2-takts vespa med turbo, bra snyt.

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
PaparaZZi
Posts: 1340
Joined: 04 Dec 2005, 20:45
Location: Finland (oravais), (GÖTEBORG)

Post by PaparaZZi »

hahahaha den var skoj den!! :lol:
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
User avatar
TurboFall
Posts: 339
Joined: 21 Nov 2005, 19:46
Location: Eskilstuna

Post by TurboFall »

Haha 46 HP,inte dåligt på en moppeliped :D
______________
BMW ///M5 3.6L -91
Simon__
Posts: 67
Joined: 20 Nov 2005, 14:12
Location: Sala

Post by Simon__ »

Johnny wrote:Dock inte moped, måste vara en 125:a. Fräckt med ladd vid 10.000rpm.. haha. 8)

Mm, 42hp vid 0.6 bar låter att vara lite mycket för en 50 kubikare, för man lär man ha bortåt 30 hästar sugis och det är lite väl mycket för en moppemotor.
BMW über alles.
Nobbe

Post by Nobbe »

Fattar inte ens hur dom fått turbon att lira på ihop me en 2T motorn :shock:
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Nobbe wrote:Fattar inte ens hur dom fått turbon att lira på ihop me en 2T motorn :shock:


Det är ju inte helt ovanligt finns ju fler än två klurbubbar som löser sådana frågor som andra äter fruckost.

Det jag dock funderar över är att att då dom bromsar vespan på rullen där, kör dom utan avgasystem. Som alla vet är ju det en viktig nyckel på 2-taktare.

Dom kan väll inte ha hittat en turbo som blir "avstämd" i förhållande till ett avgasystem på de där? Jag förstår inte.

Galet i vilket fall.
bmw_pelle
Posts: 472
Joined: 22 Nov 2005, 23:58
Location: Piteå

Post by bmw_pelle »

I staterna finns det ju "många" skoter 2-taktare med turbo!

Finns i bla mountain mod mania filmerna.

Finns även en och annan tokig svensk typ tikka som har satt turbo på 2-takt!

Han har nu även kompressor kit till RX1:orna!

Kolla in på http://www.tikka.se/
Han fääjg tjöör ju bara, Hä sliir ju in't na!

It's not the fart that kills you, it's the smell!
User avatar
powerpak
Posts: 228
Joined: 21 Nov 2005, 12:40
Location: Karlskoga

Post by powerpak »

peppe wrote:
Nobbe wrote:Fattar inte ens hur dom fått turbon att lira på ihop me en 2T motorn :shock:


Det är ju inte helt ovanligt finns ju fler än två klurbubbar som löser sådana frågor som andra äter fruckost.

Det jag dock funderar över är att att då dom bromsar vespan på rullen där, kör dom utan avgasystem. Som alla vet är ju det en viktig nyckel på 2-taktare.

Dom kan väll inte ha hittat en turbo som blir "avstämd" i förhållande till ett avgasystem på de där? Jag förstår inte.

Galet i vilket fall.


Tittar du under motorn så sitter expansionskammaren fortfarande där, det är mellan ljuddämparen och kammaren turbon är monterad antar jag. coolt!
bevis på att tvåtakt och turbo visst funkar! :twisted:
Nobbe

Post by Nobbe »

powerpak wrote:
peppe wrote:
Nobbe wrote:Fattar inte ens hur dom fått turbon att lira på ihop me en 2T motorn :shock:


Det är ju inte helt ovanligt finns ju fler än två klurbubbar som löser sådana frågor som andra äter fruckost.

Det jag dock funderar över är att att då dom bromsar vespan på rullen där, kör dom utan avgasystem. Som alla vet är ju det en viktig nyckel på 2-taktare.


Dom kan väll inte ha hittat en turbo som blir "avstämd" i förhållande till ett avgasystem på de där? Jag förstår inte.

Galet i vilket fall.


Jo, klart de funkar...men man tycker ju 90% av all lyft borde blåsa rakt igenom...Men de måste ju va ett jävligt klurigt å nuga avstämt avgas-systen iaf. Sen beror de ju iof på hur portarna ser ut..spol-kanalerna lär ju sitta jävligt högt upp bla. Skulle nog tro den där cylindern inte e ett dugg lik en original iaf.
Last edited by Nobbe on 13 Jan 2006, 01:03, edited 1 time in total.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

powerpak wrote:
peppe wrote:
Nobbe wrote:Fattar inte ens hur dom fått turbon att lira på ihop me en 2T motorn :shock:


Det är ju inte helt ovanligt finns ju fler än två klurbubbar som löser sådana frågor som andra äter fruckost.

Det jag dock funderar över är att att då dom bromsar vespan på rullen där, kör dom utan avgasystem. Som alla vet är ju det en viktig nyckel på 2-taktare.

Dom kan väll inte ha hittat en turbo som blir "avstämd" i förhållande till ett avgasystem på de där? Jag förstår inte.

Galet i vilket fall.


Tittar du under motorn så sitter expansionskammaren fortfarande där, det är mellan ljuddämparen och kammaren turbon är monterad antar jag. coolt!
bevis på att tvåtakt och turbo visst funkar! :twisted:


Turbon blåser ju rakt ut då den står på rullarna, dom filmar ju även rakt in i turbon.. :?

Kikade igen, såg expansions kammaren nu, yay. Men ljudämpare? Var ju riktigt äckligt ljud :P
Last edited by peppe on 13 Jan 2006, 14:44, edited 1 time in total.
Misano
Posts: 397
Joined: 20 Nov 2005, 18:05
Location: Karlstad

Post by Misano »

Fränt 8)

Som powerpak skrev så ser det ut som expantionskammaren sitter under där och sen går avgaserna in i turbon. Sen en ljuddämpare efter turbon skulle väl inte skada :)
User avatar
camata
Posts: 230
Joined: 20 Nov 2005, 16:23

Post by camata »

bmw_pelle wrote:I staterna finns det ju "många" skoter 2-taktare med turbo!

Finns i bla mountain mod mania filmerna.

Finns även en och annan tokig svensk typ tikka som har satt turbo på 2-takt!

Han har nu även kompressor kit till RX1:orna!

Kolla in på http://www.tikka.se/


Tikka är en idiot, och det står jag för. (jo, jag är en MYCKET missnöjd f.d. kund)

Han har kört en twinturbo Thundercat till typ 313hk, och det är väl aningen imponerande. Undra om det inte var på 98-soppa, också! Om det är de 1000cc från fabrik så är det klart bra.
Post Reply