M3 E30 Turbo on the road again!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Kul att det händer saker o ting, lite avis på att du REDAN tagit årets första tur!!!
UPP med bilderna nu=)
UPP med bilderna nu=)
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
Nu känns det rätt avlägset med provkörning.
Plockade ur motorn ikväll och ska nu ta och öppna den för att se hur det ser ut efter en säsong med väldigt lite körning. Är lite nyfiken på att se om främre ramlagret tagit stryk av belastningen från kompressorn.
Plockade ur motorn ikväll och ska nu ta och öppna den för att se hur det ser ut efter en säsong med väldigt lite körning. Är lite nyfiken på att se om främre ramlagret tagit stryk av belastningen från kompressorn.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
E21_Rille wrote:kunde inte undgå v*lvo b18/b20 motorn i hörnet på sista bilden
nästa projekt eller ?
mvh ///Rille
Det är en bigblock, borrad b20 som är på 2,1 liter
Får hinka i den om den tyska skiten inte ger så mycket mos som man vill...
Nädå, den ska i farsgubbens amazon tillsammans med en uppsättning brölande webrar.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Tackar.
De kommer från Samuel Lindkvist, han satte fart på fräsen och fräste till ett gäng.
De kommer från Samuel Lindkvist, han satte fart på fräsen och fräste till ett gäng.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Stötte på lite problem med motorfästena i framvagnsbalken.
Det är tydligen inte helt ovanligt att fästena spricker på just detta sätt.
Förstärkte med en 3mm plåt på ovansidan, tydligen så bör man även boxa på undersidan också så jag får väl se hur jag ska göra det.
Det är tydligen inte helt ovanligt att fästena spricker på just detta sätt.
Förstärkte med en 3mm plåt på ovansidan, tydligen så bör man även boxa på undersidan också så jag får väl se hur jag ska göra det.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Fördrev gårdagen i garaget med stt svetsa igen ett par gamla hål i innerskärmarna efter lite fästen såsom luftmängdmätare mm.
Står i valet och kvalet hur jag ska göra med målningen i motorrummet?
Vill ha råd i detta ämne.
Alt 1: Transportera bilen till en lackerare som får äran att blåsa motorrum, huv samt skärmar. Troligtvis det som blir bäst men även dyrast och krångligast att transportera bil.
Alt 2: Köpa färg hos billackare och pensla på. Billigast och enklast då man slipper maska så mycket.
Alt 3: Köpa färg och en Biltema spruta och spruta motorrum. Jobbigt att maska...
Står i valet och kvalet hur jag ska göra med målningen i motorrummet?
Vill ha råd i detta ämne.
Alt 1: Transportera bilen till en lackerare som får äran att blåsa motorrum, huv samt skärmar. Troligtvis det som blir bäst men även dyrast och krångligast att transportera bil.
Alt 2: Köpa färg hos billackare och pensla på. Billigast och enklast då man slipper maska så mycket.
Alt 3: Köpa färg och en Biltema spruta och spruta motorrum. Jobbigt att maska...
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Resten av dagen fördrev jag med att svarva en centrering/hållare för att fästa upp svänghjulet i svarven och lätta det.
Nästa projekt i svarven blev att sätta upp remskivan till kompressorn och ta bort lite onödigt material, lyckades lätta 240 gram rörlig massa.
Att remskivan sen av en händelse råkade bli blank och fin gjorde ingenting
Nästa projekt i svarven blev att sätta upp remskivan till kompressorn och ta bort lite onödigt material, lyckades lätta 240 gram rörlig massa.
Att remskivan sen av en händelse råkade bli blank och fin gjorde ingenting
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Igår svarvade jag ner svänghjulet för att spara in lite på den rörliga massan. Lyckades minska vikten från 8,1kg till 6,5kg men rackarns vad det var hårt att svarva i svänghjulet
Idag blev det inte mer gjort än att jag lyfte på ventilkåpan för att kolla ventilspel.
Hade tänkt att jag skulle göra ett test för att se hur mycket jag kunde vrida kammarna utan att det krockar. Hade tänkt att lägga in ett extra shims på 2 mm under det vanliga för att se att jag har lämplig frigång. Tyvärr så var det för bökigt att få dit dubbla shims utan att ha specialverktyget som man trycker ner ventilerna med så jag fick lägga det på is tills vidare.
Eller har någon annan en bättre variant att rekomendera?
Pratade med en bromsbänkskörare/mappare igår så jag ska ta lite mått på min motor och sen ska det snickras till fästen för att få upp motorn i bänk, ska bli riktigt spännande.
Idag blev det inte mer gjort än att jag lyfte på ventilkåpan för att kolla ventilspel.
Hade tänkt att jag skulle göra ett test för att se hur mycket jag kunde vrida kammarna utan att det krockar. Hade tänkt att lägga in ett extra shims på 2 mm under det vanliga för att se att jag har lämplig frigång. Tyvärr så var det för bökigt att få dit dubbla shims utan att ha specialverktyget som man trycker ner ventilerna med så jag fick lägga det på is tills vidare.
Eller har någon annan en bättre variant att rekomendera?
Pratade med en bromsbänkskörare/mappare igår så jag ska ta lite mått på min motor och sen ska det snickras till fästen för att få upp motorn i bänk, ska bli riktigt spännande.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Nu börjar motorn återigen se ut som en komplett motor nu när respiratorn kommit på plats igen.
Har haft isär motorn för att kolla över slitaget på ram och vevlager, passade på att byta ramlagerna när jag ändå hade isär allting. Vevlagerna såg ut som nya så de får hänga med ett tag till.
Har även justerat in kammarna noga, visade sig att de avgaskammen har stått ett kugg fel men tack vare att jag har justerbara drev har det inte gjort så mycket. Hade ett lyft på 2,6 i öd mot de 1,8 som jag fått uppgift på att det ska funka bäst (iaf på en turbomaskin) kan dock tänka mig att man vill vrida isär kammarna ännu mer på en kompressormotor så man slipper så mycket överlapp som inte gör så mycket nytta när motorn inte har någon fläkt att sätta fart på...
Har haft isär motorn för att kolla över slitaget på ram och vevlager, passade på att byta ramlagerna när jag ändå hade isär allting. Vevlagerna såg ut som nya så de får hänga med ett tag till.
Har även justerat in kammarna noga, visade sig att de avgaskammen har stått ett kugg fel men tack vare att jag har justerbara drev har det inte gjort så mycket. Hade ett lyft på 2,6 i öd mot de 1,8 som jag fått uppgift på att det ska funka bäst (iaf på en turbomaskin) kan dock tänka mig att man vill vrida isär kammarna ännu mer på en kompressormotor så man slipper så mycket överlapp som inte gör så mycket nytta när motorn inte har någon fläkt att sätta fart på...
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Plockade ut hela elsystemet till motorn häromdan, många kablar blir det...
Framskärm borta! Letade efter alternativ plats att montera ABS enheten på men hittade ingenting vettigt så den kommer nog att få sitta där den suttit de senaste 19 åren...
Har börjat riva, tvätta och slipa lite för att kunna lacka motorrummet. Ska bli skönt att få det rent, snyggt och nylackat under huven! Har sett bra ut förut när motorn suttit i men det kan bli bättre
Framskärm borta! Letade efter alternativ plats att montera ABS enheten på men hittade ingenting vettigt så den kommer nog att få sitta där den suttit de senaste 19 åren...
Har börjat riva, tvätta och slipa lite för att kunna lacka motorrummet. Ska bli skönt att få det rent, snyggt och nylackat under huven! Har sett bra ut förut när motorn suttit i men det kan bli bättre
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290