Riktigt hårt och lågt.

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Grefven

Riktigt hårt och lågt.

Post by Grefven »

Har ni några fjädrar och dämpare att rekomendera för att få ett lågt stuk och framförallt få bilen riktigt hård. verkligen skithård nu alltså.

hur har ni gjort? tänkte om det finns några färdiga satser att beställa så man slipper lägga stora slantar på coilovers. eller det finns prisvärda sådana oxå som passar e30 bolt on?

Tacksam för svar.
Andreas K

Post by Andreas K »

varför vill du ha den skithård?
Grefven

Post by Grefven »

varför?

jag vill ha ett riktigt styvt chassie. är det så konstigt?
jocke_e30

Post by jocke_e30 »

gå in på ebay.de där säljer dom kitt som 80/75 komplett med dämpare fjädrar å fjäderben tror ja kostar 148 euro tror ja de va
yvvi

Post by yvvi »

köp coilovers, så kan du ändra lätt när du ångrar dig :D
BMW 325 touring -89
BMW 318IS limo -95
Micke

Post by Micke »

Om du vill ha den 'stenhård' och rätt låg så är det grupp-n kittet du ska köpa. Är utvecklat av BMW Motorsport för just grupp-n racing och går att köpa på BMW. MKT hårdare än alla väghållningskit, snikcoilovers etc och du använder original fjäderbenstallrikar. Kostar ca 13'-15' kr.

Är förövrigt ett sånt kit som Samuel har på sin M3E30 och det räckte ju till nytt gatbilsrekord i Superstage iaf 8)
Last edited by Micke on 27 Jul 2007, 15:06, edited 1 time in total.
/M|cke F@.gner
Grefven

Post by Grefven »

grupp n kittet låter lite dyrt till mitt bruk.

är det någon som provat e-bay kittet? eller någon som har coilovers runt om och vet om det funkar bra och inte behöver några ombyggnader?

jag kan oxå hitta saker på nätet som låter bra. men vill gärna höra vad ni har och vad ni tycker om det.
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Jag har grupp n kittet på min bil, byggde om i vintras så att jag har justerbar höjd i fram tillsammans med mindre racefjädrar.
De fjädrarna är riktigt hårda!
Andreas K

Post by Andreas K »

hårt är inte liktydigt med bättre i alla lägen. Ska bilen gå på gata mestadels så är det väldigt studsigt. Min bror har grupp N kitet och det är i hårdast laget tycker jag sålänge man inte bara kör motorväg eller bana. På en slingrig 70 väg ville jag nog haft det lite mjukare.
_Kalle_

Post by _Kalle_ »

man kan tydligen inte ha coilovers bak på e30 då tornen inte klarar av detta.

Är iaf. vad Ärtan skrev i någon tråd och vad jag vet så brukar han ha koll på saker o ting :)
Grefven

Post by Grefven »

ok, bra att ni öser på med info.

det är ett turboprojekt som inte kommer rulla en massa vardagsmil. det kommer bara att köras på lite träffar osv. så att komforten blir lidande är inte hela världen.

i dagsläget så sitter det några sänkfjädrar av okänt ursprung och sänkningsgrad. men jag skulle vilja ha det styvare än så för jag tycker det är mycket härligare att sladda i rondeller med en riktigt hård bil. jag tycker man har betydligt mer känsla då.
Andreas K

Post by Andreas K »

tornen bak är nog inte för klena men det är ont om plats därav att de flesta bygger om. Butchermartin har bilder i sin tråd på hur man kan göra om man inte vill bygga om.

Komforten är en sak men jag upplever att det blir studsigt, studsa av vägen hårt. Mitt chassi är iofs hårdare än grupp N men jag kommer nog i princip bara åka bana.

Låg och hård är ju bra när man ska sladda.
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Andreas K wrote:tornen bak är nog inte för klena men det är ont om plats därav att de flesta bygger om. Butchermartin har bilder i sin tråd på hur man kan göra om man inte vill bygga om.

Komforten är en sak men jag upplever att det blir studsigt, studsa av vägen hårt. Mitt chassi är iofs hårdare än grupp N men jag kommer nog i princip bara åka bana.

Hur hårda fjädrar och dämpare åker du med ?
Grefven

Post by Grefven »

de vanliga satserna som annonseras ut på blocket osv med 60/40 sänkning och kostar 2900:- är dom något att ha? eller är det pissgrejor? såg att ge motor i kalmar hade en sats till e30 och priset kan man inte klaga på iaf.

jag vill att någon pekar åt mig och säger "detta är jättebra" någon som verkligen vet och kör med det själv. gärna med en bild så man ser hur låg den blir oxå.

Grupp N är lite för dyrt. annars verkar det ju som det hade varit det jag sökt.
robber

Post by robber »

Hårdhet har inget med väghållning att göra. Kolla bara Öhlins R/T mm.
Andreas K

Post by Andreas K »

M3JONAS wrote:
Andreas K wrote:tornen bak är nog inte för klena men det är ont om plats därav att de flesta bygger om. Butchermartin har bilder i sin tråd på hur man kan göra om man inte vill bygga om.

Hur hårda fjädrar och dämpare åker du med ?
Det är ett öhlins banracingchassi. Med detta chassi har jag ej kört en meter ännu (men snart). Kan kolla fjäderkonstanterna.
Post Reply