Oljesprutmunstycken?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Oljesprutmunstycken?

Post by M3JONAS »

Behöver man ha det? Hur stor nytta gör det, hur mycket kan temperaturen på kolvarna sjunka med kylning/spolning på undersidan av kolvarna?

Anledningen till frågan är att jag har haft det på min motor tidigare men dessvärre så lossnade ett munstycke igår. Funderar på att helt enkelt skita i det nu. Tyvärr så har inte jag den smidiga varianten med m50 munstycken utan jag har modifierat blocket och monterat från SAAB :(
Lutar starkt åt att plugga hålen i blocket och helt enkelt skita i det...
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Där ser du hur det går när man använder SAAB grejor. Fick lära mig den hårda vägen själv :)

Det är klart att det kyler kolven effektivt om du tänker på oljans temp i förhållande till förbränning. Att BMW sedan har det standard i nyare maskiner gör att man antar att det är bra.
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Post by E34 RRT »

men hur borrar man in dom som jag sett at andra har gjort,vad måste man tänka på?
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Bäckis wrote:Där ser du hur det går när man använder SAAB grejor. Fick lära mig den hårda vägen själv :)

Det är klart att det kyler kolven effektivt om du tänker på oljans temp i förhållande till förbränning. Att BMW sedan har det standard i nyare maskiner gör att man antar att det är bra.
Någon fördel måste det vara eftersom det sitter standrad på många maskiner, precis som du säger...
Frågan är bara i vilka lägen man inte klarar sig utan det?!

Sitter det kolvkylning på alla värstingmaskiner som ni kört på sista tiden eller kan man klara sig utan tro?

SAAB´s prylar funkar säkert skitfint om de sitter där de ska sitta. När man som vi har gjort förösker para ihop saab med bmw verkar det bli någon konstig form av galvaniska strömmar som gör att prylarna havererar... :(

Hur ser det ut tidsmässigt om man vill få i m50 munstycken istället?
fulingbusen
Posts: 1085
Joined: 20 Nov 2005, 20:56
Location: Karlstad
Contact:

Post by fulingbusen »

Det klurar jag också på, har ett nissan block som inte har kolvkylning och det är väldigt trångt att komma åt att borra i det.

Hur går det med de stressade m20 motorerna som inte har kolvkylning? Hur mycket hjälper det med smidda grejer med tanke på värmen?
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

E34 RRT wrote:men hur borrar man in dom som jag sett at andra har gjort,vad måste man tänka på?
Ja lämnade mitt block till en firma som borrade in munstyckena från ramlager kanalerna upp mot kolven. munstycken från 745turbo motorn
jol
Posts: 159
Joined: 21 Jan 2007, 16:08
Location: Örnsköldsvik/Luleå

Re: Oljesprutmunstycken?

Post by jol »

Jag har fyra sprutmunstycken över från m21d24 om du är intresserad
Peter Strandberg
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Re: Oljesprutmunstycken?

Post by Pitbull »

jol wrote:Jag har fyra sprutmunstycken över från m21d24 om du är intresserad

Jag köpte nya på Bmw till min M30 maskin.

Kostade 100kr st.

Mvh Mattias
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Vi har inte jigg för att montera i S14, men det har Bonje.

Han är snäll och hjälpsam så skicka honom ett PM så är jag säker på att han hjälper dig med det.
User avatar
Henke_mellerud
Posts: 256
Joined: 25 Jan 2007, 22:55
Location: Trollhättan

Post by Henke_mellerud »

Lyfter tåden lite:)

Om man ska ha i munstycken. Måste man byta till den bättre oljepumpen då lr kan man köra med orginal?

// Henrik
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Har kört med originalpump, men jag skulle nog satsat på den bättre.
Tommy.N
Posts: 47
Joined: 20 Nov 2005, 15:05
Contact:

Post by Tommy.N »

Är det nån som har en bild på en jigg?
Nobbe

Post by Nobbe »

Tommy.N wrote:Är det nån som har en bild på en jigg?
Image
Tommy.N
Posts: 47
Joined: 20 Nov 2005, 15:05
Contact:

Post by Tommy.N »

:shock:
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

:lol:
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Hahaha... du är en väldigt sjuk människa Nobbe! :lol:
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

HAHA de va bland de roligaste ja sett :)
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
Post Reply