BMW E36 325i Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Fan vad trevligt det ser ut :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Phobban
Posts: 182
Joined: 24 Dec 2005, 21:29
Location: Stockholm

Post by Phobban »

Idag hämtade jag motorn från Ultra. Dom har inte tagit mycket från varken toppen eller blocket. Det är ju bra för mig, då jag inte ville ha högre komp.

Blocket deckat:
Image

Toppen planad:
Image

Standard insugskam till vänster.
Svarvad insugskam (som ska sitta på avgassidan) i mitten
Standard avgaskam till höger
Image

Så jag ska köpa 12.9 skruv till ramlageröverfallen. Ska jag byta i stakarna också? Sen lite packningar.

Vad innehåller ppf's kompleteringssats till M50?
E39 540iat -01 Till salu!
User avatar
Phobban
Posts: 182
Joined: 24 Dec 2005, 21:29
Location: Stockholm

Post by Phobban »

En turbo är nu beställd.

Det blev en Borg Warner Air Werks T3/T04B hybridturbo. Har inte några närmare specifikationer. Men enligt uppgift har ett likadant agg klarat av 570hk i en 2,5L bmw turbo.

Fick det för 40% av ordinarie pris, så det var bara att slå till.

Borde få hem det om 1-2 veckor.

Och ikväll var jag och köpte ett lättat och balanserat M20 svänghjul. 4,1kg väger det. Borde bli rappt och fint mot standard som väger över 10kg har jag för mig.
Image
Image
Image
E39 540iat -01 Till salu!
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

de där svänghjulet ser nice ut.. väger inte org. typ 12 - 13 kg? Kommer bli rapp som attans :)..
Ser i övrigt mycket trevligt ut!

Mvh
Uffe
User avatar
Phobban
Posts: 182
Joined: 24 Dec 2005, 21:29
Location: Stockholm

Post by Phobban »

Igår monterade jag och Totte ihop bottendelen.
Var och köpte 12.9or till ramlager överfall på Sifverts..

Monterade i dom nya ram, vevlagerna och kolvringarna. Var ju tvungen att skruva i ARP topplocksskruvarna bara för att :)

Idag beställde jag nya vevstaksskruv hos Bilcentralen. Kommer i övermorgon. Ska låna en momentnyckel nu i dagarna, så jag kan dra ihop botten för gott. Eller ja, till det rasar. ;)

Beställde även en 618 tryckplatta och 4 pucks lamell. Lär duga första året iaf.

Montera kolvar
Image
Nya 12.9 insexorna till ramlager
Image
Image
ARP testmonterat
Image
E39 540iat -01 Till salu!
User avatar
Phobban
Posts: 182
Joined: 24 Dec 2005, 21:29
Location: Stockholm

Post by Phobban »

Ska jag föresten sätta 2mm brickor under dom nya ramlagerskruvarna? En Teoretiker till kompis hävdar starkt att det är mycket bättre, även om det inte satt några där från fabrik. Vad säger ni?
E39 540iat -01 Till salu!
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Coolt, ser bra ut! :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Phobban
Posts: 182
Joined: 24 Dec 2005, 21:29
Location: Stockholm

Post by Phobban »

Torsdagen innehöll mek. Jag och Totte limmade alla lager på MLS packningen, kletade på packningssilicon på bröstkåpan och monterade och sist monterade vi toppen. Efter det skruvade vi väldigt försiktigt dit kamaxlarna. Utan att dom gick av. Väldig lättnad att det gick så enkelt utan missöden.

MEN! Vi skulle göra ett fotomontage och hänga på kamdreven. Då märkte vi att kedjan var för kort. DO'H!

Vi har monterat Kamkedjan där oljepumpskedjan ska vara! Skiljer ca 5cm i längd på dom två kedjorna. Lätt att vara efterklok, men vi skulle ju givetvis ha kollat först.

Så när jag orkar ska jag försöka lossa veven/stakarna och ta ur vevaxeln och hänga på rätt kedja istället. Är förmodligen enklaste sättet att göra den operationen på.

Igår lämnade jag mitt tråg till M3 Jonas på Ekerö för svetsning av oljeretur. Blir ca 25mm innermått på röret, med kraftig vinkel för att kompensera motorns lut.

Hämtade också min Sachs race 618Nm tryckplatta och 4-pucks sinterlamell. Som med största sannolikhet ska klara av vridet i min maskin.

Image
Totte mekar kamaxlar.
Image
Dubbla insugskammarna monterade.
Image
Kopplingen.
Image
Tryckplattan
Image
E39 540iat -01 Till salu!
User avatar
Phobban
Posts: 182
Joined: 24 Dec 2005, 21:29
Location: Stockholm

Post by Phobban »

Beställde även en Skyline r33 gtr intercooler idag från Japan. Billigt och bra. Lite sliten men läcker inte.

Image
E39 540iat -01 Till salu!
User avatar
Phobban
Posts: 182
Joined: 24 Dec 2005, 21:29
Location: Stockholm

Post by Phobban »

Idag tog jag ur vevaxeln och böt kedjan till oljepumpen. Jag hade tur att det gick utan att lyfta toppen.

Hur som. I med veven, nolla veven och kammarna, på med kamkedjorna och drog runt den ett varv. Ventilerna krockade i alla fall inte med kolvarna. Det är ju alltid en lättnad. :)
Sedan lackade jag ventilkåpan och insuget mattsvart. Måste ju se fint ut också.

Imorgon borde jag få mina vevstaksskruv från BMW och kan förmodligen dra alla moment i botten och montera skvalpplåt och oljepump. Så om nån vecka eller två borde motorn gå att hänga ner i bilen. OM inget skiter sig.

Sedan väntar jag på tråget från Jonas. Blir nog fint med svetsad oljeretur.
Borde även få min TiAL wastegate i början på denna vecka. Äntligen lite turbodelar som regnar ner.

Turbon väntar jag fortfarande otåligt på. Lite strul med frakten, men förhoppningsvis kommer den på Onsdag.
Image
Börjar se ut som en motor igen. Wohoo! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Image
E39 540iat -01 Till salu!
User avatar
Phobban
Posts: 182
Joined: 24 Dec 2005, 21:29
Location: Stockholm

Post by Phobban »

Image

Fick wastegaten igår. Porr
E39 540iat -01 Till salu!
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

Härligt :wink: nu äre bara turbon och vems:et som fattas då :)
User avatar
Phobban
Posts: 182
Joined: 24 Dec 2005, 21:29
Location: Stockholm

Post by Phobban »

Moker wrote:Härligt :wink: nu äre bara turbon och vems:et som fattas då :)


Inte så mycket kvar iaf. Ic, dump, soppapump, spridare, tändspolar. Plus annat som jag glömt :roll:
E39 540iat -01 Till salu!
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Nice! Skynda skynda :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Phobban
Posts: 182
Joined: 24 Dec 2005, 21:29
Location: Stockholm

Post by Phobban »

Har hänt lite sedan sist. Motorn är i princip klar. Väntar fortfarande på tråget och turbon. När det är monterat så åker svänghjul och koppling på, sen ner i bilen.

Ställa kammarna. Pilligt som tusan
Image

Skvalpplåt och oljepump monterad.
Image

Vattenpump, thermostat, oljefilterhus och ventilkåpa monterat.
Image

Igår beställde jag Sard 800cc hög-ohms spridare och en Greddy Type-R dumpventil. Hoppas det inte dröjjer allt för länge innan jag har det hemma.
Image

Och idag fick jag mina nya bromsar.
Hispec Monster-6 ok, 6-kolvs. 335mm flytande och slitzade skivor, Ferodo DS2500 belägg. Räcker nog till ett tag. Ska be Hydroscand tillverka stålomspunna slangar till dessa med.
Image
E39 540iat -01 Till salu!
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Ser jävligt bra ut!! :) Ska bli kul att jämföra lite i sommar :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Ser bra ut :wink:
Vad får man ge för en sådann sats bromsar?
Post Reply