Stecka 527 turbo bromsad

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
stecka
Posts: 549
Joined: 14 Apr 2006, 23:58
Location: Östersund

Stecka 527 turbo bromsad

Post by stecka »

Tar och sätter igång en projekttråd.
Jag och polarn håller på med en 88 535.Kommer köra med en m20 ist för m30 för att började med m20 ifjol redan och hade den i en annan bil+ att vi har en massa delar liggandes.

Oringat m20b25 med dieselvev, h-profilstakar,Cpkolvar , balanserad och stödgördel.

Topp svetsad och portad z58kam med ställbart kamdrev arp bultar.
Eget grenrör med en switzer turbo, hks kopia 60mm ventil.

Eget insug med trattar.

vems styrsystem med egt och bredbandslambda. 1600cc spridare, 3st walbro pumpar i tanken.

växellåda blir en zf, 618 med 4pucks sinter, lamelldiff.

Säkert glömt nåt men kommer väl på det senare.
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Lite dälig kvalla men men.
Last edited by stecka on 03 Aug 2008, 19:45, edited 9 times in total.
User avatar
edström
Posts: 131
Joined: 13 Sep 2006, 19:20
Location: östersund

Post by edström »

ja den där bilen har man ju sett :D och en del tillhörande grejjer!
blir as grymt!
525 -89 M20B25 Turbo
325 -93
Prox -03
Cr 250
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Post by P.Herrdahl »

Hur blir det med runners i olika längd?

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
stecka
Posts: 549
Joined: 14 Apr 2006, 23:58
Location: Östersund

Post by stecka »

Det blev en stor miss. :oops: som ska ändras på.
User avatar
stecka
Posts: 549
Joined: 14 Apr 2006, 23:58
Location: Östersund

Post by stecka »

Uppdatering börjar på trilla hem lite saker :D
Cp kolv med stake
[img][img]http://i161.photobucket.com/albums/t204/stecka1/DSC00361.jpg[/img][/img][url]

Spridare 1000cc
[img][img]http://i161.photobucket.com/albums/t204/stecka1/DSC00368.jpg[/img][/img]
Ic på plats cellpaketet mäter 60*30*10

[img][img]http://i161.photobucket.com/albums/t204/stecka1/DSC00366.jpg[/img][/img]

Även en ZF låda är inköpt på måndag åker blocket på borrning.


toppen borde dyka upp från portnings jobbet till veckan.
Grenröret är helsvetsat insuget får sig en omgång till veckan.
Med lite tur så kan man börja skruva ihop motorn till helgen.[/url]
User avatar
stecka
Posts: 549
Joined: 14 Apr 2006, 23:58
Location: Östersund

Post by stecka »

Insuget klart blir slangar mellan plenum och fläns.

Image

Image
User avatar
stecka
Posts: 549
Joined: 14 Apr 2006, 23:58
Location: Östersund

Post by stecka »

Idag har vi fått dit grenrör, insug och turbo.
Har även passat in tryckrör :)

Image
Last edited by stecka on 13 Jun 2007, 06:05, edited 2 times in total.
User avatar
stecka
Posts: 549
Joined: 14 Apr 2006, 23:58
Location: Östersund

Post by stecka »

Image
User avatar
stecka
Posts: 549
Joined: 14 Apr 2006, 23:58
Location: Östersund

Post by stecka »

Fick toppen idag som Janne Gullinder har portat.
Image
Image
Image
så nu är det bara att vänta på blocket så kan man muttra ihop motorn.
User avatar
PaparaZZi
Posts: 1340
Joined: 04 Dec 2005, 20:45
Location: Finland (oravais), (GÖTEBORG)

Post by PaparaZZi »

tjena
trevligt bygge..
hur mycket flödade toppen??
mvh
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
User avatar
stecka
Posts: 549
Joined: 14 Apr 2006, 23:58
Location: Östersund

Post by stecka »

PaparaZZi wrote:tjena
trevligt bygge..
hur mycket flödade toppen??
mvh

Tackar. Vet inte vad den flödar skulle vilja veta men jag vet inte om någon flödesbänk i närheten.
User avatar
lord_nordkvist
Posts: 43
Joined: 03 May 2006, 01:52
Location: Lit/Östersund

Post by lord_nordkvist »

vi kan ju iaf vara överens om att jobbet var väldigt mummsigt utfört på toppen.. med tanke på hur man tyckte den här kärran gick ifjol så känns den endå bra rabbig då, jämfört med nu när det har blivit såhär mycket mera mums på den.. det ska bli grymt intressant att få känna motorgången och karaktären i den här rovan i år :D

kanske ni hakar på 518 pärlan min rent av 8)
User avatar
bubbel
Posts: 539
Joined: 25 Nov 2005, 19:54
Location: östersund

Post by bubbel »

skjysst bil!
ut o smiska lite i stan när bilen är klar :) ... sällan man vet av nån som har turbo bmw kring östersund.
User avatar
stecka
Posts: 549
Joined: 14 Apr 2006, 23:58
Location: Östersund

Post by stecka »

Lorden Jo nog kommer det bli lite mer fart i år men knappast som din 518 :lol:
Bubbel tackar jo klart man må på stan å dra lite.
User avatar
lord_nordkvist
Posts: 43
Joined: 03 May 2006, 01:52
Location: Lit/Östersund

Post by lord_nordkvist »

hehe, nejdu.. de krävs mer än sånt där pyssel för att hänga på en 518 med öppet luftfilter å atmosfärisk avgasrening :lol:

jamen visst, en å annan repa på stan lär det ju kanske kunna bli..
ska bli kul att få se responsen i gt 42an också faktiskt..
kanske skulle tagit kapskivan på rondellen å bättra på nockarna på kammen också nu då, så det blir lite aggressivt när det väl vill börja dra på riktigt :)
User avatar
stecka
Posts: 549
Joined: 14 Apr 2006, 23:58
Location: Östersund

Post by stecka »

Nu finns block stakar kolvar vev hemma igen.
Borrade i oljemunstyckena ikväll imorgon så skruvas motorn ihop.
Image
User avatar
stecka
Posts: 549
Joined: 14 Apr 2006, 23:58
Location: Östersund

Post by stecka »

Nu är motorn ihop satt skall paras med v-lådan imorgon sen stuvas ner i bilen.
Image
Image
Image
Image
Image
Godnatt!
Post Reply