megasquirt

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

megasquirt

Post by Fido85 »

min kompis funderar på megasquirt till sin ford och löns det ens att bygga ett och vad kommer det att bli att kosta allt som allt för det kommer ju behövs sensorer osv...och har nån erfarenhet av denhär typ av sprut?
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Om han vill kör med helt org tändning så är det helt klart värt det.
Fullt justerbart, slipper lmm, mm mm..
Utan tändning så går det på runt 2000...
Mycket enkelt att installera, man tar varvsignalen från tänspolen....

Om han ska kör med tändning så rekomenderar jag att han antingen satsar på VEMS eller något dyrar
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
M-man
Posts: 37
Joined: 18 Jan 2006, 22:00
Location: Sundsvall/Mo I Rana

Post by M-man »

ms 2000+frakt, edis modul och tändspole 600kr, sensor 300kr

Det är inte alla funktioner på MS som följer med för 2000kr, men för några ynka kronor så kan man köpa resten av komponenterna och bygga till resten av funktionerna ifall man tycker att man behöver dem, förutsatt att man kan lite om elektronik..
För oss har iaf MS och Edis funkat bra, lite strul i början, men det fixade sig. Med pressad budget så skulle jag nog välja MS iaf..
User avatar
spretten
Posts: 41
Joined: 21 Nov 2005, 19:37

Post by spretten »

Jag tycker att MS är ett bra system för rimliga pengar!
För länge sedan var MS bara ett system för insprutning.
Idag kör många med olika typer av tändsystem också.
Typ: Fördelarlösa EDIS med wastespark.
MSD 6A för fördelare eller styrning av originalsystemet i bilen, bosch moduler mf.

Vanligtvis använder man bilens original givare för:
MAT lufttempgivaren
CLT kyltemgivaren

Lambda sensor kan man använda orignal eller en bredbands lambda.

Mapsensorn sitter i boxen! original max 1,5bar laddtryck finns störe oxå!

TPS trottelpositionsgivaren måste vara av potentiometer typ. Äldre bilar har bara små micro brytare i ändlägena. Rätt givare är inte svår att hitta på skroten för en 20a

Ska man köra med tändning krävs en vev eller kamaxelgivare.
Det nya MS kan läsa alla typer av triggivare. Hall, VR, optiska mm.
Finns idag mjukvara för att köra olika trighjul. 60-2, 36-1 osv.
Nya MS har även tändsteg på kretskortet.

Jag kör nu nya ms och ms2 processor med tändning.
Detta ha kostat mig max 3500:-

Vill du veta mer: http://msnordic.mine.nu/index.asp eller http://www.megasquirt.info/v22manual/mtabcon.htm
M-man
Posts: 37
Joined: 18 Jan 2006, 22:00
Location: Sundsvall/Mo I Rana

Post by M-man »

Vad är det för ford ni skall ha ms i?Vissa fordar har ju redan Edis.. Vi hade skiten i en gammal budget sierra, är det samma modell så kan du ju höra av dej ifall du behöver triggerhjul för jag skall snart tillverka ett åt mej själv och jag kan lika gärna göra 2 på en gång...
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

Tack allihopa för svaren...ska kopiera allt och ge det åt honom så får han läsa själv....jooo då det är lite budgetbygge så han har inte råd med några dyra prylar då han får i skolan osv...det är en taunus men det är plockad motor osv från nån sierra kanske? är inte riktit säker...så han kommer troligtvis behöva nytt triggerhjul då...hur många tand ska hjulet vara för MS?joo jag kan säga till åt honom att du fixar om det blir så att han kör med MS...
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Post Reply