Fortfarande startproblem M20 snik.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
Dirtyjove
Posts: 62
Joined: 09 Aug 2006, 09:55
Location: Norrköping

Fortfarande startproblem M20 snik.

Post by Dirtyjove »

har laborerat som faen nu i flera veckor, har kompsänkt, oringat och kör med 1:1,4 Malpassi samt 340cc spridare och 535 LMM. Får igång bilen emellanåt, men går oftast på fem burk. ska tilläggas att jag då får ha ungefär 1,5-2 bar i grundtryck på btr, annars surar den och är helt omöjlig att få igång, LMM spänd som en banjosträng, men provat mindre med..

Hjälp, trött på skiten...
-[WaterAlley Performance]-
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Låter som min när jag hade LMM på sugsidan...

Flyttade den till trycksidan och sen gick den perfekt..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Icee
Posts: 248
Joined: 06 Jan 2007, 23:48
Location: Finland Vasa

Post by Icee »

Prova minska i bränslemängden via lmm. Alltså lossa stjärnskruven å flytta klaffen lite. Var enda sättet för mig att få den att gå rent. Vet inte hur bra de är att ge den mindre men då börja den gå perfekt åtminstone
User avatar
Dirtyjove
Posts: 62
Joined: 09 Aug 2006, 09:55
Location: Norrköping

hmm

Post by Dirtyjove »

Jo men jag har den på trycksidan:s

får kanske prova att flytta lite då, men du menar att potentiometern får börja utanför kolbanan?

Det här med bypassrör som jag hört talas om då? lura förbi en del luft förbi LMM? är det så och hur grovt? nån som gjort??

MVH
-[WaterAlley Performance]-
User avatar
fredrik_325
Posts: 286
Joined: 17 Oct 2006, 14:58
Location: uddevalla

Post by fredrik_325 »

jag hade ju samma med för högt turbo tryck. testa lossa broms sevons nippel i insuget och släpp ut lite tryck. tänk på att bromsen kan bli lite trög bara! helt utan servo!!
User avatar
Morten
Posts: 83
Joined: 09 Jan 2006, 19:10
Location: Norge

Post by Morten »

Jeg har samme oppsett som deg med 340cc spridare,M535lmm med 325'ans elektronikk.1:1.4Btr
Kjører 2 bars grunntrykk.lmm spennd 4 hakk.
Fungerer bra for meg.Kjører 0.8-0.9 i ladd.
Jeg har 8.8:1 i komp på min motor.(Std 89 mod)

Mvh
User avatar
Dirtyjove
Posts: 62
Joined: 09 Aug 2006, 09:55
Location: Norrköping

Post by Dirtyjove »

Morten wrote:Jeg har samme oppsett som deg med 340cc spridare,M535lmm med 325'ans elektronikk.1:1.4Btr
Kjører 2 bars grunntrykk.lmm spennd 4 hakk.
Fungerer bra for meg.Kjører 0.8-0.9 i ladd.
Jeg har 8.8:1 i komp på min motor.(Std 89 mod)

Mvh
OK, men har du bara 4 hack spännt? det är ju nästan ingenting, jag har ju spänt massor, flera varv..
-[WaterAlley Performance]-
User avatar
Dirtyjove
Posts: 62
Joined: 09 Aug 2006, 09:55
Location: Norrköping

Post by Dirtyjove »

Icee wrote:Prova minska i bränslemängden via lmm. Alltså lossa stjärnskruven å flytta klaffen lite. Var enda sättet för mig att få den att gå rent. Vet inte hur bra de är att ge den mindre men då börja den gå perfekt åtminstone

Men du har din lmm på sugsidan va??

MVH
-[WaterAlley Performance]-
User avatar
Morten
Posts: 83
Joined: 09 Jan 2006, 19:10
Location: Norge

Post by Morten »

Dirtyjove wrote: OK, men har du bara 4 hack spännt? det är ju nästan ingenting, jag har ju spänt massor, flera varv..
Bare 4 hack ja.
User avatar
Dirtyjove
Posts: 62
Joined: 09 Aug 2006, 09:55
Location: Norrköping

Post by Dirtyjove »

Morten wrote:
Dirtyjove wrote: OK, men har du bara 4 hack spännt? det är ju nästan ingenting, jag har ju spänt massor, flera varv..
Bare 4 hack ja.

men då har du den på sugsidan va???

MVH Linus
-[WaterAlley Performance]-
User avatar
Morten
Posts: 83
Joined: 09 Jan 2006, 19:10
Location: Norge

Post by Morten »

Nope,har den på trykksiden.
kopi
Posts: 384
Joined: 02 May 2006, 17:02
Location: Enköping

Post by kopi »

lånar tråden lite.
vad är normalt soppatryck vid snikbygge?

jag har typ noll i tomgång och den går väldigt ojämt upp till typ 2000rpm.
kan det ha med soppatrycket och göra?
User avatar
Dirtyjove
Posts: 62
Joined: 09 Aug 2006, 09:55
Location: Norrköping

Post by Dirtyjove »

kopi wrote:lånar tråden lite.
vad är normalt soppatryck vid snikbygge?

jag har typ noll i tomgång och den går väldigt ojämt upp till typ 2000rpm.
kan det ha med soppatrycket och göra?
precis samma problem som jag har, plus att min är jävligt svårstartad. Får för mig att den surar ner sig som fan.
-[WaterAlley Performance]-
User avatar
fredrik_325
Posts: 286
Joined: 17 Oct 2006, 14:58
Location: uddevalla

Post by fredrik_325 »

jag har 380cc spridare. och 3bar i grund tryck på tom gång :shock:
den går fett men startar svin lätt.
fick plocka bort orginal btr var något galet med min gamla. köpte en konsoll på misab som gjorde att den progressiva passar rakt i railen.
spännt lmm som en tok och den sitter på trycksidan.... går riktigt bra.
User avatar
Dirtyjove
Posts: 62
Joined: 09 Aug 2006, 09:55
Location: Norrköping

Post by Dirtyjove »

fredrik_325 wrote:jag har 380cc spridare. och 3bar i grund tryck på tom gång :shock:
den går fett men startar svin lätt.
fick plocka bort orginal btr var något galet med min gamla. köpte en konsoll på misab som gjorde att den progressiva passar rakt i railen.
spännt lmm som en tok och den sitter på trycksidan.... går riktigt bra.

låter vettigt, ska efter rekomendationer nu slänga över elektroniken från 325 lmm till 535 en, sen ska de faan funka:s

tack ska du ha
-[WaterAlley Performance]-
kopi
Posts: 384
Joined: 02 May 2006, 17:02
Location: Enköping

Post by kopi »

Dirtyjove wrote:
kopi wrote:lånar tråden lite.
vad är normalt soppatryck vid snikbygge?

jag har typ noll i tomgång och den går väldigt ojämt upp till typ 2000rpm.
kan det ha med soppatrycket och göra?
precis samma problem som jag har, plus att min är jävligt svårstartad. Får för mig att den surar ner sig som fan.
min surade oxå i början.. då röck jag ur säkringen till soppapumpen och körde på startmotorn.. stoppade i säkringen och körde på startmotorn.. efter lite pill på det sättet gick den igång till slut..
Post Reply