Behöver man ha det? Hur stor nytta gör det, hur mycket kan temperaturen på kolvarna sjunka med kylning/spolning på undersidan av kolvarna?
Anledningen till frågan är att jag har haft det på min motor tidigare men dessvärre så lossnade ett munstycke igår. Funderar på att helt enkelt skita i det nu. Tyvärr så har inte jag den smidiga varianten med m50 munstycken utan jag har modifierat blocket och monterat från SAAB
Lutar starkt åt att plugga hålen i blocket och helt enkelt skita i det...
Där ser du hur det går när man använder SAAB grejor. Fick lära mig den hårda vägen själv
Det är klart att det kyler kolven effektivt om du tänker på oljans temp i förhållande till förbränning. Att BMW sedan har det standard i nyare maskiner gör att man antar att det är bra.
Bäckis wrote:Där ser du hur det går när man använder SAAB grejor. Fick lära mig den hårda vägen själv
Det är klart att det kyler kolven effektivt om du tänker på oljans temp i förhållande till förbränning. Att BMW sedan har det standard i nyare maskiner gör att man antar att det är bra.
Någon fördel måste det vara eftersom det sitter standrad på många maskiner, precis som du säger...
Frågan är bara i vilka lägen man inte klarar sig utan det?!
Sitter det kolvkylning på alla värstingmaskiner som ni kört på sista tiden eller kan man klara sig utan tro?
SAAB´s prylar funkar säkert skitfint om de sitter där de ska sitta. När man som vi har gjort förösker para ihop saab med bmw verkar det bli någon konstig form av galvaniska strömmar som gör att prylarna havererar...
Hur ser det ut tidsmässigt om man vill få i m50 munstycken istället?