Turbokonvertere m40b16
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Turbokonvertere m40b16
hej hej HALLÅ!
Skal bygge turbo av 316'en min, og trenger noen tips på veien.
Skal kjøre på ganske lavt turbotrykk, så jeg kommer ikke til å bytte ut motordeler, men skal senke kompresjonen litt.
Hva blir det beste.. Tykkere toppakning eller dreie ned stempel?
Har fått tak i en liten turbo, tror det er en garrett t20, og denne skulle være helt ok for en 1600
Regner med jeg må bytte dyser også. Har dyser fra en e30 323. Kan jeg bruke disse? Må jeg bytte LMM også? Isåfall til hvilken? Blir vel også justerbart bensintrykk.
Kan ikke finne noen som har turbokonvertert en m40b16, så det hadde vært morsomt å prøve
Skal bygge turbo av 316'en min, og trenger noen tips på veien.
Skal kjøre på ganske lavt turbotrykk, så jeg kommer ikke til å bytte ut motordeler, men skal senke kompresjonen litt.
Hva blir det beste.. Tykkere toppakning eller dreie ned stempel?
Har fått tak i en liten turbo, tror det er en garrett t20, og denne skulle være helt ok for en 1600
Regner med jeg må bytte dyser også. Har dyser fra en e30 323. Kan jeg bruke disse? Må jeg bytte LMM også? Isåfall til hvilken? Blir vel også justerbart bensintrykk.
Kan ikke finne noen som har turbokonvertert en m40b16, så det hadde vært morsomt å prøve
-
Om det er samme dyser på m40b16 og m40b18 så er de samme dyser som 325 motoren. Det er andre på 323 men vet ikke om dem leverer mere en 325 dyser.. Dysene orginalt greier en 0,5bars trykk om dem er det samme som b18 med bensintrykksregulator.
Det kjørte jeg på min m40b18 til og begynne med.
Hva som blir best av mls eller dreie stemmpler vet jeg ikke, men kan tenke meg att det blir dyrere å få ti mls. Enn å få ti ny org pakkning og dreie. jeg dreide mine til ca 8,0 ikomp og ny toppakkning.
Burde vel kanskje plane topp og blokk om du skal ha mls??
Folket på forumet vet det sikkert bedre enn meg..
Det kjørte jeg på min m40b18 til og begynne med.
Hva som blir best av mls eller dreie stemmpler vet jeg ikke, men kan tenke meg att det blir dyrere å få ti mls. Enn å få ti ny org pakkning og dreie. jeg dreide mine til ca 8,0 ikomp og ny toppakkning.
Burde vel kanskje plane topp og blokk om du skal ha mls??
Folket på forumet vet det sikkert bedre enn meg..
Bmw 318i M40B18 turbo:)
Koop wrote:Jag ska också bygga M40b16 turbo, men utan kompsänkning till att börja med, hur mycket vågar man ladda?
Bränsletrycket ska ju höjas, men behövs det inga tilläggspridare upp till 0,5bar laddtryck?.
Snurran jag ska köra med trivs bäst på tvålitersmotorer och uppåt, så lite ketchup kommer det nog bli
M40b16 motoren har ganske lav kompresjon orginalt, så jeg tror det skal gå helt fint å kjøre på 0.5bar.
Koop wrote:Jo jag kommer nog inte våga mig över 0,6 iaf.
Men räcker verkligen spridarna till detta? låter lite sjukt.
Glöm att spridarna räcker till detta...
Körde min m40b18 på röda saab (352cc) spridare och dom låg enligt logg på 113% vid 0,5 bar. Nu va detta på ETANOL.
Men skulle vilja rekomendera att köra på det då det både är enklare att få att gå rent med orginal motorstyrning (Körde så förra sommaren) samt att det är mindre risk för spikningar osv. Nackdelen att det krävs mer soppa som sagt.
I övrigt är det skitroligt me m40 turbo, dock inte särksilt driftsäkert. Tror min topp är totalt åt skogen nu, men det är sak samma
Scrazher wrote:Koop wrote:Jo jag kommer nog inte våga mig över 0,6 iaf.
Körde min m40b18 på röda saab (352cc) spridare och dom låg enligt logg på 113% vid 0,5 bar. Nu va detta på ETANOL.
Men skulle vilja rekomendera att köra på det då det både är enklare att få att gå rent med orginal motorstyrning (Körde så förra sommaren) samt att det är mindre risk för spikningar osv. Nackdelen att det krävs mer soppa som sagt.
I övrigt är det skitroligt me m40 turbo, dock inte särksilt driftsäkert. Tror min topp är totalt åt skogen nu, men det är sak samma
Det er samme dyser i m40b16 som i m20b25. Samme delenummer. Så da budre de holde til 171hk?
- Nisse Järnet
Njae, men 113ipox wrote:Scrazher wrote:Koop wrote:Jo jag kommer nog inte våga mig över 0,6 iaf.
Det er samme dyser i m40b16 som i m20b25. Samme delenummer. Så da budre de holde til 171hk?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
-