Lämplig squish / klämspalt på turbomotor?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Lämplig squish / klämspalt på turbomotor?

Post by M3JONAS »

Håller på och hjälper en kamrat med en Volvo 16v turbomotor.
Han skruvade dit en topp i helgen för att kunna hänga i motor i bilen för att kunna bygga insug och grenrör mm men satte inte dit någon topplockspackning. Resultatet blev att motorn inte gick runt pga att kolvarna tog i toppen.
Då till frågan: Hur mycket utrymme bör man ha mellan kolv och topp?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vi brukar alltid ta bort så mycket squish som möjligt.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Menar du att ni har så stort spel som möjligt mellan kolv och topp?
Antar att det då är för minskad spikningsrisk?

Vad är minimun som man kan åka med utan att riskera att kolvar och topp krockar vid 8000rpm?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

På ventiler brukar man säga minst 2mm frigång.
Post Reply