BMW E36 325i Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Nisse det är klart vi ska
AndreasT: Dom kostar 19.000kr på www.swedespeed.se , dock köpte jag dessa av en kompis som köpt från Swedespeed. Han fick vänta 3 (!!!) Månader på att få dom. Fast det skulle tagit 2v från början. Bara bortförklaringar varje gång han ringde.
Men titta på Hispecs hemsida och se om du kan köpa dom genom några andra. För det är schysta grejjer till okej priser.
http://www.hispecmotorsport.co.uk/
Mvh
Peter
AndreasT: Dom kostar 19.000kr på www.swedespeed.se , dock köpte jag dessa av en kompis som köpt från Swedespeed. Han fick vänta 3 (!!!) Månader på att få dom. Fast det skulle tagit 2v från början. Bara bortförklaringar varje gång han ringde.
Men titta på Hispecs hemsida och se om du kan köpa dom genom några andra. För det är schysta grejjer till okej priser.
http://www.hispecmotorsport.co.uk/
Mvh
Peter
E39 540iat -01 Till salu!
Testade att montera bromsarna idag. Ekrarna tog i oket, men med biltema spacer går det fritt. Beror mycket på vad man har för fälgar antar jag. Fick kapa av lite gods på fästöronen på spindeln för att det skulle passa också. Hur som, bilder!
Hispec vs brembo 286mm
Oket är också något större
Ballt!
Trångt!
Trångt som sagt... 17" fälgar
Hispec vs brembo 286mm
Oket är också något större
Ballt!
Trångt!
Trångt som sagt... 17" fälgar
E39 540iat -01 Till salu!
Igår var jag nere i Nyköping hos Lövens och köpte delar till en kompis V8.
Och som vanligt när man är i en rolig butik och har visakortet med sig så ryker det en massa pengar.
Det som köptes var Autometer laddtrycksmätare, oljetrycksmätare och stor varvräknare med shiftlight.
Fick min intercooler igår också. Känns lagom stor.
Och som vanligt när man är i en rolig butik och har visakortet med sig så ryker det en massa pengar.
Det som köptes var Autometer laddtrycksmätare, oljetrycksmätare och stor varvräknare med shiftlight.
Fick min intercooler igår också. Känns lagom stor.
E39 540iat -01 Till salu!
Hehehe
Igår blev det en tidig dag på jobbet. Så jag åkte ut till garaget med lite delar som behövs inför körning senare i sommar.
Testmonterade turbon på grenröret, såg ganska maffigt ut. Fick kapa oljereturen lite så det fungerar. Fortfarande ingen fläns till oljeretur från turbon, men det kommer i veckan nu hoppas jag.
Började även bygga nya motorkuddar av hockeypuckarna. Blev lite snopen när jag kapade dom gamla itu. Inte tänkte jag på att dom är fyllda med olja. Det sprutade åt alla håll och kanter när rondellen kom in i oljedelen av motorkudden, hehe.
Eftersom det inte är någon genomgående skruv i standardkuddarna, men ska bli i dom nya, så får jag förmodligen förstärka framvagnsbalken så den inte sliter loss motorn. Måste ragga tag på en svets.
Testade också så att svänghjulet passade, vilket det som tur var gjorde.
Satte också tid servopump och generator. Snart dax att lyfta i motorn.
Och idag ska jag få mina spridare och dump. Får se hur jag löser det med spridarna, då dom är ca 1cm kortare än standard. Oringarna är också annorlunda.
E39 540iat -01 Till salu!
Fick paket idag.
Hmm, Exedy? Jag har inte beställt någon koppling?
Fyllt med Japanskt tidningspapper?
I botten av kartongen hittade jag denna
Och även dessa.
SARD 800cc lågohm. Kruxet med dessa är att dom är ca 1cm kortare än standard bosch. Får se om jag kan rodda ihop det på något sett. Givetvis visste jag inte detta när jag beställde, får då hade det blivit andra spridare. Nu får jag försöka göra det bästa av situationen.
Hmm, Exedy? Jag har inte beställt någon koppling?
Fyllt med Japanskt tidningspapper?
I botten av kartongen hittade jag denna
Och även dessa.
SARD 800cc lågohm. Kruxet med dessa är att dom är ca 1cm kortare än standard bosch. Får se om jag kan rodda ihop det på något sett. Givetvis visste jag inte detta när jag beställde, får då hade det blivit andra spridare. Nu får jag försöka göra det bästa av situationen.
E39 540iat -01 Till salu!
Hänt lite sen sist. Köpt Precision 990cc@3bar spridare för jag lyckades inte få dit SARD spridarna.
Lite mätare från autometer har inhadlats också. Så man har koll på oljetryck, oljetemp, laddtryck och varvtal.
Fick hjälp av Corona, Bratwurst, Totte(2maz) och Anton (Exlex) idag. Coronan var till störst hjälp i sommarvärmen..
Totte mekar packbox.
Anton är inte bara söt, han jobbar gratis desutom.
Så nu är oljereturen, olja till turbo, svänghjul, koppling, tryckplatta kirrat. Ska köpa ett urtrampningslager och startmotor nu i veckan så kan jag sätta på lådan också. Måste ragga tag i en svets för tryckrör, downpipe och intercoolerfästen.
Koppling centreras, godissvänghjul och koppling. mysigt som snus i näsan
Se på fan, inte trodde jag det här skulle klaras det här året. Coolt
Att dra tryckrör blir en fröjd!!
Ungefär såhär glad/ful är jag när motorn sitter i bilen.
Blir nog fint det här. Hoppas första uppstarten blir lika rolig som idag.
Att jag är en konkurent till Hacke mfl i svetsning behöver ni inte nämna, jag vet redan!
Lite mätare från autometer har inhadlats också. Så man har koll på oljetryck, oljetemp, laddtryck och varvtal.
Fick hjälp av Corona, Bratwurst, Totte(2maz) och Anton (Exlex) idag. Coronan var till störst hjälp i sommarvärmen..
Totte mekar packbox.
Anton är inte bara söt, han jobbar gratis desutom.
Så nu är oljereturen, olja till turbo, svänghjul, koppling, tryckplatta kirrat. Ska köpa ett urtrampningslager och startmotor nu i veckan så kan jag sätta på lådan också. Måste ragga tag i en svets för tryckrör, downpipe och intercoolerfästen.
Koppling centreras, godissvänghjul och koppling. mysigt som snus i näsan
Se på fan, inte trodde jag det här skulle klaras det här året. Coolt
Att dra tryckrör blir en fröjd!!
Ungefär såhär glad/ful är jag när motorn sitter i bilen.
Blir nog fint det här. Hoppas första uppstarten blir lika rolig som idag.
Att jag är en konkurent till Hacke mfl i svetsning behöver ni inte nämna, jag vet redan!
E39 540iat -01 Till salu!
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
- Kim Frederiksen
- Posts: 280
- Joined: 21 Nov 2005, 19:41
- Location: Malmö
va fick du pröjsa för den där Type-R dumpen i Japanien?
buy it, turbo it, streetrace it, wreck it, fix it, race it!
------------------------------------------------
Kim2770@gmail.com - Köpenhamn!! ...saknar malmö..
------------------------------------------------
Kim2770@gmail.com - Köpenhamn!! ...saknar malmö..
Kim 1800kr inkl frakt till Sverige. Kommer inte ihåg vart jag beställde den, men kan ta reda på det om du är intresserad.
Nu sitter lådan på plats, tryckrör påbörjade, downpipe påbörjad och intercoolern monterad. Hoppas jag kan få ledigt några dagar denna vecka så borde inte uppstarten vara helt långt borta.
Någon som vet vart jag kan vända mig för en Tial 0,5 bar fjäder? MYCKET tacksam för svar!!
PS. Någon som vet vart det finns BILLIGA 90gr 76mm (3") slangar att köpa? behöver absolut inte vara silicone. DS.
Mvh
Peter
Nu sitter lådan på plats, tryckrör påbörjade, downpipe påbörjad och intercoolern monterad. Hoppas jag kan få ledigt några dagar denna vecka så borde inte uppstarten vara helt långt borta.
Någon som vet vart jag kan vända mig för en Tial 0,5 bar fjäder? MYCKET tacksam för svar!!
PS. Någon som vet vart det finns BILLIGA 90gr 76mm (3") slangar att köpa? behöver absolut inte vara silicone. DS.
Mvh
Peter
E39 540iat -01 Till salu!
Lite mek har det blivit.
Tryckrör klara (förutom svets av dumpfläns)
I brist på annat (snarare brist på motivation till annan mek) så satte jag tid frontplåt, lampor och front på bilen. Lite roligare att meka nu.
Efter det så har jag haft lite problem med startmotorn från M20 motorn. Måste ha denna då jag använder mig av ett 228mm M20 svänghjul. Men när jag monterade motorn så ville den inte kugga i på startkransen. Stog och kliade mig i skallen och mätte en hel del. Men kom inte på någon lösning. Nu såhär i efterhand när man pratat med kompisen som gjort samma sak på sin fick jag reda på att man måste köra mindre skruv i hålen till startmotorn, så man kan justera den en aning. Ska försöka montera den imorgon och efter det köra upp oljetryck. Hoppas det finns nått bara
Så har jag kopplat in oljetempsensorn på slangen till turbon. Givetvis med pressade kopplingar.
Det är en viktig mätare för mig, då jag inte kommer ha någon oljekylare den första tiden.
Snart kommer Emil från Vems och ska styra och dona lite med elen. Och helst ska bilen vara uppstartad och eventuella (självklara) läckor åtgärdas. Så om jag får upp oljetryck så kommer originalsprutet kopplas in och bilen startas. Förhoppningsvis i helgen eller nästa vecka. Har semster nästa vecka, då ska jag meka så mycket jag orkar. Man har ju missat nästan hela sommaren nu! :bang2:
Tryckrör klara (förutom svets av dumpfläns)
I brist på annat (snarare brist på motivation till annan mek) så satte jag tid frontplåt, lampor och front på bilen. Lite roligare att meka nu.
Efter det så har jag haft lite problem med startmotorn från M20 motorn. Måste ha denna då jag använder mig av ett 228mm M20 svänghjul. Men när jag monterade motorn så ville den inte kugga i på startkransen. Stog och kliade mig i skallen och mätte en hel del. Men kom inte på någon lösning. Nu såhär i efterhand när man pratat med kompisen som gjort samma sak på sin fick jag reda på att man måste köra mindre skruv i hålen till startmotorn, så man kan justera den en aning. Ska försöka montera den imorgon och efter det köra upp oljetryck. Hoppas det finns nått bara
Så har jag kopplat in oljetempsensorn på slangen till turbon. Givetvis med pressade kopplingar.
Det är en viktig mätare för mig, då jag inte kommer ha någon oljekylare den första tiden.
Snart kommer Emil från Vems och ska styra och dona lite med elen. Och helst ska bilen vara uppstartad och eventuella (självklara) läckor åtgärdas. Så om jag får upp oljetryck så kommer originalsprutet kopplas in och bilen startas. Förhoppningsvis i helgen eller nästa vecka. Har semster nästa vecka, då ska jag meka så mycket jag orkar. Man har ju missat nästan hela sommaren nu! :bang2:
E39 540iat -01 Till salu!
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort