E30 327 evo turbo STULEN

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

Hoppas det är okej för andré att jag lägger in ett inlägg här :)

Jag har också varit i kontakt med SBP om detta och läget är följande:
Min bil räknas som ombyggt fordon. Det är en E30 318 från 85 som jag gjort följande modifieringar på:

Motorn är utbytt till M30B35
Växellåda från E28 528
Frambromsar och fjäderben från E36
Bakbromsar från 318IS, d.v.s skivor
Nav från M3 E30, d.v.s fembult
Det enda som är orört i drivlinan är slutväxeln och bakre delen av kardanen. Resten är utbytt eller modiferat.

Enligt teknikern på SBP kvalar min bil in som ombyggt fordon och det krävs då en besiktning av SFRO. Besiktningen ska tydligen inte vara några problem eftersom motorn ger 218 hk och gränsen för en E30 är 224,4 hk (Kan vara högre eftersom andré fick sin godkänd).
Uppgifterna om fordonet lämnar sedan SFRO till besiktningen och resten går till som andré beskriver.

Mitt tips till er som funderar i dessa banor är att ringa SBP och höra med dem. Min bil kommer i.v.f regbesiktas med M30 under våren :D
/Anders
E30 EVO 335
St3v3
Posts: 1094
Joined: 20 Nov 2005, 14:39

Post by St3v3 »

AndersJ wrote:Hoppas det är okej för andré att jag lägger in ett inlägg här :)

Jag har också varit i kontakt med SBP om detta och läget är följande:
Min bil räknas som ombyggt fordon. Det är en E30 318 från 85 som jag gjort följande modifieringar på:

Motorn är utbytt till M30B35
Växellåda från E28 528
Frambromsar och fjäderben från E36
Bakbromsar från 318IS, d.v.s skivor
Nav från M3 E30, d.v.s fembult
Det enda som är orört i drivlinan är slutväxeln och bakre delen av kardanen. Resten är utbytt eller modiferat.

Enligt teknikern på SBP kvalar min bil in som ombyggt fordon och det krävs då en besiktning av SFRO. Besiktningen ska tydligen inte vara några problem eftersom motorn ger 218 hk och gränsen för en E30 är 224,4 hk (Kan vara högre eftersom andré fick sin godkänd).
Uppgifterna om fordonet lämnar sedan SFRO till besiktningen och resten går till som andré beskriver.

Mitt tips till er som funderar i dessa banor är att ringa SBP och höra med dem. Min bil kommer i.v.f regbesiktas med M30 under våren :D
Du får ha 15kw/100kg i bilen när du reggar som ombyggt, en helt standard e30(min har 1260kg i tjänstevikt) skulle då få ha 257 hk, din skulle troligen få ha mer eftersom den troligen blir tyngre?

Sen så kommer väl din motor att vara helt original med avgasrening och allt?
Andreas K
Posts: 901
Joined: 21 Nov 2005, 10:21
Location: Vaggeryd

Post by Andreas K »

mötte detta monster framsussandes 50cm över vägbanan igår på e4 söder om jönköping. Mappning på g?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Mappad och klar, funkar helt perfekt!

626hk på vanlig bensin och 705hk på racebensin...
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Bmwandreas wrote:Mappad och klar, funkar helt perfekt!

626hk på vanlig bensin och 705hk på racebensin...
Fyfan vad fett! Kan tänka mig André är "ganska" nöjd med det resultatet! :D

Har ni testat den på gatan efter mappningen?
Mvh Martin Söderlind
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Ja, den är testad. Går som satan ;)
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Bara att gratulera. Fick ju höra en belastning live via Bäckis tele ;)
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

grattis! Vid vilka laddtryck blev det dessa siffror?
andré
Posts: 166
Joined: 20 Nov 2005, 17:14
Location: Skåne

Post by andré »

Så äntligen hemma.....
Stort tack till pojkarna i dalarna. Och jag är riktigt imponerad över Ärtan. Han sköter bänken och mappningen kanon. Riktigt duktig på sina saker. Jag bara bugar och bokar.

Motor effekt:
Vid 1bar ger den 500hk. Pikar upp till 525 i slutet.
vid 1,7 ger den 626hk gatsoppa Komm upp till 640hk vid 1,8
vid 1,8 ger den 705hk 792 nm racesoppa.
Räknat på 15% förlust.

Klarar inte ladda mer botnar turbon där så ska man ha mer effekt så blir det byta agreggat. Och det blir inte. :lol:

Bilen är så lugn och fin att köra nu. Spiner trean ut sen bara bettar det med 255orna.
Väldigt lätt körd kändes det som. Men jag har ju inte testat så mycket än så vi får se hur den känns senare.
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Post by Ripper »

Sjukt stort grattis......

Bara lite avis.....
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Post by E34 RRT »

har du ingen film när den är i topp trim? :D skit snyggt bygge i varje fall!...
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
oddis
Posts: 237
Joined: 25 Nov 2005, 16:52
Location: Solør - Norge
Contact:

Post by oddis »

Grattis med gromme tall! 8)

Hørte jeg noen nevne FILM? :twisted:
andré
Posts: 166
Joined: 20 Nov 2005, 17:14
Location: Skåne

Post by andré »

Tackar


Kommer film snart. Måste först ordna lite saker med bilen. Sen ska jag jobba borta nu i veckan så kanske nästa helg.
andré
Posts: 166
Joined: 20 Nov 2005, 17:14
Location: Skåne

Post by andré »

Föresten Bäckis har filmat lite av bromsningen. Och en liten film snutt när jag kör på gata.

Så jag hoppas att han hade kunnat lägga upp det.
E34 RRT
Posts: 748
Joined: 03 Apr 2007, 13:55
Location: finland (borgå)

Post by E34 RRT »

jag sejjer:UPP MED FILMEN.... :D
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
kimmit
Posts: 392
Joined: 06 Sep 2006, 10:07
Location: 0047-90414171
Contact:

Post by kimmit »

grattis flotte tall:-)

hvordan Turbo bremset du den med?hvor stort eksos hus?hvilke dyser brukte du?

holder på med liggnende prosjekt
andré
Posts: 166
Joined: 20 Nov 2005, 17:14
Location: Skåne

Post by andré »

En precison PT72 tror det är ett 0,96 avgashus.

Och om dyser är spridare så är dom 788cc
Post Reply