julas. men nupp.. strular ändå. under clockar den.
å då går det bättre. kom asså fram till att nordbryggan blir överhettad.varit inlämnat 2 ggr "utan fel"
över till bilden innan jag byter, kanske skall röja upp lite i den för 123456 gången.
Last edited by Krillian on 30 Jul 2007, 22:45, edited 2 times in total.
så gott folk. nu kommer en uppdatering
gick fort att byta
dock fick jag inte av den gamle flänsen bak på modekortet så fick köra med org cpu fläkten tills vidare.
här är det nya modekortet. betydligt mindre sladdar/saker än vad som följde me asus't
Asus't
ESD band är något av ett måste vid dator byggande.
gamla möget ute. och fläkten som inte gick å använda än.
minnena ddr2 pc 667 ( 800mhz )
ASUS p5w dh deluxe
nya kortet MSI
2 stycken ide Hdd å en sata hdd
grafik kortet me Zalman kylning
sån röra.. får nog ta en annan dag å göra iordning allt det dära.
lite kyl pasta är väl aldrig fel hihi
Ehmm.. pastan igen?
pastan på cpu'n tog bort lite
minnena på det nya kortet. rött är fint
Även org fläkten är på
kortet nere i chassit
lite är inkopplat väldigt enkelt
Ännu mera inkopplat snart klart ju.
igång WIIHOO startar på första försöket.
en bild till på monstret
biosen fixas till..
--------------------------------------------------------------------
hoppas ni tycker om min lilla upplevelse
Mvh / en nöjd intel ägare.
gick fort att byta
dock fick jag inte av den gamle flänsen bak på modekortet så fick köra med org cpu fläkten tills vidare.
här är det nya modekortet. betydligt mindre sladdar/saker än vad som följde me asus't
Asus't
ESD band är något av ett måste vid dator byggande.
gamla möget ute. och fläkten som inte gick å använda än.
minnena ddr2 pc 667 ( 800mhz )
ASUS p5w dh deluxe
nya kortet MSI
2 stycken ide Hdd å en sata hdd
grafik kortet me Zalman kylning
sån röra.. får nog ta en annan dag å göra iordning allt det dära.
lite kyl pasta är väl aldrig fel hihi
Ehmm.. pastan igen?
pastan på cpu'n tog bort lite
minnena på det nya kortet. rött är fint
Även org fläkten är på
kortet nere i chassit
lite är inkopplat väldigt enkelt
Ännu mera inkopplat snart klart ju.
igång WIIHOO startar på första försöket.
en bild till på monstret
biosen fixas till..
--------------------------------------------------------------------
hoppas ni tycker om min lilla upplevelse
Mvh / en nöjd intel ägare.
Burn0ut wrote:Du vet att det medföljer en särskild kylare till nordbryggan som ska dit om det blir varmt?
vete fan vad bryggan heter:S har för mig det är SYD men dom "dator experterna" i stan säger nordbryggan japp fick med en fläkt men den kunde ja inte använda får inte plats.. å inte där felet var
-
Krillian wrote:Burn0ut wrote:Du vet att det medföljer en särskild kylare till nordbryggan som ska dit om det blir varmt?
vete fan vad bryggan heter:S har för mig det är SYD men dom "dator experterna" i stan säger nordbryggan japp fick med en fläkt men den kunde ja inte använda får inte plats.. å inte där felet var
nordbryggan brukar bli betydligt mycket varmare än syd, och det är även nordbryggan som håller koll på allt som går till & från dina diskar, ljudkort blandannat, så blir nb varm så kan du får lite strul med datorn.
sb har sällan kylfläns... på min tid iallafall
-
den låg på 40-42 grader LOAD med en fläkt dit skruvad
EDIT: GAHHH. trött på datorer fan inte klokt så jävla inkompententa alla dator firmer är. påstår det är modekortet som är kaast. verkar som det var cpu'n från början. men nej "då hade det inte startat alls"
för att ute sluta det skall jag bygga på min gamla asus fast me min brors saker dvs
p4 S775 3,4, 1gb ram å gf 6800GT
trött på allt vad dator heter.
EDIT: GAHHH. trött på datorer fan inte klokt så jävla inkompententa alla dator firmer är. påstår det är modekortet som är kaast. verkar som det var cpu'n från början. men nej "då hade det inte startat alls"
för att ute sluta det skall jag bygga på min gamla asus fast me min brors saker dvs
Krillian wrote:den låg på 40-42 grader LOAD med en fläkt dit skruvad
42 grader är ingen fara, inte heller 64 grader.. när du närmare dig 80-90 grader så brukar moderkortet bryta strömmen...
MEN om kylarpastan ser ut som på bilderna i ditt inlägg så skulle jag säga att det är det som är boven i dramat.. inte cpun eller moderkortet
Krillian wrote:huh :S
är 40 grader ingeting?:S
hur kan det komma sig asus probe eller vad det hette varnade det för det?
ang cpu'n den låg på runt 35 grader load å runt 40 MAX i 2,8ghz
det var den perioden de gick bra, sen komm det tillbaka.
så nej där är kylpastan är nog nt problemet.
som jag skrev tidigare, jag håller inte på och bygger stationära nåmer, så mina textrader kan vara missledande.
men en cpu på 42 grader vid load är svalt, p4'orna när dom var nya hade temperaturer på 60-70 grader load utan problem.
min laptop, som har underclockad processor och kör i 1.8ghz håller idletemp på kring 38C, och load i en timma så kanske jag kommer upp i 60C.
antar att en stationär med bättre kylning med processor av nyare modell inte ska svettas direkt om tempen bara ligger på dryga 40 grader.
anledningen till att probe varnar kamn vara inställningarna.
har aldrig använt det själv, men antar att du kan gå in och ställa in vid vilka temperaturer den ska varna.
kanske inte ens är cpu-tempen den varnade för? nb-, hdd,- eller systemtemp?
Krillian wrote:var kanske lite otydlig .cpun varnade den inget för.. har även kört 2,8 på stock kylningen. 55-60 vid max !
det var nord? eller är det syd bryggan den varnade för. och det gick nt å ändra
ahh, jag uppfattade det som att det var cpun..
om nb blir varm så går det juh alltid att köpa en liten papstfläkt dit och en bättre kylfläns.